• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 19 تیر 1398
کد مطلب : 65133
+
-

دوچرخه‌سواری وزیر و شهردار

حناچی: مسیر‌های دوچرخه‌سواری در خیابان‌های طالقانی، حافظ، کریم‌خان و بلوار کشاورز توسعه یافته است

گزارش
دوچرخه‌سواری وزیر و شهردار


محمد سرابی/ خبر‌نگار
 پس از هفته‌ها رکاب زدن شهردار تهران، سه‌شنبه بدون خودرو این هفته یک مهمان جوان داشت. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دیروز همراه شهردار تهران در خیابان‌های پایتخت رکاب زد. هفته گذشته هنگامی که پیروز حناچی از اعضای هیأت دولت خواست تا به طرح سه‌شنبه‌های بدون خودرو بپیوندند، روز گذشته وزیر جوان کابینه سوار دوچرخه شد و پس از این دوچرخه‌سواری از امیر حاتمی وزیر دفاع، سورنا ستاری معاون علمی رئیس‌جمهور و پدر همسر خود دعوت کرد به این کمپین بپیوندند.

محمدجواد آذری‌جهرمی دیروز همراه با پیروز حناچی حرکت خود را از میدان توحید آغاز کردند. در این میدان پنجاهمین ایستگاه دوچرخه‌های بیدود به بهره‌برداری رسید و با افتتاح این ایستگاه ٣٠٠ دستگاه دوچرخه به ناوگان دوچرخه‌های اشتراکی پایتخت افزوده شد. وزیر ارتباطات و شهردار در ادامه مسیر خود به پارک لاله رفتند و در محل در غربی این پارک، با حضور درجمع خبرنگاران به پرسش‌های آنان پاسخ دادند.

حناچی در پاسخ به این سؤال که بخش زیادی از سرمایه‌های مردم در خانه‌های خالی بلوکه شده است، گفت: این موضوع در دولت هم مطرح است؛ واقعیت این است که در تهران مسکن به اندازه نیاز و شاید بیشتر از آن تولید شده، اما به تقاضای مؤثر جواب نداده‌ایم. این بدان معناست که مسکن در جهت دیگری تولید شده است.

او با بیان اینکه درباره واحدهای خالی اتفاق نظری وجود ندارد، اما به هر حال پیش‌بینی می‌شود چند صد هزار واحد خالی در تهران داشته باشیم، تصریح کرد: در دنیا این موضوع را با دریافت مالیات بر املاک تعدیل می‌کنند، که پس از واحد اول و دوم اعمال می‌شود اما در ایران در این زمینه خلأ داریم. تلاش برای حل این مشکل در دولت پیگیری می‌شود و امیدواریم راهکاری برای این موضوع پیدا کنیم.

شهردار در پاسخ به این سؤال که برخی از اجاره‌نشین‌ها در تهران در حال رانده شدن به حاشیه شهر هستند، تصریح کرد: این موضوعی چند وجهی است؛ سهم اجاره‌بها باید کنترل شود و اجاره‌نشین‌ها از دولت انتظار دارند میزان افزایش اجاره‌بها توسط دولت تعدیل شود. از طرف دیگر، افرادی که سرمایه صرف کرده‌اند میزان سرمایه خوابیده و سود و ضرر را محاسبه می‌کنند. در نهایت باید تعادلی بین منافع مالک و مستأجر شکل بگیرد. به‌طور کلی، این موضوع بیشتر جنس اقتصادی دارد.

او همچنین گفت: کمپین سه‌شنبه‌های بدون خودرو یک حرکت نمادین است که از یک روز خاص شروع می‌شود، اما امیدواریم تمام روزهای ما بدون خودرو باشد.

شهردار با بیان اینکه شهرمان حال خوبی ندارد و باید از میزان تردد با خودروهای شخصی بکاهیم، ادامه داد: در این مسیر، همراهی مسئولان، به‌ویژه مسئولان ارشد دولتی بسیار تأثیرگذار است. از آقای آذری‌جهرمی تشکر می‌کنم که امروز دعوت ما را پذیرفته و به‌عنوان جوان‌ترین عضو کابینه به این حرکت پیوستند.

حناچی با بیان اینکه سه‌شنبه بدون خودرو الزاماً به‌معنای استفاده از دوچرخه نیست و شامل استفاده از مترو هم می‌شود، عنوان کرد: این یک حرکت عمومی است تا از میزان آلاینده‌ها در شهر کاسته ‌شود.

شهردار با اشاره به اینکه کمپین سه‌شنبه‌های بدون خودرو حرکتی عمومی است و من تمام شهروندان را به این پویش دعوت می‌کنم، تصریح کرد: هم‌اکنون توسعه مسیرهای دوچرخه در حال انجام است؛ به‌طور مثال این مسیرها در مرکز شهر در خیابان‌های طالقانی، حافظ ، کریم خان و بلوار کشاورز توسعه یافته است و شبکه موجود بسته به میزان استقبال از این موضوع بیشتر خواهد شد.

شهردار همچنین در بازدید از روند پیشرفت پروژه پل گیشا اعلام کرد: بخش عمده‌ای از عملیات جمع‌آوری پایه‌ها و عرشه اتوبان چمران قبل از ورود به مرحله جمع‌آوری اجرا شد و از برنامه زمانبندی مشخص برای جمع‌آوری پل جلوتر هستیم.

پس از اتمام عملیات جمع‌آوری پل، عملیات خاکی آغاز خواهد شد که تلاش می‌کنیم آن مرحله را نیز ظرف ٣‌ماه به پایان برسانیم. حناچی گفت: باید کاری کنیم که پروژه پل گیشا تا ابتدای مهرماه به نقطه‌ای قابل‌قبول برسد تا دیگر گره ترافیکی سنگین در این محدوده نداشته باشیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در این روز از وزیر دفاع، معاون علمی ریاست‌جمهوری و پدر همسرش دعوت کرد که به پویش «سه‌شنبه‌های بدون خودرو» بپیوندند.

آذری‌جهرمی درباره دوچرخه‌سواری در تهران اظهار کرد: دوچرخه‌سواری به‌دلیل شلوغی و فراهم نبودن برخی زیرساخت‌ها دشوار است اما شهرداری تهران توانسته با همکاری استارتاپ‌های این حوزه بخشی از مشکلات را حل کند.

او با بیان اینکه زیرساخت‌های مناسبی در منطقه 6و 8فراهم شده و این در حالی است که زیرساخت‌های خوبی در این منطقه از گذشته وجود داشته است، گفت: استارتاپ‌های علاقه‌مند به این حوزه وارد شده و توانسته‌اند بخشی از مشکلات را حل و فصل کنند.


وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با حضور در «سه‌شنبه‌های بدون خودرو» از امیر حاتمی،  وزیر دفاع،سورنا ستاری، معاون علمی ریاست‌جمهوری و پدر همسرش دعوت کرد که به  این پویش بپیوندند

مکث
افتتاح  15 پروژه در منطقه 15
عصر روز گذشته 15پروژه  فرهنگی و اجتماعی در منطقه15 شهرداری تهران با حضور پیروز حناچی به بهره‌برداری رسید. شهردار تهران در این مراسم با یادآوری خاطرات خود از سال‌های  دهه 70 و زمانی ‌که در پروژه فرهنگسرای خاوران فعالیت ‌می‌کرد، گفت: در آن زمان من جوان و البته در میان گروهی که در فرهنگسرا فعالیت می‌کردند مسن‌ترین آنها بودم. پیروز حناچی با اشاره به نیازهای اجتماعی نسل جوان در مناطقی مانند منطقه15 گفت: اگر می‌خواهیم از مشکلات اجتماعی کاسته شود، باید زیرساخت‌های تحرک و ورزش را فراهم کنیم. خصوصا که در این زمینه می‌توانیم از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی هم بهره‌ ببریم. شهردار تهران با اشاره به نقل‌قولی از محمد عالی‌نسب فعال اقتصادی سال‌های دهه 60  که گفته بود صدای کسانی باشیم که جز خداوند فریادرسی ندارند، اظهار کرد: بخشی از فرزندان ما روشندل به دنیا می‌آیند و ما نمی‌توانیم ادعا کنیم که شهر برای آنها مناسب‌سازی‌ شده ‌است. اما می‌توانیم مراکزی را با کمک خیران برای رفع بخشی از نیازهای آنان فراهم کنیم. کارآفرینی برای بانوان سرپرست خانوار نیز از اقداماتی است که شهرداری اگرچه در آن مسئولیتی ندارد، اما می‌تواند، مؤثر باشد. شهردار تهران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مصرف 250هزار تن آسفالت از ابتدای سال، گفت: بیشتر این آسفالت محصول کارخانه‌های شهرداری است. 110کیلومتر مربع از 650کیلومتر مربع مساحت تهران مسیرهای ارتباطی است که باید کیفیت آسفالت آن‌ را تضمین کنیم.

شهردار منطقه15 نیز در این مراسم که در مجموعه استخر و سونای افسریه برگزار شد، گفت: این مجموعه با زیربنای 1550مترمربع به‌عنوان نخستین مجموعه ورزشی آبی محله افسریه افتتاح می‌شود. وحیدرضا محمدی، با اشاره به تعداد زیاد روشندلان منطقه اظهار کرد: آکادمی هوشمند روشندلان شهر تهران به‌نام «باغچه حواس» با مشارکت خیرین طراحی و اجرا شده‌است. او با اشاره به راه‌اندازی مرکز آموزش و اشتغال شکوفا در محله رضویه گفت: این طرح در سوله‌ای به مساحت 1800مترمربع با مشارکت بخش خصوصی برای تولید پوشاک، کار خود را آغاز کرده‌است. همچنین بازار میوه و تره‌بار افسریه نیز با همکاری سازمان میادین  میوه و تره‌بار شهرداری تهران در این محله ساخته و به‌بهره‌برداری رسیده ‌است.



با اجرای مصوبه تعدیل عوارض ساخت‌وساز حق مردم را از افرادی معدود پس می‌گیریم
شهردار تهران گفت: اگر مصوبه تعدیل عوارض ساخت‌وساز را اجرا نکنیم، گویی حقی را از مردم گرفته‌ایم و به افرادی معدود داده‌ایم که اقدامات انتفاعی محدود انجام می‌دهند؛ این اتفاق اصلاً به نفع شهر نیست.

پیروز حناچی در گفت‌وگو با خبرنگار شهرنوشت، با بیان اینکه عوارض ساخت‌وساز در تهران از سال 93ثابت مانده بود و این امر هزینه‌های قابل توجهی را به شهر تحمیل می‌کرد، گفت: در گذشته نسبت عوارض به کل هزینه‌ها چیزی حدود 6.6درصد بود. از سال 93تا به حال با وجود اینکه قیمت املاک افزایش یافت، این میزان به حدود یک درصد کاهش پیدا کرد. واقعیت این است که ثابت نگه داشتن عوارض به این میزان به نفع هیچ‌کس نیست چرا که عده‌ای در این میان فعالیت غیرمولد و ضداقتصادی انجام می‌دهند و ادامه این شیوه به نوعی به این معناست که گویی حق شهر و سایر شهروندان را گرفته‌ایم و صرفا به این افراد داده‌ایم.

وی با تأکید بر اینکه باید قیمت عوارض ساخت‌وساز را متعادل نگه داریم، ادامه داد: این قیمت نه آن قدر باید افزایش پیدا کند که روی بازار مسکن تأثیر منفی بگذارد و نه آن قدر پایین باشد که به‌نظر بیاید ما یک رانت ویژه به مالکان زمین و کسانی که در حال ساخت وساز هستند، داده‌ایم. هم‌اکنون نرخی که شورا تعیین کرده متعادل و منطقی و به‌طور متوسط در کل شهر حدود 1.7درصد قیمت آپارتمان نوساز است.

شهردار تهران در پاسخ به اینکه آیا افزایش عوارض فشاری به مردم در محلات کمتر برخوردار تحمیل نمی‌کند، گفت: اولاً برای قطعات کوچک مقیاس و همچنین مناطق جنوبی شهر ملاحظاتی درنظر گرفته شده است و در بافت‌های فرسوده هم صدور پروانه رایگان است. ثانیاً، میزان افزایش متوسط 7/0درصد (هفت دهم درصد) تا 3درصد عوارض به نسبت قیمت تمام‌شده ابنیه عدد چندان سنگینی نیست. علاوه بر این، در ضرایب تعدیل بین مناطق برخوردار و کم برخوردار تفاوت قائل شده است، بنابراین، اجرای این مصوبه فشاری به طبقات پایین وارد نمی‌کند.

حناچی در این خصوص که گفته شده عواید حاصل از این مصوبه در بافت فرسوده هزینه می‌شود اما این اتفاق چگونه رقم می‌خورد، عنوان کرد: به‌طور قطع، از درآمد حاصل از افزایش عوارض در راستای ارائه سرویس و خدماتی همچون توسعه مترو، احداث پارک، آسفالت معابر و... در تمام شهر و بافت فرسوده استفاده می‌شود.

وی افزود: برای شهر و اداره آن رقم عوارض پایین‌تر از آنچه مصوب شده به صرفه نیست. در واقع، اگر مصوبه را اجرا نکنیم، گویی حقی را از مردم گرفته‌ایم و به افراد معدودی داده‌ایم که اقدامات انتفاعی محدود انجام می‌دهند؛ این اتفاق اصلاً به نفع شهر نیست.

شهردار تهران ادامه داد: بالاخره عواید حاصل از عوارض جزو منابع مالی پایدار شهر است. ما هر چقدر بتوانیم میزان این منابع را در شهر افزایش دهیم می‌توانیم سرویس و خدمات بهتری به شهروندان ارائه داده و کیفیت اداره شهر را از آنچه هست مطلوب‌تر کرده و برای ارتقای کیفیت شهر قدم‌های بعدی را برداریم.

حناچی با بیان اینکه یکی از اهداف شهرداری در ارائه لایحه افزایش عوارض ساخت و ساز، افزایش کیفیت خدمات در مناطق کم‌برخوردار بود، در تشریح چگونگی تحقق این امر گفت: زمانی که می‌خواهیم محدوده‌ای نوسازی شود می‌توانیم هزینه‌ها را پایین بیاوریم، در مقابل در مناطقی که جمعیت اشباع شده و به سقف جمعیتی طرح جامع نزدیک شده‌ایم می‌توانیم با تنظیم عوارض به هدف خود که کیفیت‌بخشی به مناطق کمتربرخوردار است، برسیم. اگر چنین اتفاقی بیفتد به‌طور طبیعی سرمایه به بخش‌هایی می‌رود که هنوز ظرفیت برای ساخت‌وساز دارند. این مناطق، مناطقی هستند که پیش از این در آنها سرمایه‌گذاری نشده است. سرمایه هم به همین شکل به قسمت‌هایی می‌رود که تاکنون نرفته است. البته زمینه‌های دیگری هم نیاز دارد؛ به‌طور مثال باید در این مناطق طراحی و اجرا فاخر باشد تا ارزش افزوده ایجاد کند.

شهردار تهران در پاسخ به این سؤال که چه تضمینی برای اجرای فاخر طرح‌ها در مناطقی که تاکنون سرمایه به آن جا نرفته است وجود دارد، عنوان کرد: اجرای این مصوبه مقدمه کار است. یعنی اگر بخواهیم آن اتفاق بیفتد این قدم اول است.

حناچی در پایان در پاسخ به منتقدانی که اجرای مصوبه تعدیل عوارض ساخت‌وساز را عامل گرانی مسکن معرفی می‌کنند، گفت: بازار مسکن تابع اقتصاد کلان کشور است و صرفاً از وضعیت ساخت‌وساز پیروی نمی‌کند. در واقع، ساخت‌وساز و قیمت تمام‌شده آن، بخش کوچکی از بازار مسکن است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید