• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
پنج شنبه 20 تیر 1398
کد مطلب : 65227
+
-

فروریختن پلاسکو یک فاجعه ملی

گزارش
فروریختن پلاسکو یک فاجعه ملی

پلاسکو ساختمانی بود که کسی فکر نمی‌کرد به آن شکل فرو بریزد اما فروریختن آن به یک فاجعه ملی تبدیل شد؛ این از ویژگی‌های تهران است.
شهردار تهران با بیان این نکته در جلسه فصل تابستان شورای مدیریت بحران تهران، اظهار کرد: خوشبختانه گزارش ملی و رسمی پلاسکو دیروز به‌دست ما رسید. در چنین گزارشی ممکن است دستگاه‌های مسئول به‌راحتی نقش خود را نپذیرند یا اینکه دستگاه مخاطب اساسا نمی‌تواند یک گزارش بی‌طرف تدوین کند اما دولت یک مبنای خوبی گذاشت؛ اینکه برای تهیه و تدوین چنین گزارشی، یک مجموعه کاملا بی‌طرف و متخصص تشکیل شود. این یک اقدام منحصربه‌فرد بود.  پیروز حناچی با بیان اینکه هماهنگی میان نیروهای دخیل و کمک‌رسان همان چیزی است که برای نیل به آن در این جلسه گرد‌هم آمده‌ایم، ادامه داد: برگزاری جلسات مدیریت بحران از نتایج پرشمار تجربیاتی است که زلزله «کوبه» ژاپن برای دنیا به ارمغان آورد؛ زلزله‌ای که در تاریخ هفدهم ژانویه١٩٩۵ اتفاق افتاد و شدت آن 7.3ریشتر بود.
او گفت: ژاپنی‌ها قطعا به نسبت بسیاری از کشورهای دیگر، آمادگی زیادی برای آن اتفاق داشتند اما بیش از 6هزار و 400نفر جان خود را به تبع این زلزله از دست دادند؛ شهردار کوبه نیز بعد از این اتفاق خودکشی کرد. این زمین‌لرزه در ساعت ۵:۴۶ صبح شهر کوبه ژاپن را لرزاند؛ ساعتی که مردم در منازل خود حضور دارند. یکی از اقدامات مهمی که ژاپنی‌ها بعد از این زلزله انجام دادند این بود که هزینه زیادی برای سرپیچی از قوانین درنظر گرفتند؛ درواقع از آن تاریخ رعایت استانداردهای ساخت‌وساز، ایمنی سیستم‌های گرمایشی، انجام مانورهای گسترده و استفاده از مصالح سبک و مقاوم در سازه‌های شهری در دستور کار قرار گرفت.
شهردار موضوع استان‌های معین را در مدیریت بحران بسیار مهم دانست و یادآور شد: یکی از تجربیات زلزله شهر کوبه ژاپن این بود افرادی که خود در حادثه درگیر شده‌اند، نمی‌توانند به دیگران کمک‌رسانی کنند؛ در این موارد دستگاه‌هایی که درگیر نیستند باید کمک کنند. ما در تهران با خطراتی روبه‌رو هستیم که به ظاهر با یک اتفاق کوچک شروع می‌شود، اما می‌تواند خیلی زود به یک فاجعه ملی تبدیل شود.
در بخش دیگری از این جلسه اسماعیل نجار، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور نیز ضمن قدردانی از اعضای شورای هماهنگی مدیریت بحران تهران گفت: در تهران تنها زلزله نیست که اهمیت دارد و باید مخاطرات دیگر از قبیل سیلاب را نیز مورد توجه قرار دهیم.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید