• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 22 تیر 1398
کد مطلب : 65337
+
-

سودآوری از تولید گل و گیاه زینتی

کهگیلویه و بویراحمد به دلیل شرایط اقلیمی مانند دما و ارتفاع، محل مناسبی برای توسعه صنعت گل و گیاه زینتی محسوب می‌شود

کشاورزی
سودآوری از تولید گل و گیاه زینتی

تولید گل و گیاه زینتی صنعتی سودآور و اشتغال‌زا محسوب می‌شود که در صورت حمایت و برچیدن مشکلات می‌تواند به توسعه اقتصادی به‌ویژه در مناطق محروم کهگیلویه و بویراحمد کمک کند. 

به گزارش ایرنا، با توجه به مستعد بودن گل‌های تولیدی در کشور برای صادرات و ارزآوری، حمایت از بهره‌برداران این محصول ضمن ایجاد فرصت‌های شغلی جدید می‌تواند به تحقق اقتصاد مقاومتی کمک شایانی بکند.
کارشناسان معتقدند صنعت گل و گیاه به‌ویژه در شرایط گلخانه‌ای با توجه به قابل کنترل بودن شرایط محیطی و بی‌اثر بودن خشکسالی و سرمازدگی بستری برای تولید و اشتغال پایدار است.


ظرفیت‌های صنعت گل در ایران

نزدیک به 2٧٠٠ هکتار گل و گیاهان زینتی در فضای گلخانه‌ها و بیش از 4 هزار هکتار در فضاهای باز ایران از سوی بهره‌برداران کشور در حال پرورش است.
 بر پایه آخرین آمارها، سالیانه 2٣٣٦ میلیون گل شاخه‌بریده، ١٠٥ میلیون اصله گیاه آپارتمانی، ٦١٢ میلیون بوته گیاه فصلی نشایی و ٢٥٧ میلیون اصله درخت و درختچه زینتی در 6٣٢٨ هکتار و 2٢٦٤ هکتار گلخانه کشور تولید می‌شود. این صنعت هم‌اکنون ۱۵ تا ۱۸ هزار اشتغال در کشور ایجاد کرده است.

کارشناسان می‌گویند: با توجه به ارزآوری ۲۴ میلیون دلاری در زمینه گل و گیاهان زینتی در مقابل ۱۰ تا ۱۲ میلیون دلار واردات، تراز تجاری در حوزه گل و گیاهان زینتی مثبت بوده است.

صنعت گل در کهگیلویه و بویراحمد

کارشناسان می‌گویند: کهگیلویه و بویراحمد به دلیل شرایط اقلیمی مانند دما و ارتفاع، محل مناسبی برای توسعه صنعت گل و گیاه زینتی محسوب می‌شود، اما کم بودن بستر صادرات به استان‌های دیگر، گران بودن نهاده‌های مورد نیاز و محدود شدن تولید به گل رز به شکل گسترده از مشکلات این حوزه است. 

سرانه مصرف گل در استان کهگیلویه و بویراحمد یکی - دو شاخه و در ایران 8 شاخه به ازای هر نفر است، در حالی که سرانه مصرف گل در کشورهای پیشرفته چند برابر این میزان است. این امر نشان می‌دهد توجه به صادرات گل در کشور ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است.
فعالان این بخش از اقتصاد می‌گویند که قیمت گل در بازارهای هدف داخلی نیازمند بازنگری است. در حالی که قیمت گل در گلخانه‌ها به قیمت پایینی به فروش می‌رسد، گل‌فروشی‌ها آن را چند برابر گران‌تر عرضه می‌کنند.


چالش‌های پرورش گل در  استان 

مدیرعامل اتحادیه گلخانه‌داران کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به ظرفیت‌های تجارت گل و گیاه در استان می‌گوید: با وجود ظرفیت‌های طبیعی مطلوب، تنها در زمینه گل رز سرمایه‌گذاری چشمگیری صورت گرفته است. «سید امیر حسینی» افزود: در زمینه گل رز یک گلخانه ۳۰ هکتاری در منطقه دهنو کار پرورش را شروع کرده، اما به مرحله تجاری و درآمدزایی نرسیده است.

وی اظهار کرد: با هدف آشنایی با فراوری محصول گل محمدی، هم‌اکنون ۱۵ کارشناس به استان کرمان سفر کرده‌اند. حسینی واگذاری کار تامین توزیع کود و سم به اتحادیه تولیدکنندگان گل با ارز دولتی را از نیازهای جدی صنعت گل در کهگیلویه و بویراحمد ذکر کرد.

مدیرعامل اتحادیه گلخانه‌داران کهگیلویه و بویراحمد راکد بودن بازار فروش گل در برخی از ایام سال نظیر محرم و صفر را یادآور شد و ابراز کرد: فراهم کردن زیرساخت‌های صادرات گل در استان باید مورد توجه مسئولان باشد. حسینی بیان کرد: گران بودن هزینه حمل هوایی از موانع جدی صادرات این محصول است که امکان رقابت تولیدکنندگان در بازارهای جهانی را کم کرده است.


ظرفیت‌های پرورش گل در کهگیلویه و بویراحمد

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به این‌که ۹۵ درصد از گل تولیدشده در این استان در بازار تهران به فروش می‌رسد اظهار کرد: پارسال ۱۹ میلیون و ۵۰۹ هزار شاخه گل رز در استان تولید شد.«زواره آزادپور» بیان کرد: تولید گل رز در استان سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ بیش از ۵۰۹ هزار شاخه افزایش یافت.

 مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: ۴۰ گلخانه تولید گل رز به مساحت 2/16 هکتار در کهگیلویه و بویراحمد در حال تولید است. وی گفت: دلسیوتنا، فیستا، آوالانچ، ردوان، تابسان، اورانجیوس، آنجلینا و سامورایی از مهم‌ترین ارقام گل رز تولیدشده در این استان است.

 آزادپور عنوان کرد: هم‌اکنون ۱۹۶ نفر به طور مستقیم در گلخانه‌های گل رز استان مشغول به کار هستند. مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: ۲ گلخانه گل رز به مساحت 2/1 هکتار در استان در دست ساخت است. وی بیان کرد: ۳۸ میلیارد ریال تسهیلات بانکی برای احداث این گلخانه‌ها به متقاضیان پرداخت شده است.


برنامه‌های در دست اجرا برای توسعه صنعت گل

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: فراهم کردن زمینه صادرات این محصول، توسعه گلخانه‌های انفرادی و فعال کردن مجتمع‌های گلخانه‌ای در شهرستان‌ها از عمده برنامه‌های جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد در این بخش است.

«زواره آزادپور»  آموزش‌های تخصصی رایگان و پرداخت تسهیلات بانکی را از دیگر برنامه‌های حمایتی دولت برای افزایش تولید گل رز در این استان ذکر کرد. بر اساس آمار، میزان تولید این محصول در پایان سال ۹۲ در کهگیلویه و بویراحمد ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار شاخه بود. 

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: جهاد کشاورزی از احداث گلخانه در مقیاس‌های بزرگ و کوچک با پرداخت تسهیلات ارزان‌قیمت و صدور مجوز در کمترین زمان ممکن حمایت می‌کند.

آزادپور ضمن اشاره به اهمیت کشت‌های گلخانه‌ای و مزایای آن از جمله تحت کنترل بودن عوامل محیطی، افزایش تولید در واحد سطح و کاهش مصرف آب و نهاده‌های کشاورزی گفت: تسهیلات 7 درصدی بدون محدودیت تعداد متقاضیان احداث گلخانه در کهگیلویه و بویراحمد از راهبردهای جدی جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد در سال جاری است. 

وی توضیح داد: اعطای مجوز در طول یک روز برای احداث گلخانه در مناطق شهری با مقیاس کمتر از ۳۰۰ متر‌ مربع از دیگر برنامه‌های حمایتی جهاد کشاورزی برای توسعه زیرساخت‌های گلخانه‌ای در استان است. آزادپور بیان کرد: به ازای هر هکتار گلخانه تولید رز ۱۲ فرصت شغلی ایجاد شده است. آزادپور از صادرات ۲۰۰ تن محصول گلخانه‌ای به کشورهای عراق و روسیه در سال ۱۳۹۷ خبر داد. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید