• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
پنج شنبه 20 تیر 1398
کد مطلب : 65222
+
-

اعتراض به آمریکا در شورای حکام آژانس

نماینده روسیه: چه کسی به آمریکا حق داده علیه ایران تحریم نفتی اعمال کند؟

سیاست خارجی
اعتراض به آمریکا در شورای حکام آژانس

شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیروز به درخواست آمریکا برای بررسی اقدامات کاهشی ایران در برجام پشت درهای بسته تشکیل جلسه داد اما این جلسه به صحنه اعتراض به خروج این کشور از برجام بدل شد. پایگاه اینترنتی بلومبرگ ساعاتی قبل از این نشست با پیش بینی اختلافات بین دیپلمات‌ها در نشست شورای حکام نوشته بود:آنچه از نشست انتظار می‌رود واکنش منفی روسیه، چین و کشورهای دیگر عضو برجام است که دولت ترامپ را برای بحران به وجود آمده تقبیح می‌کنند. هیات نمایندگی اتحادیه اروپا در جلسه شورای حکام آژانس ضمن ابراز تاسف از خروج آمریکا از همه کشورهای عضو برجام خواست از مانع تراشی در اجرای تعهدات خودداری کنند. 

دقایقی قبل از شروع جلسه محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران جدولی مدون از سازوکار کمیسیون مشترک برجام برای حل اختلاف و مسیری که ایران پس از خروج آمریکا از برجام طی کرده منتشر کرد و نوشت: نشست شورای حکام به درخواست آمریکا طنز است، آمریکا از برجام متنفر است، آن‌ را نقض کرده و آنهایی را که از آن پیروی کرده‌اند، تنبیه می‌کند.
میخائل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین، در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به طرف‌های برجام یادآوری کرد: «هدف برنامه جامع اقدام مشترک نه فقط حل مسائل هسته‌ای، بلکه عادی‌سازی روابط تجاری و اقتصادی با ایران هم بود. آشکار است که برجام نمی‌تواند فقط بر یکی از این دو ستون استوار باشد.»
به گزارش فارس، نماینده روسیه از اقدام آمریکا در اعمال تحریم‌های نفتی علیه ایران انتقاد کرد. وی گفت: «چه‌کسی به آمریکا حق داده علیه ایران تحریم نفتی اعمال کند و سایر کشورها را به‌دلیل همکاری با ایران تحت تحریم قرار دهد؟ آیا این حق قدرتمندترین کشورها است؟ در این صورت داریم به سمت نظم جهانی تمامیت‌خواه حرکت می‌کنیم.»
با این حال نماینده آمریکا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بیانیه‌ای صادر و ضمن تکرار ادعاهای همیشگی درباره برنامه هسته‌ای ایران، ادعا کرد که آمریکا آماده مذاکرات بدون پیش‌شرط با ایران است، اما دقایقی از بیانیه هیأت آمریکا نگذشته بود که ترامپ در توییتر، ایران را به تحریم‌های بیشتر تهدید کرد.

پیش از نشست، کاظم غریب‌آبادی، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تأکید کرده بود که جمهوری اسلامی خواهان حفظ برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) است؛ به شرط آنکه دیگر طرف‌های توافق نیز به تعهداتشان عمل کنند.
او این را هم گفت که همه‌‌چیز طی یک ساعت قابل بازگشت است، تنها اگر تمام شرکای ما در توافق همچون ما به تعهداتشان عمل کنند.
کاظم غریب‌آبادی همچنین از اروپا خواست برای اعاده تعادل به برجام از اقدامات آمریکا ابراز نگرانی کند، نه ایران!

به گزارش ایسنا، ایران در پی تعلل یکساله اتحادیه اروپا برای اجرای تعهداتش در قبال برجام، صبح روز یکشنبه اعلام کرد که دومین گام خود را برای کاهش اجرای تعهدات برجامی‌اش آغاز کرد و غنی‌سازی‌ بالاتر از ۳.۶۷ درصد را در دستور کار قرار داد.
ایران تأکید دارد که طبق مفاد تعیین شده در برجام، به‌ویژه بندهای ۲۶ و ۳۶، جمهوری اسلامی حق دارد درصورت عدم‌پایبندی طرف دیگر توافق، اجرای تعهدات خود را به‌طور جزئی یا کلی متوقف کند. محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه کشورمان پس از آنکه تهران اعلام کرد سطح غنی‌سازی خود را افزایش خواهد داد، خاطرنشان کرد: ایران اکنون در حال برداشتن دور دوم گام‌های جبرانی خود طبق پاراگراف ۳۶ برجام است. ما این حق را برای خود محفوظ می‌دانیم که به اتخاذ اقدامات جبرانی قانونی در چارچوب برجام برای حفاظت از منافع خود در برابر تروریسم اقتصادی آمریکا ادامه دهیم. 

این خبر را به اشتراک بگذارید