• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
پنج شنبه 20 تیر 1398
کد مطلب : 65215
+
-

فصلی برای تجربه‌های تازه

دیدگاه
فصلی برای تجربه‌های تازه

مناف یحیی‌پور/ سردبیر دوچرخه


گندم‌زار تو بسیار زیبایی
هر فصلی با رنگی می‌آیی
بی‌رنگی، پُررنگی، کم‌رنگی
با هر فصل همراهی، هم‌رنگی...

شعر و ادبیات و ازجمله شعر و داستان کودک و نوجوان، زندگی را جلوه‌ای نو می‌دهد و دنیا را برایمان زیباتر می‌کند تا هرکدام بتوانیم تصویر خود را از زندگی شکل بدهیم. شاید مثل گندم‌زار در همین شعر محمود کیانوش، زندگی در هر فصلی رنگی نو به‌خود می‌گیرد و زیبایی خود را دارد.
با این همه، گمان می‌کنم که تابستان گرم و پرحرارت، تابستان پر از تعطیلات و سفر و گردش و تجربه و مناسبت، بیشتر از هر وقت دیگری از سال، زندگی و هیجان و نشانه‌های زندگی را برای کودکان و نوجوانان، همراه خود می‌آورد. و باز هم گمان می‌کنم زندگی تابستانیِ کودکان و نوجوانان خیلی با تخیل و خلاقیت و بازی و رؤیا درآمیخته است؛ تخیل و رؤیاهایی که در دنیای افسانه‌ها و داستان‌ها بال‌وپر می‌گیرند و کودکان و نوجوانان کتابخوان را با خود به دنیاهای تازه‌ای می‌برند.
هرکودک و نوجوانی در این دنیاهای گوناگون، جهان خود را می‌یابد و می‌تواند در جهان خود، زندگی‌ منحصر‌به‌فرد خود را شکل بدهد، از گفت‌وگو با دوستان نادیدنی‌اش لذت ببرد و آرام‌آرام دست به تجربه‌هایی نو بزند و هرروز با کشفی تازه روبه‌رو شود. هرچند به‌نظر می‌رسد لازم است کودکان و نوجوانان در دیگر فصل‌های سال و در مدرسه‌ها، با کتاب و ادبیات و شعر و داستان

خو بگیرند و خیالشان را در آن آسمان به پرواز درآورند، اما واقعیت این است که مدرسه‌های ما این کارکرد را ندارند و به هر رو، روزهایی به نام روز قلم و روز ادبیات کودک و نوجوان در فصل تابستان قرار گرفته‌اند که شاید بتوانیم از این نام‌گذاری‌ها، فرصت‌هایی بسازیم برای دوستی و صمیمیت کودکان و نوجوانان با ادبیات.
حالا شاید کاملا اتفاقی، تابستان گرم امسال برای نوجوانان کتابخوان، رویداد تازه‌ای درون خود داشته باشد. رویدادی که در کنار مناسبت‌هایی فرخنده، این هفته و این روز را برای ما ویژه‌ می‌کند. من که می‌گویم از «دوچرخه‌ای‌هایی» حرف می‌زنم که تقریبا همه عمرمان در هوای نوجوانان نفس کشیده‌ایم و زندگی و کارمان کاملا به هم گره خورده و حدود 2دهه‌ است در روزنامه‌ همشهری و با ضمیمه‌ نوجوانان این روزنامه یعنی «دوچرخه» نوجوان مانده‌ایم. جمعه گذشته روز قلم بود و 2 روز پیش هم روز ملی ادبیات کودک و نوجوان، از امروز هم دوچرخه صاحب صفحه‌ای در روزنامه همشهری شده است و با یک داستان جالب و متفاوت نوجوانانه و شماری از آثار خبرنگاران افتخاری از شعر و داستان تا یادداشت و نثر ادبی میهمان خانواده‌ها می‌شود. امیدوارم این رویدادها و مناسبت‌ها بر همه و به‌ویژه بر کودکان و نوجوانان مبارک باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید