• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
پنج شنبه 20 تیر 1398
کد مطلب : 65248
+
-

لرزه به جان آلمان

انتشار سومین فیلم از لرزش بدن آنگلا مرکل، گمانه‌زنی‌ها درباره وضعیت سلامت جسمی صدراعظم آلمان را بیشتر کرده است

اروپا
لرزه به جان آلمان

 لرزش بدن آنگلا مرکل برای سومین بار طی یک‌ماه گذشته، باعث نگرانی در مورد سلامتی صدراعظم آلمان شد تا کم کم بحث بر سر جانشینی او نیز قوت بگیرد.
دیروز  مرکل در مراسم رسمی استقبال از نخست‌‌وزیر فنلاند در برلین شرکت کرده بود که به هنگام پخش سرود ملی دو کشور، دست‌ها و پاهایش به لرزه افتاد. لرزش سپس به‌مدت یک دقیقه تمام بدن او را فرا گرفت. تصاویر ویدئویی این لحظه به‌طور گسترده از شبکه‌های مختلف تلویزیونی داخلی آلمان و شبکه‌های خارجی پخش شد تا بار دیگر بازار شایعات در مورد سلامتی صدراعظم 64ساله آلمان داغ شود.
آنگلا مرکل اما ساعتی بعد همراه با نخست‌وزیر فنلاند در یک نشست خبری حاضر شد و گفت که حالش خوب است. مرکل سعی کرد با ارائه توضیحاتی مانع از گمانه‌زنی‌ها در مورد سلامتی‌اش شود. او گفت: «همانطور که قبلا هم گفته بودم، در حال درمان مشکلی هستم که در جریان مراسم استقبال از رئیس‌جمهور زلنسکی افتاد. درمان کامل نشده و باید تا مدتی با این وضعیت کنار بیایم.» اشاره مرکل به اینکه نخستین باری است که دست و پای او طی سفر رئیس‌جمهور اوکراین به آلمان به لرزه افتاد، هیاهوی زیادی به راه انداخت. مرکل گرمای هوا و کاهش آب بدنش را دلیل این لرزش ناگهانی عنوان کرد. او اما دو هفته قبل نیز درحالی‌که کنار رئیس‌جمهور آلمان و در مقابل دوربین‌های تلویزیونی و عکاسان رسانه‌های ایستاده بود، دچار لرزشی مشابه بار اول شد. این بار نیز مرکل گفت که اتفاق خاصی نیفتاده و جای نگرانی نیست. او تأکید کرد که مشکلی که پیش آمده به هیچ وجه مانع فعالیت‌های او در اداره دولت نخواهد بود. تکرار لرزش شدید دست و پای مرکل فشارها به دفتر او برای ارائه توضیحات شفاف در مورد سلامت خانم صدراعظم را افزایش داده است. هنوز توضیحی بیش از آنچه مرکل خود به رسانه‌ها داده از سوی دفتر او منتشر نشده است. این موضوع در شرایطی که حزب حاکم یعنی حزب دمکرات مسیحی آلمان بخشی از پایگاه رأی خود را از دست داده و در انتخابات پارلمان اروپا نیز نتایج خوبی را رقم نزده، باعث ایجاد نگرانی‌هایی شده است.

مرکل، اسطوره آلمان‌ها
آلمان‌ها 14سال گذشته را تحت هدایت مرکل روزگار گذرانده‌اند و بخش مهمی از رشد اقتصادی کشورشان را مدیون سیاست‌های او هستند. اعتماد آلمان‌ها به آنگلا مرکل باعث شد تا آنها طی 4دوره گذشته رأی خود را به نفع او به صندوق‌ها بیندازند تا مرکل قدیمی‌ترین رهبر اروپایی حاضر در قدرت و قدرتمندترین سیاستمدار زن در اروپا شناخته شود. کاریزمای مرکل نیز برای او لقب «ماما مرکل» یا همان «مادر مرکل» را به ارمغان آورده‌است. 2هفته پیش زمانی که مرکل در کنار فرانک والتر اشتاینمایر ایستاده بود، حدود 2دقیقه بدنش می‌لرزید و همه آلمان و جهان نظاره‌گر این لحظه بودند. تکرار اتفاق قبلی باعث شد تا بسیاری از مردم در جامعه آلمان نگران سلامتی او شوند. با این حال، واکنش‌ها بسیار محتاطانه بود. شاید به این دلیل که کسی دوست نداشت مرکل را بیمار ببیند. از میان روزنامه‌های آلمانی تنها روزنامه «بیلد» که یک روزنامه زرد و عامه‌پسند به شمار می‌آید، ماجرای لرزش بدن مرکل را در صفحه اول خود به نمایش گذاشت. دیگر روزنامه‌ها تنها به انتشار خبری کوتاه در این‌باره بسنده کردند. بسیاری معتقدند که ماجرای بیماری مرکل فعلا در این مرحله یک موضوع خصوصی است و نباید با دخالت در این ماجرا باعث آزار او شد. در شبکه‌های اجتماعی نیز برخی از مخالفان مرکل، ماجرای لرزش بدن او را به تمسخر گرفتند اما اغلب آلمانی‌ها از او حمایت کردند. آلمانی‌ها مرکل را طی 14سال گذشته با برنامه کاری فشرده، دیدارهای پی‌در‌پی و مذاکرات فشرده که اغلب تا پاسی از شب ادامه داشته است می‌شناسند. برای آنها پذیرش ضعف در فردی که او را «بانوی آهنین» نیز لقب داده‌اند، غیرقابل باور است. با این همه، تلاش مرکل برای کنترل دست‌های لرزانش طی 3باری که این اتفاق رخ داده بسیاری از مردم آلمان را شوکه کرده است.
مرکل سال گذشته در پی عملکرد ضعیف حزبش در انتخابات محلی، اعلام کرد پس از پایان دوره مسئولیتش در دولت، دیگر «هرگز» به‌دنبال هیچ پست سیاسی نخواهد بود. 2‌ماه بعد نیز کرسی رهبری حزب را در چارچوب انتخابات داخلی به «آنگرت کرامپ کارنبائر‌»، نامزد مورد حمایتش سپرد. بر این اساس، او 2سال دیگر در پایان دوره مسئولیتش به‌عنوان صدراعظم، صحنه سیاسی آلمان را ترک خواهد کرد. موضوع سلامتی مرکل اکنون که روند رشد اقتصادی آلمان اندکی کند شده، به بحران تازه حزب حاکم تبدیل شده است؛ چرا که هنوز کسی نتوانسته به‌عنوان جانشین او مطرح شود.



   اگر مرکل نتواند ادامه دهد، چه می‌شود؟

براساس قانون اساسی آلمان،‌ معاون صدراعظم و وزیر اقتصاد، وظایف او را به‌عهده می‌گیرند.
اگر به هیچ وجه قادر به ادامه کار نباشد، رئیس‌جمهور طی مشورت با رهبران احزاب حاکم، فردی جدید را برای کسب رأی اعتماد به پارلمان معرفی می‌کند. رأی اعتماد باید با اکثریت مطلق باشد.
اگر این فرد نتواند اکثریت آرا را کسب کند، 2هفته دیگر دوباره رای‌گیری می‌شود - یا با همان فرد یا فردی جدید.
اگر باز هم فردی رأی نیاورد، در رای‌گیری سوم، اکثریت
نسبی لحاظ می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید