• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
پنج شنبه 19 بهمن 1396
کد مطلب : 6532
+
-

در فضای مجازی مردم بنویسند مسئولان بخوانند

رئیس‌جمهور: انقلاب 57، انقلاب بیان بود

دولت
در فضای مجازی مردم بنویسند مسئولان بخوانند

 رئیس‌جمهور، کتاب و نویسندگان را حلقه وصل گذشته و آینده دانست و با تأکید بر اینکه انقلاب اسلامی ایران، انقلاب بیان است، اظهار داشت: کتاب نقش اساسی برای تحول، تحرک نسل‌ها و ساختن آینده داشته و دارد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر ریاست‌جمهوری، حسن روحانی در مراسم سی و پنجمین دوره جایزه کتاب سال و بیست و پنجمین دوره جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، با بیان اینکه انقلاب اسلامی زمینه‌ساز عزت و هویت ملی شد، تصریح کرد: ورود اسلام نقطه ممتازی برای تمدن ایران و انقلاب و نقطه عطف مهمی در تاریخ ایران بود.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه دورانی در این کشور ورود به دانشگاه و فراگیری علوم جدید و هنر، به‌معنای بی‌دینی بود، خاطرنشان کرد: در آن دوران انس داشتن با علوم جدید بسیار دشوار بود و اگر طلبه‌ای قصد داشت تا به‌دنبال خواندن دروس کلاسیک رفته و در دانشگاه تحصیل کند به او به شکل دیگری نگاه می‌کردند و از حوزه اخراجش می‌کردند و باید خیلی مخفی و سری این کار را انجام می‌داد.

 

روحانی تأکید کرد: انقلاب اسلامی سلیقه‌ها و اقشار مختلف را بهم متصل کرد و در جامعه انسجام به‌وجود آورد. رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه در آن دوران شاید در کل حوزه علمیه قم به‌طور مخفی چند رادیو وجود داشت که برای شنیدن اخبار به‌صورت پنهانی از آنها استفاده می‌شد و اگر می‌فهمیدند طلبه این امکان را دارد او را اخراج می‌کردند، افزود: داشتن رادیو در آن دوران مساوی با عدم ‌تدین و اعتقاد به دین بود. رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی فضای جدیدی را در جامعه گشود، اظهار داشت: انقلاب اسلامی گام جدیدی برای ورود متدینین به عرصه فرهنگ و هنر بود. رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه کتاب نقش اساسی در تحول جامعه و تحرک نسل جوان و ایجاد اندیشه نو دارد، گفت: اندیشه نو باعث ایجاد انقلاب بوده و تحول‌آفرین است و محیط جدیدی می‌آفریند که در آن، هم عقل رشد کرده و هم برای مردم آینده‌نگری را ترسیم می‌کند که در نتیجه آن می‌تواند یک قیام و نهضت بزرگ ایجاد شود. روحانی خاطرنشان کرد: اتصال ما به دنیای دیروز و فردا با اندیشه بشری امکان‌پذیر است و آنجایی که اندیشه می‌تواند ماندگاری داشته و تبدیل به سخن، کلام و بیان شود، نگاشتن و کتابت کردن است.

وی با بیان اینکه انقلاب ما، انقلاب بیان، کتاب، قرائت و سخن است و معجزه آن همان معجزه الهی و شبیه آن است، گفت: کاری که امروز اندیشمندان انجام می‌دهند این است که علاوه بر تعالی علم و اندیشه، جامعه ما را به گذشته و آینده متصل می‌کند. روحانی خاطرنشان کرد: امروز رسالت سنگینی بر دوش نویسندگان، عالمان و فرهیختگان است تا آنچه برای جامعه ضروری است، از طریق بیان و کتابت بگوید و واقعیت‌ها را نشان دهند.

روحانی با تأکید بر اینکه دولت باید در راستای توسعه و ترغیب کتاب و کتابخوانی، تسهیل‌گر باشد، گفت: وزارت ارشاد در این راستا باید ممیزی را به انجمن‌های تخصصی، اندیشمندان، فرهیختگان، نویسندگان و ناشران بزرگ واگذار کند تا این ممیزی‌ها به‌طور دقیق و تخصصی انجام شود.

 رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه اگر هر موضوعی به اهلش واگذار شود، نتیجه مثبتی خواهد داشت و موفق‌تر خواهیم بود، گفت: ما برای حضور افراد در انتخابات و بررسی شایستگی آنها افراد مختلف را در کمیسیون‌ها و اتاق‌های مختلف بررسی می‌کنیم، اما در دیگر کشورها چند حزب بزرگ وجود دارند که آنها افراد را در فیلترهای خود قرار داده و برای حفظ آبرو و جایگاه خود شایسته‌ترین را به‌عنوان کاندیدا معرفی می‌کنند و این فیلتری طبیعی و در اختیار مردم و یک حزب است؛ فرق در تصمیم‌گرفتن در یک اتاق و یک سالن است که به‌نظرم تصمیم‌گیری در سالن وسط جامعه، خیلی مناسب‌تر از تصمیم‌گرفتن در یک اتاق در بسته است. روحانی با اشاره به اینکه ما باید برای انجام همه امور، ازجمله مسائل مربوط به فرهنگ، بهترین راه را انتخاب کنیم، گفت: اگر کارها را به مردم و انجمن‌های تخصصی واگذار کنیم، مطمئناً دچار ضرر و زیان نخواهیم شد.

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه دولت، وزارت ارشاد و رسانه‌ها باید به مؤلفان و ناشران کمک کنند تا کاری کنیم جامعه ما کتابخوان و علاقه‌مند به کتاب شود، گفت: باید با بررسی جامعه دلایل عدم‌ترغیب مردم نسبت به کتاب را بیابیم و راه درمانش را یافته و به مردم نشان دهیم.

وی با اشاره به اینکه امروز کلاس‌های درس ما نشاط لازم را ندارند درحالی‌که باید کلاس‌های درس کتابخوانی را ترویج‌ کنند، گفت: امروز فضای مجازی دنیای جدیدی را به‌وجود آورده و فضایی را آفریده تا مردم بنویسند و مسئولان و نخبگان بخوانند و در حقیقت یک ارتباط دوسویه میان مردم، جوانان، مسئولان و نخبگان به‌وجود آمده است. روحانی اظهار داشت: امروز دورانی به‌وجود آمده که باید ابتدا نخبگان، فرهیختگان و مسئولان، نوشته‌ها و کتاب‌های جوانان را در فضای مجازی بخوانند و سپس بر مبنای نیاز آنها تصمیم بگیرند.

 

  انقلاب برای پایداری به کتاب احتیاج دارد

در مراسم کتاب سال وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: امیدواریم دولت دوازدهم بتواند بیش از گذشته به حوزه فرهنگ مکتوب کمک کند؛ امنیت فکری و روانی برای پدیدآورندگان کتاب و فرصت نقد و آزادی اندیشه را بیش از گذشته فراهم کند. همچنین منزلت پدیدآورندگان را بیش از گذشته ارج نهد و به اقتصاد و مسائل معیشتی پدیدآورندگان توجه کند. به گزارش ایسنا،  سیدعباس صالحی گفت: انقلاب اسلامی با کتاب شروع شد. کتاب‌ها، خیابان‌ها را پُر کردند. پیاده‌روهای تهران و شهرهای دیگر پُر از کتاب شده بود. انقلاب ما برای پایداری خود به کتاب نیازمند است. کتاب‌ها نقطه اتصال علم، فرهنگ، هنر و دین هستند و در کشورهای دیگر هم همین‌گونه است. این مسائل با کتاب پیوند عمیقی دارند. صالحی همچنین اظهار کرد: اگر بخواهیم تشبیهی داشته باشیم کتاب مانند ذخایر نفت خام است که با پتروشیمی می‌توان این ذخیره ارزشمند را فرآوری کرد و آن را به فرهنگ خلاق، هنر پویا و دین عالمانه، نه دین عامیانه تبدیل کرد. اگر بخواهیم توسعه پایدار، همه‌جانبه، متکامل و ژرف‌نگر داشته باشیم به کتاب نیازمندیم.

 

   تقدیر از برگزیدگان کتاب سال

مراسم اختتامیه سی و پنجمین دوره جایزه کتاب سال و بیست و پنجمین دوره جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران روز چهارشنبه با حضور حسن روحانی در تالار وحدت تهران برگزار شد. رئیس‌جمهور در این مراسم از برگزیدگان داخلی و خارجی سی و پنجمین و بیست و پنجمین دوره جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران تقدیر کرد. در این دوره از جایزه کتاب سال، داوران در 72گروه آثار تولیدشده طی سال 1395را بررسی کرده‌اند. کتاب‌های تالیف و ترجمه گروه‌های کلیات، فلسفه اسلامی، فلسفه غرب، دین، علوم‌اجتماعی، زبان، علوم‌کاربردی، هنر، ادبیات و تاریخ ارزیابی شده‌اند. در بخش جایزه جهانی کتاب سال این دوره نیز کتاب‌ها در حوزه‌های مطالعات اسلامی، تاریخ علم، فقه، حقوق، تاریخ، تمدن اسلامی، مطالعات علوم قرآنی، هنر، معماری، اقتصاد اسلامی، علم کلام، تصوف عرفان، تاریخ اسلام و تمدن اسلامی، مطالعات شیعی و اسلام معاصر ارزیابی شدند. در سی و پنجمین دوره این جایزه در نهایت ۲۸ اثر تالیفی، ۱۳ اثر ترجمه‌ای و دو اثر تصحیحی انتخاب و به‌عنوان برگزیده و یا شایسته تقدیر تعیین شده‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید