• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
پنج شنبه 20 تیر 1398
کد مطلب : 65225
+
-

21تیر، روز بدون‌کیسه پلاستیکی نام‌گذاری شده است

در محاصره کیسه‌های ‌پلاستیکی

در محاصره کیسه‌های ‌پلاستیکی

محمود مولایی/خبرنگار

روز بدون کیسه پلاستیکـــــی نزدیک است؛ 21تیرماه روز بدون پلاستیک است. روزی که به سبب تلاش حامیان محیط‌زیست نامگذاری شده و شهرداری تهران نیز هرساله برنامه‌هایی  را برای حفظ محیط‌زیست انجام می‌دهد. روز بدون کیسه پلاستیکی از سال91 در تقویم شهری تهران ثبت شد و هرساله در این روز اقدامات گسترده‌ای به اجرا درمی‌آید. شعار امسال «کمی کمتر کیسه پلاستیکی مصرف کنیم» است. صدرالدین علی‌پور، مدیرکل محیط‌زیست شهرداری تهران در این رابطه می‌گوید: «مصرف پلاستیک و تبعات محیط‌زیستی آن موضوعی جهانی شده است، از این‌رو اتحادیه اروپا با توجه به اهمیت مقابله با آلاینده‌های پلاستیکی ضمن ارائه پیشنهاد ممنوعیت استفاده از پلاستیک‌های یک‌بارمصرف، خواستار جمع‌آوری بطری‌های پلاستیکی تا سال2025 شده است.» او ادامه می‌دهد: «به دلیل وجود مواد افزودنی کنترل‌نشده در ظروف یک‌بار مصرف پلیمری، در اثر تماس مستقیم پلاستیک با مواد غذایی داغ، سرطان و بیماری‌های صعب‌العلاج دیگر به‌وجود می‌آید. بروز بیماری‌های ریوی و گوارشی، افزایش جانوران موذی به‌دلیل حفظ رطوبت و مواد غذایی در زباله در اثر وجود مواد پلیمری، آلودگی بصری و آلودگی هوای ناشی از سوزاندن این مواد و گرفتگی کانال‌ها و نهرهای آب، ازجمله مشکلات محیط‌زیستی و بهداشتی ناشی از مصرف کیسه‌های پلاستیکی است.» 




​​​​​​برنامه‌های شهرداری:

 کانون‌های محیط‌زیست و سمن‌ها در یک مکان شاخص برای عرضه محصولات جایگزین کیسه‌های پلاستیکی (نانوایی‌ها، میادین میوه و تره‌بار، شهروند و غیره) در مناطق 22گانه مستقر می‌شوند.
  اجرای برنامه‌های آموزشی و فرهنگی خلاقانه درخصوص مزایای استفاده از ظروف یک‌بارمصرف گیاهی و کیسه‌های پلاستیکی تجزیه ‌پذیر.
  ارائه راهکار برای کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی
  برگزاری کارگاه‌های آموزشی، آموزش چهره به چهره و آموزش دوخت کیسه‌های پارچه‌ای.
  اجرای برنامه‌های نمایشی در مکان‌های عمومی با استفاده از ظرفیت‌های موجود.

این خبر را به اشتراک بگذارید