• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 22 تیر 1398
کد مطلب : 65339
+
-

کودکان فراموش‌شده

معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی هرمزگان: طبق قانون وظیفه بهزیستی شناسایی و جذب کودکان کار و خیابانی است نه جمع‌آوری آن‌ها

جامعه
کودکان فراموش‌شده

یکی از مشکلات و آسیب‌های اجتماعی که بزرگ‌ترین شهر بندری ایران با آن دست و پنجه نرم می‌کند کودکان کار و خیابانی است. مشکلی که به نظر می‌رسد تاکنون عزمی قوی برای جمع‌آوری و ساماندهی آن‌ها از سوی مسئولان دیده نمی‌شود.  به گزارش فارس، کافی است برای انجام دادن کارهای روزمره، گشت و گذاری در شهر بزنید تا گروه‌های خردسال و نوجوانی را سر چهارراه‌ها، پمپ‌بنزین‌هــا و مجتـــمع‌های تجاری ببینید که به امید توقف و دلسوزی رهگذری، کودکی خود را می‌فروشند. 

 «ترابی»، یکی از شهروندان بندرعباسی، می‌گوید: عده زیادی از کودکان کار همیشه جلوی پمپ بنزین و چهارراه شهید مطهری مشاهده می‌شوند که در این فصل گرم، ایستادن و کار کردن طولانی‌مدتشان در خیابان‌ها، هر رهگذری را می‌رنجاند. وی با انتقاد از متولیان این حوزه ادامه داد: چرا مسئولان اقدامی برای رفع این پدیده ناهنجار اجتماعی انجام نمی‌دهند؟ باید فکری به حال این کودکان کرد. 

 «جعفری» که یک صیاد هرمزگانی و ساکن محله سوروی بندرعباس است کودکان کار را کودکانی مظلوم و بی‌پناه می‌داند و می‌گوید: اگر متولیان یک لحظه اینان را فرزندان خود فرض کنند آیا وجدان آن‌ها راضی می‌شود که این کودکان در این گرمای بندرعباس به این کار روی آورند؟ باید هرچه زودتر این مشکل اجتماعی را حل کرد. 


 خیابان جایگزین خانه 

معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی هرمزگان با بیان این‌که کودکان کار به چند گروه تقسیم می‌شوند، اظهار می‌کند: اولین بخش از کودکان کار، گروهی هستند که با خانواده خود زندگی می‌کنند و به دلیل اوضاع نابسامان مالی خانواده مجبور به کار شده‌اند تا از این راه به درآمد خانواده کمک کنند. 

 «حمید سلیمانی» می‌افزاید: دسته دیگر کودکانی هستند که خیابان را خانه خود می‌دانند زیرا خانواده آن‌ها بنا بر دلایلی مانند اعتیاد به مواد مخدر، مشروبات الکلی یا سوء‌استفاده جنسی و... امنیت آنها را دارد خانه تامین نمی‌کنند و این کودکان که خیابان را امن‌تر از خانه می‌دانند، به خیابان رانده می‌شوند. دسته سوم هم گروهی از کودکان هستند که با خانواده خود در خیابان کار می‌کنند. 


ارگان‌های مسئول در ساماندهی کودکان کار 

سلیمانی با بیان این‌که طبق قانون وظیفه بهزیستی شناسایی و جذب کودکان کار و خیابانی است نه جمع‌آوری آن‌ها، خاطرنشان می‌کند: نمی‌توان با زور و اجبار و قوه قهریه کودکان کار را جمع‌آوری کرد. این روش بدون شک نتیجه معکوس دارد. 
این مقام مسئول در ادامه به لزوم همکاری سایر دستگاه‌ها برای ساماندهی این کودکان کار پرداخته و می‌گوید: بر اساس تصویب‌نامه هیأت وزیران مورخ 4مردادماه 84 ارگان‌هایی نظیر نیروی انتظامی، شهرداری، اداره کار، آموزش و پرورش، صدا و سیما، دانشگاه علوم پزشکی، کمیته امداد، جمعیت هلال احمر و وزارت دادگستری هر کدام به نوبه خود وظایف و مسئولیت‌هایی در این حوزه دارند. 


کودکان کار یا اتباع بیگانه بدون کارت اقامت؟ 

 معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی استان بیان می‌کند: هم‌اکنون یک مرکز شبانه‌روزی ساماندهی کودکان کار و خیابانی (احیا) در بندرعباس فعالیت می‌کند. وی در تشریح خدمات این مرکز ادامه می‌دهد: این مرکز، کودکان خیابانی را بعد از پذیرش آن‌ها تا ۲۰ روز نگهداری می‌کند. این زمان در صورت نیاز تا ۲۰ روز دیگر قابل تمدید است و از طریق خدماتی نظیر مددکاری، معاینات بالینی، روان‌پزشکی و روان‌شناسی و حمایت‌های اجتماعی زمینه جایگزینی و توانمندسازی آن‌ها فراهم می‌شود. 

سلیمانی اظهار می‌کند: اغلب کودکان کار و خیابانی در شهر بندرعباس اتباع بیگانه بدون کارت اقامت هستند و بهزیستی طبق قانون نمی‌تواند آ‌نها را ساماندهی کند و به مرحله توانمندسازی برساند. این معضلی است که بهزیستی همواره با آن روبه‌رو است.


پیمان‌نامه جهانی «حقوق کودک» 

ایران در سال ۱۳۷۳ با پذیرش «پیمان‌نامه حقوق کودک» به جرگه کشورهای عضو این قانون بین‌المللی پیوست. در ماده ۱۹ بند ۱ این قانون آمده است: کشورهای عضو این پیمان جهانی برای حمایت از کودکان در برابر خشنونت‌های جسمی و روانی، هرگونه آزار و اذیت باید اقدامات قانونی، اجتماعی و آموزشی لازم را انجام دهند. در ماده ۳۹ این قانون تاکید کرده که باید به کودکانی که مورد بی‌توجهی و استثمار و سوءاستفاده‌ قرار گرفته‌اند کمک کرد تا با اعتماد به نفس و احترام به جامعه باز گرداند.

این خبر را به اشتراک بگذارید