• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
شنبه 22 تیر 1398
کد مطلب : 65274
+
-

مسیر پرپیچ‌وخم توسعه اتوبوسرانی زنجان

مردم و مسئولان نظر خود را درباره مزایا و معایب الگوی جدید تردد اتوبوس‌های درون‌شهری می‌گویند

شهری
مسیر پرپیچ‌وخم توسعه اتوبوسرانی زنجان

ساماندهی خطوط حمل‌و‌نقل به‌ ویژه الگوی جدید تردد اتوبوس‌های درون‌شهری در شهر زنجان آغاز شده است؛ طرحی که به باور مسولان چشم‌انداز خوبی دارد اما شهروندان زنجانی با تردید به آن می‌نگرند. به گزارش ایرنا، با آغاز سال جدید موضوع ساماندهی خطوط حمل‌و‌نقل زنجان به‌ویژه اجرای الگوی جدید تردد اتوبوس‌های درون‌شهری به طور جدی از سوی مدیریت شهری مطرح شد و در دستور کار قرار گرفت. 

متولیان امر، مدیریت شهری اعضای شورای اسلامی شهر و حتی مسئولان استانی اجرای چنین طرحی را لازمه کاهش مشکلات کنونی شهر می‌دانند، زیرا معتقدند زنجان نیز همانند سایر نقاط کشور به‌ ویژه درهسته مرکزی با افزایش خودروها مواجه است و در این میان اتوبوس‌های درون‌شهری در بروز ترافیک سهم بالایی دارند. 

بر این اساس، الگوی تردد جدید اتوبوس‌های درون‌شهری (چندپایانه‌ای به جای تک‌پایانه‌ای) با رفع نواقص اولیه از اوایل تیر امسال در شهر زنجان کلید خورد. طرحی که طبق آن شمار اتوبوس‌ها در محدودهای هسته‌ای شهر به مراتب کاهش می‌یابد، حرکت آنها در خطوط ویژه کانالیزه و مسیر ویژه‌ای نیز تعیین می‌شود تا شهروندان در کوتاه‌ترین زمان ممکن با استفاده از حمل‌و‌نقل عمومی به مقصد مورد نظر برسند. 

در طرح جدید الگوی تردد فقط ۱۰ اتوبوس وارد هسته مرکزی شهر می‌شود در حال که پیش از این ۱۴۶ اتوبوس وارد بافت مرکزی شهر می‌شد. تعداد کل اتوبوس‌ها در طرح جدید از ۱۴۶ به ۱۱۰ اتوبوس کاهش می‌یابد و ۳۶ اتوبوس فرسوده از رده خارج می‌شود. 


سرگردانی مردم 

یکی از رانندگان اتوبوسرانی شهر زنجان گفت: شهروندان زنجانی آن‌گونه که باید و شاید از اجرای طرح جدید حمل‌ونقل عمومی رضایت ندارند و در جابه‌جایی به مقاصد خود گمراه و سرگردانند. کاظمی بیان کرد: طبق برنامه اعلام‌شده رانندگان اتوبوس هفته گذشته را به صورت رایگان به جابه‌جایی مسافران اقدام کردند. این موضوع نگرانی‌هایی را در بحث حقوق دریافتی ایجاد می‌کند. رایگان بودن این طرح استقبال بالای شهروندان را به دنبال داشت و حتی به جرات می‌توان گفت طی هفته گذشته به میزان ۲ ماه مسافر جابه‌جا شد. 

وی ادامه داد: بسیاری از شهروندان و حتی رانندگان اتوبوسرانی با طرح قبلی مانوس بودند و مشکلات کمتری داشتند، اما در طرح کنونی نارضایتی نیز در برخوردها بسیار مشهود است. اجرای طرح جدید مقاومت‌هایی را در شهروندان ایجاد کرده است و در این میان رانندگان همکاری‌های لازم را برای تحقق برنامه‌ها با مسافران انجام می‌دهند. 

زهرا شهروند زنجانی نیز با ابراز گله از عدم اطلاع‌رسانی و سردرگمی رخ‌داده در اجرای جدید الگوی تردد اتوبوس‌ها گفت: بدون اطلاع در مسیری سوار اتوبوس شدم که پس از مدتی مشخص شد اشتباه بوده و مجبور شدم همان مسیر را با خودرو دیگر به مقصد مورد نظر بروم. 
وی افزود: نبود اطلاع‌رسانی کافی موجب شده است تردد شهروندان با مشکل مواجه شود هرچند برخی دیگر از اجرای آن رضایت دارند. 


ترافیک مرکز شهر

فرماندار زنجان گفت: وضعیت ناوگان حمل‌و‌نقل همگانی و سیستم اتوبوسرانی شهر زنجان ثابت بود و به عبارتی در عمل کارآیی لازم را نداشت، به ‌ویژه آن‌که همه خطوط اتوبوسرانی به مرکز هسته‌ای شهر ختم می‌شد. رضا عسگری خاطرنشان کرد: همین مساله وضعیت ترافیکی نامطلوبی را در هسته مرکزی شهر رقم زده بود. در این میان تردد ۱۴۰ دستگاه اتوبوس کشش لازم را در معابر شهری نداشت و در نتیجه مشکلات برای شهروندان بسیار مضاعف‌تر شده بود. 

وی توضیح داد: افزایش آلودگی هوا نیز در نتیجه تردد این اتوبوس‌ها با توجه به عمر بالای آنها نمایان بود. در این زمینه طبق آمارهای ارائه‌شده، طی ۲ سال گذشته سفرهای شهری توسط ناوگان حمل‌و‌نقل اتوبوسرانی حتی به کمتر از ۵۰ درصد کاهش یافته بود. سرعت پایین ناوگان از جمله عوامل مهم در استفاده نکردن مردم از حمل‌و‌نقل عمومی به ‌ویژه اتوبوس بود. علاوه بر آن، مردم باید زمان زیادی را در ترافیک سپری می‌کردند و در عمل رغبتی برای استفاده از این نوع وسیله نداشتند. 

این مقام مسئول افزود: در نتیجه این مشکلات، طرح‌های مختلفی در شورای ترافیک استان مطرح و در نهایت ۲ نقطه دیگر برای تردد اتوبوس‌ها جدا از هسته مرکزی مطرح شد. با این کار سرعت ناوگان افزایش می‌یابد و از ترافیک کاسته می‌شود. در نتیجه این طرح، شمار تردد اتوبوس در مرکز شهر که قبلا به ۱۴۰ دستگاه می‌رسید اکنون به 10 دستگاه کاهش یافته و با اجرای این طرح نظارت‌های بیشتری در حال انجام است. 


 نظارت‌ بر نحوه تردد اتوبوس‌ها

فرماندار زنجان گفت: یکی از مباحث مهم در شورای ترافیکی استان و شهرستان توجه به برنامه‌‌ریزی شهروندان برای تردد با اتوبوس‌های درون‌شهری بود. برای تحقق این امر، اتوبوسرانی زنجان ملزم شد با به‌کارگیری نرم‌افزارهایی همانند جی‌پی‌اس بر نحوه تردد اتوبوس‌ها نظارت‌های دقیقی اعمال کند. 

عسگری تصریح کرد: این کار به افزایش سرعت ناوگان منجر می‌شود. اکنون گزارش‌های دریافتی بیانگر آن است که تردد اتوبوس‌ها نسبت به روزهای آغازین طرح بهتر شده است و معایب آن کم‌کم برطرف خواهد شد. وی توضیح داد: همکاری مدیریت شهری و راهنمایی و رانندگی شرایط بهتری را برای اجرای این طرح رقم می‌زند. در این میان باید شرایط بهتری را در برنامه‌ریزی‌ها برای رانندگان و شهروندان لحاظ کرد. 


افزایش درآمد رانندگان

به گفته فرماندار زنجان، مهم‌ترین هدف از اجرای این طرح بهتر کردن شرایط ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی به ‌ویژه اتوبوسرانی است تا شهروندان با رغبت بیشتری از این وسیله استفاده کنند. عسگری ادامه داد: هرچند در روزهای نخستین اجرای طرح برخی از رانندگان اتوبوس به صورت خودسرانه در خطوط جدید اختلال ایجاد کردند و به صورت سنتی کار خود را انجام دادند، اما در ادامه و به مرور همکاری‌های خوبی داشتند. 

وی با بیان این‌که فرمانداری بر تعامل سازنده با رانندگان اتوبوسرانی تأکید دارد، افزود: یکی از اهداف رایگان شدن اتوبوس‌های شهری زنجان در یک هفته گذشته کاهش دغدغه‌های رانندگان بود و به طور طبیعی افزایش سفرهای درون‌شهری به ارتقای درآمد رانندگان اتوبوس‌های درون‌شهری منجر خواهد شد. این طرح به دنبال آشتی و ترغیب بیشتر مردم برای استفاده از حمل‌و‌نقل عمومی به ‌ویژه اتوبوس‌های درون‌شهری است زیرا بی‌رغبتی مردم به افزایش ترافیک و کاهش درآمد رانندگان منتهی شده بود. 


 ضعف در اطلاع‌رسانی

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر زنجان گفت: سردرگمی مسافران برای جابه‌جایی با الگوی جدید تردد اتوبوس‌های درون‌شهری امری طبیعی است. این سردرگمی بیشتر برای افرادی پیش آمد که تحصیلات کافی ندارند و نمی‌توانند به فضای مجازی دسترسی داشته باشند و حتی نمی‌توانند نقشه‌های مربوط به خطوط بنرهای نصب‌شده را مطالعه کنند. 

حمیدرضا حمیدی اعلام کرد: اطلاع‌رسانی دقیق از طرف رسانه‌ها و اعلام جزئیات این طرح با گویش محلی می‌توانست به پیشبرد این طرح و حل مسائل پیش‌آمده کمک فراوانی کند. متاسفانه صداوسیمای استانی این فرصت را به شهرداری نداد. به عبارتی ضعف در اطلاع‌رسانی موجب شد شهروندان از چگونگی اجرای این طرح و مزایای آن اگاهی کاملی نداشته باشند، اما به این مهم باید توجه کرد یک طرح رفته‌رفته تکامل می‌یابد. 

وی افزود: طرح جدید ایرادات و اشکالاتی دارد که بر این اساس باید خطوط جدیدی ایجاد و برخی از آنها حذف شود. در روزهای آینده، طرح بازنگری خواهد شد و در این میان پیشنهادهای شهروندان و پایش‌ها بررسی خواهد شد تا در نهایت تغییراتی ایجاد شود. 

این مسئول ادامه داد: این طرح به دلیل نارضایتی مردم از وضعیت اتوبوس‌ها، نظافت، توقف‌های طولانی و بی‌نظمی و با هدف ارتقای سرعت ناوگان و کاهش ترافیک هسته مرکزی شهر اجرا شد. در این طرح، وجود سیستم ای‌وی‌ال این امکان را فراهم کرده است در هر لحظه از تردد امکان پایش رانندگان وجود داشته باشد. 


 سرمایه‌گذاری در حمل‌و‌نقل عمومی

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر زنجان با بیان این‌که سرمایه‌گذاری در حمل‌و‌نقل عمومی ضروری است، گفت: بر این مبنا تخصیص اعتبار ۲۰ تا ۲۵ میلیارد تومانی در بودجه سال آینده به این حوزه چشم‌انداز بهتری را رقم می‌زند. با این کار می‌توان به نوسازی ناوگان و حتی خرید مینی‌بوس‌های کوچک برای مسیرهای کوتاه اقدام کرد. 

حمیدی خاطرنشان کرد: طرح اصلاح خطوط حمل‌ونقل زنجان پایه علمی دارد و در صورت اجرای دقیق و صحیح و از همه مهم‌تر همکاری دستگاه‌های بین‌بخشی و شهروندان در تحقق اهداف ترسیم‌شده تاثیر بسزایی خواهد داشت، در غیر این صورت به شکست منتهی خواهد شد.

وی توضیح داد: هرچند در شروع طرح نقش پلیس بسیار پررنگ بود، اما اکنون ضعیف‌تر شده است و باید در مسیرهای ویژه نظارت جدی‌تر باشد. برای رفع این مشکل نصب دوربین‌ در نظر گرفته شده است با این کار دیگر به حضور مستمر پلیس در محدودهای یادشده نیاز نیست. 

عضو شورای اسلامی شهر یادآور شد: مقاومت‌های مردمی از اعتماد کم آنان به مدیریت شهری حکایت دارد. لازمه ایجاد اعتماد بین مردم و مدیریت شهری اجرای چندین پروژه‌ موفق شهری است. مثلا شهروندان زنجانی ساخت پل امام حسن (ع) را در مدت یک سال باور نداشتند در حالی که این کار در موعد مقرر تحقق یافت. 


جابه‌جایی ۶۸ هزار نفر در یک روز

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر زنجان گفت: طرح یک هفته‌ای رایگان شدن اتوبوس‌های درون‌شهری با هدف آشنایی و ترغیب مردم با الگوی جدید حمل‌ونقل اجرا شد. این طرح موفق بود و در روز اول ۶۸ هزار نفر جابه‌جا شدند در حالی که میانگین جابه‌جایی روزانه ۲۵ هزار نفر را شامل می‌شود. 

حمیدرضا حمیدی با اشاره به نگرانی رانندگان از کاهش حقوقشان بیان کرد: طبق قرارداد، کارکرد رانندگان در این یک هفته لحاظ خواهد شد اما در صورت رعایت نکردن موارد و نکات اعلام‌شده که از طریق نرم‌افزار ای‌وی‌ال به صورت دقیق گزارش‌گیری می‌شود، ممکن است مبلغی از حقوقشان کسر شود. 

این خبر را به اشتراک بگذارید