• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
پنج شنبه 20 تیر 1398
کد مطلب : 65221
+
-

حاشیه سیاست

  ارسال دفاعیات دادگاه خاتمی برای سران قوا
محمدرضا خاتمی، دبیر کل سابق جبهه مشارکت و نایب‌رئیس مجلس ششم، در نامه‌هایی جداگانه، متن دفاعیات خود در دادگاه رسیدگی به موضوع انتخابات سال۸۸ را برای روسای قوای سه‌گانه ارسال کرد. رأی دادگاه بدوی خاتمی طی روزهای گذشته اعلام شد که براساس آن وی به جرم نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی به تحمل 2 سال حبس تعزیری محکوم شده است. خاتمی در جریان گفت‌وگویی موضوع تقلب و جابه‌جایی 8میلیون رأی به نفع محمود احمدی‌نژاد را مطرح کرده بود که در نتیجه شکایت سازمان اطلاعات سپاه پاسداران و پیگیری‌های قوه قضاییه در دادگاه حاضر و محاکمه شد. در بخشی از نامه خاتمی به رئیس‌جمهور آمده است: «اینجانب معتقدم این دادگاه تاریخی می‌تواند فصل الخطاب یکی از مهم‌ترین چالش‌های سیاسی کشور باشد و اکنون که رأی دادگاه صادر و ابلاغ شده است با انتشار دفاعیات و دادنامه صادره، جامعه ما به نتیجه‌گیری نهایی خواهد رسید.» در نامه خاتمی به رئیس قوه قضاییه نیز آمده است: «در این دفاعیه مستندا نشان داده شده است چه کسانی عمداً یا سهوا باعث شده‌اند تا در امانت آرای مردم خیانت شود. لذا درخواست دارم دستور احضار این افراد و پیگیری قضایی پرونده انتخابات سال۸۸ را به هر نحو که صلاح می‌دانید، صادر فرمایید.»

  پاسخ آذری‌جهرمی درباره حضورش در نهادهای اطلاعاتی
محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران در پاسخ به خبرنگار آسوشیتدپرس که درباره سابقه فعالیت او در نهادهای اطلاعاتی پرسیده بود، گفت: « خیلی از سیاستمداران دنیا در سیستم‌های اطلاعاتی‌شان کار کرده‌اند، همین امروز وزیر امور خارجه ایالات متحده روزی به‌عنوان رئیس سی‌آی‌ای فعالیت می‌کرده و آقای پوتین نیز در کا.‌گ.ب فعال بوده است. اشکالی وجود دارد سابقه ما در دستگاه اطلاعاتی ایران؟» به گزارش یورونیوز وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره همجمه‌هایی که علیه تلاش‌های وی برای عدم‌فیلترینگ به وجود آمده و شایعه حضورش در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده گفت: «دیگران اگر نمی‌توانند خودشان را با شرایط جدید دنیا که دنیای نسل فناوری اطلاعات و نزدیکی همگان به هم و اتاق شیشه‌ای است هماهنگ کنند و در این چارچوب قرار نمی‌گیرند شاید علاقه‌مند باشند بگویند آقای جهرمی برای آینده برنامه دارد. من مشکلی برای گمانه‌زنی‌های ایشان ندارم.»

  ثبات سیاسی و اجتماعی با وجود شوک‌های اقتصادی
سعید لیلاز از چهره‌های اصلاح طلب در گفت‌وگویی با جماران درباره امکان مذاکره و مصالحه ایران با آمریکا در شرایط کنونی گفت: «ما اکنون چشم‌انداز یک مصالحه شرافتمندانه را دور از دسترس می‌بینیم. من در شرایط کنونی مخالف تسلیم و مذاکره هستم.» به گفته این اقتصاددان، تحریم‌ها حدود 40 تا 50میلیادر دلار از درآمدهای نفتی و ارزی کشور را به‌صورت یک شبه کاهش داده است. لیلاز با اشاره به خسارت 40هزار میلیارد تومانی سیل در فروردین‌ماه گفته: با وجود این دو شوک که درکمتر از یک سال اتفاق افتاد ثبات اجتماعی و سیاسی ایران خدشه پیدا نکرد. این مطلب به ما این درس بزرگ می‌دهد که اگر دولت و مجموعه نظام عاقلانه، عمل کنند مردم کاملا آماده همراهی هستند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید