• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
چهار شنبه 19 تیر 1398
کد مطلب : 65009
+
-

روزگار سخت بازنشستگان تربت جام

دبیر کانون انجمن بازنشستگان تأمین اجتماعی تربت ‌جام: کارگران بازنشسته تأمین اجتماعی جزو محروم‌ترین گروه بازنشستگان هستند

گزارش
روزگار سخت بازنشستگان تربت جام

| خراسان رضوی ـ خبرنگار:


اجرا نشدن حقوق بازنشستگان، مشکلات خاص نظیر نبود مکانی برای پیگیری امور انجمن بازنشستگان و کندی روند پرداخت وام 3500 بازنشسته تربت‌جامی را به ستوه آورده است. در شرایطی که کارشناسان و متخصصان اقتصادی درآمد کمتر از4 میلیون و 500 هزار تومان را زیر خط فقر اعلام کرده‌اند، حقوق بازنشستگان با حداقل دریافتی امسال با افزایش به حدود یک ‌میلیون و 600 هزار تومان رسیده و بازنشستگان سایر سطوح نیز با موارد جانبی افزایش مستمری حقوقشان به حدود یک‌ میلیون و 800 هزار تومان رسیده است. بنابراین در این شرایط می‌توان گفت تقریبا همه بازنشستگان زیر خط فقر هستند و بازنشستگان تربت ‌جام همچون سایر بازنشستگان با سیلی صورت خود را سرخ نگه‌ داشته‌اند. 


رنج معاش در روزگار پیری

یکی از بازنشستگان تربت‌ جامی می‌گوید: 40 سال شب و روز در جاده‌ها رانندگی کردم و آب روی سرم می‌ریختم که خوابم نبرد تا مسافران را سالم به مقصد برسانم. آیا درست است که بعد از 30 سال پرداخت بیمه و در قبال پاداش زحمات سی‌ساله روزگار پیری را با مشکلات عدیده بگذرانم؟ «غلامحسن حیاتی» ادامه می‌دهد: در سال 80 که بازنشسته شدم، حقوق دریافتی‌ام 59 هزار تومان بود. هزار تومان دیگر را هم رویش می‌گذاشتم تا بتوانم اقساط وامی را که گرفته بودم پرداخت کنم و اکنون پس از 18 سال حقوق من به مبلغ یک‌ میلیون و 600 هزار تومان افزایش پیدا کرده است. آیا این مبلغ زیرخط فقر نیست؟ با این مبلغ دریافتی من و امثال من چطور می‌توانیم زندگی کنیم؟ اگر نوه‌ها، دخترها، دامادها، پسرها و عروس‌هایم را که جمعا 26 نفر هستند یک ‌شب مهمان کنم، باید همه حقوق یک ماهم را در آن شب هزینه کنم. حال شما بگویید مابقی روزهای ماه را چگونه بگذرانم؟ 

او بیان می‌کند: هر ماه مبلغ 80 هزار تومان از حقوقم بابت بیمه تکمیلی کسر می‌شود. با این‌ حال آیا سزاوار است که پول ویزیت دکتر و دارو را خودم پرداخت کنم؟ و بیمه تکمیلی در خصوص پرداخت آن تعهدی نداشته باشد؟ بابت یک درمان حدود 500 هزار تومان پرداخت کردم که فقط مبلغ 150 هزار تومان به من برگشت داده‌ شد و مابقی را از جیب خودم پرداخت کردم. این سزاوار نیست پس از 30 سال کار حال که بازنشسته شده‌ام دغدغه مشکلات درمان و زندگی را داشته باشم. مشکلات ما مستمری‌بگیران و بازنشستگان تربت‌ جام زیاد است. امیدواریم از سوی مسئولان در خصوص حل مشکلات ما چه از لحاظ همسان‌سازی حقوق و چه از لحاظ مشکلات درمان اقداماتی صورت گیرد. 


هزینه‌های سنگین درمان 

یکی دیگر از بازنشستگان هم معتقد است مشکلات بازنشسته‌ها به این زودی‌ قابل ‌حل نیست. «محمدتقی باصفا» می‌گوید: وقتی امورات بازنشستگان در یک دفتر 40 متری انجام می‌شود و حتی یک مکان مناسب را به این کار اختصاص نمی‌دهند چه توقعی داریم که مشکلات ما را حل کنند. چندی قبل عمل آنژیوگرافی داشتم چیزی در حدود 5 میلیون تومان هزینه کردم. هیچ هزینه کمکی دریافت نکردم و همه پول را از جیب خودم پرداخت کردم. از لحاظ حقوقی هم که بهتر است چیزی نگویم. در خصوص پرداخت وام هم باید بگویم ما در تربت ‌جام با این ‌همه بازنشسته و مستمری‌بگیر باید خواب چنین وام‌هایی را ببینیم. 


بازنشستگان تربت‌ جام در کانون بی‌توجهی

دبیر کانون انجمن بازنشستگان تأمین اجتماعی تربت ‌جام با تأکید بر این‌که کارگران بازنشسته تأمین اجتماعی جزو محروم‌ترین گروه بازنشستگان هستند اظهار می‌کند: برای رفع این تنگناها و محرمیت‌زدایی از طرف مسئولان و متصدیان تصمیمی گرفته نمی‌شود. کانون‌های بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی به علت نداشتن منابع درآمدی قادر به فراهم کردن مکان مناسب برای دفتر کانون نیست. «جواد حیدری» توضیح می‌دهد: کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی شهرستان تربت ‌جام در سال 1382 با هدف دفاع از حقوق و پیگیری مسائل مربوط به بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی تشکیل شد. این کانون از بدو تأسیس تاکنون با داشتن 3500 عضو به علت نداشتن درآمد و نبود حمایت از طرف هیچ سازمان و اداره دولتی و غیردولتی، مکانی ثابت برای اسکان دفتر کانون ندارد و بازنشستگان عضو که همه سالم هستند برای پیگیری مشکلات عدیده خود سرگردانند. 

او می‌افزاید: در اولین جلسه ساماندهی سالمندان در محل اداره بهزیستی شهرستان، تقاضا کردیم مکانی را برای دفتر کانون کارگران بازنشسته تأمین اجتماعی در اختیارمان بگذارند که با مساعدت رئیس اداره آموزش ‌و پرورش شهرستان روبه‌رو شد. ولی متأسفانه نتیجه‌ای حاصل نشد. در جلسه دوم ساماندهی سالمندان در تاریخ 21 آذر سال گذشته در محل فرمانداری مجددا قول واگذاری محلی برای دفتر کانون را دادند که به علت نداشتن منابع درآمدی امکان پرداخت هزینه اجاره محل وجود نداشت. سپس از هیات‌مدیره کانون خراسان رضوی درخواست کردیم به‌عنوان یک مطالبه جمعی، این نیاز را برطرف کنند ولی تاکنون نتیجه‌ای نگرفته‌ایم. 

دبیر کانون انجمن بازنشستگان تأمین اجتماعی تربت ‌جام در ادامه به طرح همسان‌سازی حقوق که چندین سال قبل در مجلس مصوب شده ولی اجرا نشده است اشاره می‌کند و می‌افزاید: شکاف دریافت‌ها عمیق و از عدالت به دور است. انتظار می‌رود حقوق‌ها با توجه به تورم افزایش یابد. در مورد وام هم در شهرستان تربت‌جام برآورد کردیم پرداخت وام به آخرین نفر 60 سال طول خواهد کشید که در این دنیا نصیبش نخواهد شد. حیدری در ادامه یادآور می‌شود: کانون به علت نداشتن منابع درآمدی قادر به فراهم کردن مکان مناسب برای دفتر کانون به ‌منظور پاسخگویی به بازنشستگان نیست. شایسته است ردیفی برای تهیه مکان مناسب و درخور شأن بازنشستگان در نظر گرفته شود. به علاوه کلینیک درمانی تأمین اجتماعی در شهرستان تربت‌جام با توجه به تعداد بازنشستگان باید هم از نظر تعداد متخصص و هم از نظر تجهیزات ارتقا یابد تا از سرگردانی بیماران بازنشسته به مراکز استان جلوگیری شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید