• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
پنج شنبه 19 بهمن 1396
کد مطلب : 6507
+
-

باز برف و باران

یادداشت
باز برف و باران

محمد اصغری:

موجی که از سه‌شنبه غروب از سمت نوار غربی به کشور ما رخنه کرد، در نیمه شرقی با توجه به ریزش هوای سرد، عمیق‌تر شده و با درنظر گرفتن تغذیه رطوبت در اطراف زمین، امروز  باید چشم انتظار بارندگی در استان‌های گلستان، مازندران، سمنان، تهران، قم، خراسان‌شمالی، یزد، خراسان رضوی، کرمان، خراسان جنوبی، اصفهان، گیلان، البرز، قزوین و شمال‌ هرمزگان باشیم. ضمن این که در ساعت‌های بعدازظهر بر شدت ریزش‌ها در کرمان، سیستان‌وبلوچستان و خراسان‌شمالی افزوده شده و جمعه نیز وضع هوا مشابه پنجشنبه خواهد بود. با این  تفاوت که در استان‌های تهران، البرز، قم، اصفهان و سمنان آسمان صاف می‌شود و برعکس در قسمت‌های بیشتری از هرمزگان مردم باید در انتظار رگبار و باران باشند. شنبه مجددا از سمت نوار غربی دریای خزر ناپایداری‌های جوی آغاز می‌شود و هرچه جلوتر می‌رویم، ابرهای باران‌زا نواحی بیشتری را دربرمی‌گیرند. اگر بتوان به الگوی نقشه‌های پیش‌یابی امروز اعتماد کرد از یکشنبه سامانه جدیدی هوای بخش‌های زیادی از مناطق کشور را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد. به این ترتیب استان‌هایی چون: چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، کرمانشاه، کردستان، آذربایجان‌غربی، آذربایجان‌شرقی، لرستان، ایلام و کرمانشاه از بارش‌ها برخوردار خواهند شد. در کل به نظر می‌رسد که تا پایان بهمن روزهای پربرکتی پیش‌رو داشته‌باشیم. تبریزی‌های عزیز از یکشنبه تا پایان هفته آینده باید انتظار بارش برف و باران را داشته باشند. هفته آینده در اصفهان ضمن افزایش نسبی دما، اوج بارش‌ها در سه‌شنبه ظاهر خواهد شد. هموطنان عزیز در بندرعباس علاوه بر امروز از سه‌شنبه به بعد هوای بارانی خواهند داشت .در کرمانشاه به طور جدی بارش‌ها از دوشنبه آغاز خواهد شد. پایتخت‌نشینان  هم در نیمه دوم هفته آینده با آلودگی هوا روبه‌رو نخواهند بود؛ چون قرار است در تهران باران و در بلندی‌های آن برف داشته‌باشیم. با توجه به سردبودن نسبی آب‌های خزر، نباید توقع بارش‌های سیل‌آسا را در رشت داشت. با این حال هم‌میهنان عزیز ما در این شهر تا پایان هفته آینده گه‌گاه باید منتظر باران باشند.

هوای اهواز در پایان هفته آینده بارانی خواهد بود. در مشهد از دوشنبه به بعد، کم‌کم با ظهور ابرهای باران‌زا، بارش‌ها شروع می‌شوند. سردترین روز مشهدی‌های عزیز در  روزهای آینده فردا خواهد بود. امروز ساعت‌های پربرکتی پیش روی کرمانی‌های عزیز قرار داد، اما هوای این شهر بشدت سرد خواهد شد. شیرازی‌های عزیز در نیمه دوم هفته آینده قاعدتا باید منتظر باران باشند.

با توجه به شرایط جوی پیش رو، به مسئولان فضاهای سبز شهری توصیه می‌کنیم که نسبت به سمپاشی زمستانه  پیش از بیدارشدن درختان اقدام کنند . همچنین باغداران عزیز از هرس باغ‌های پسته، انار و گردو فعلا خودداری کنند . در پایان این که اختلاف دما در طول روز و شب و همچنین سرد بودن هوا باعث فرسایش و خردشدن سنگ‌ها می‌شود. بنابراین بهتر است در مناطق صخره‌ای و فرسایش‌پذیر از توقف خودداری کنید.

این خبر را به اشتراک بگذارید