• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
سه شنبه 18 تیر 1398
کد مطلب : 64897
+
-

شورای‌شهر چه توقعی از شورایاران دارد؟

شوراهای شهر، بازوان قدرتمند می‌خواهند

گفت‌وگو با زهرا صدر اعظم نوری و محمود میرلوحی اعضای شورای شهر درباره انتخابات شورایاری

شوراهای شهر، بازوان قدرتمند می‌خواهند

مریم سمائی


 جلب مشارکت فعال مردم، نیاز اصلی شهر برای دستیابی به یک رفاه عمومی است. در این مسیر تشکیل انجمن‌های محلی می‌تواند به هویت‌بخشی محلات و ایجاد شهر پایدار کمک کند و موجب تبدیل‌شدن مردم از شهرنشین به شهروند شود. بی‌شک شورایاری‌ها مصداق واقعی دموکراسی و تشکیل جامعه مدنی هستند که میان مسئولان و مردم ارتباط برقرار می‌کنند و مطالبات مردمی را به گوش مسئولان می‌رسانند.


محمود میرلوحی - رئیس کمیته اقتصاد و تنظیم مقررات شورای اسلامی شهر تهران -  به درنگ می‌گوید: شهر تهران یک ابرشهر است که هنوز با مدیریت یکپارچه شهری فاصله دارد و با کم و کاستی‌های زیادی مواجه است. سالانه 25هزار میلیارد تومان، معادل 50درصد بودجه عمرانی کشور در این شهر هزینه می‌شود، بنابراین اگر قرار بر این باشد که مردم در امور شهری مشارکت نکنند و مدیران بنابر خواست خود تصمیم‌گیری کنند ممکن است این هزینه‌ها مطابق خواست مردم هزینه نشود و حتی گاهی ممکن است که این تصمیمات در تعارض با نیاز و مطالبات عمومی باشد. این عضو ستاد هماهنگی شورایاری‌ها اضافه می‌کند: متأسفانه ما آن سازوکاری که در سایر کشورهای توسعه‌یافته وجود دارد را نداریم. در آن کشورها شورای محلات سلسله مراتب دارد و از شورای محلات به ناحیه، منطقه و شورای شهر که هسته مرکزی است می‌رسیم اما در تهران تنها یک شورای شهر 21نفره انتخاب می‌کنیم که برای شهر تصمیم‌گیری کنند و اگر این شورا نتواند یک نظام منسجم بین محلات برقرار کند حتما آثار و تبعاتی منفی به‌دنبال خواهد داشت.
میرلوحی با اشاره به اینکه شورایاری‌ها تنها ساختاری هستند که در اختیار مدیریت شهری قرار می‌گیرند، می‌گوید: مدیران شهری از طریق شورایاران می‌توانند با مردم و محلات در ارتباط باشند و ما باید حتما این نظام را حفظ و تلاش کنیم تا این انجمن‌های کوچک محلی منسجم‌تر و کارآمد‌تر شوند.
هر کدام از محلات شهر تهران ویژگی‌های منحصر به فردی دارند و طبق این ویژگی‌ها نیازهایشان متفاوت است. در شهر تهران محله‌ای مانند عودلاجان در هسته مرکزی شهر واقع است و تنها 2500 نفر ساکن دارد و جمعیت محله‌ای دیگر با 80هزار نفر از جمعیت مراکز برخی از استان‌ها بیشتر است، بنابراین نوع اداره‌کردن این محلات هم با هم فرق دارد.
میرلوحی در این‌باره می‌گوید: با یک حساب سرانگشتی می‌توان گفت که به‌طور متوسط در هر محله 71میلیارد تومان صرف هزینه‌هایی مانند آسفالت، ایجاد و بازسازی بوستان و... می‌شود. اگر در این هزینه‌کرد، نظرات مشورتی نمایندگان محلات را داشته باشیم، هم در برنامه‌ریزی، نظارت و شفافیت و هم در اختصاص هزینه‌ها به امور و... بهتر می‌توانیم عمل کنیم. 



زهرا صدر اعظم نوری، دیگر عضو شورای شهر تهران هم در این‌باره به درنگ می‌گوید: برگزاری انتخابات شورایاری‌ها کاملا قانونی و مورد تأیید وزارت کشور است و شورای شهر با هماهنگی وزارت کشور و فرمانداری این کار را انجام می‌دهد. نکته قابل توجه این است که نمایندگان مجلس و شورا با آرا و نظرات حزبی بر سر کار آمده‌اند و این آرا و نظرات حزبی بود که سازوکاری فراهم کرد تا انتخابات سال 96 برای شوراها و ریاست‌جمهوری و انتخابات سال 94 برای مجلس رقم بخورد.
او با تأکید بر اینکه باید برای احزاب مختلف احترام قائل شویم، می‌گوید: وقتی احزاب به‌معنای واقعی فعالیت کنند موجب مشارکت توده‌های مردم در امور شهری و کشوری می‌شوند و به این ترتیب ایجاد انگیزه می‌کنند. یک نظام دموکراسی در سایه احزاب تجلی بیشتری پیدا می‌کند اگرچه در کشور ما احزاب به‌معنای واقعی فعالیت نمی‌کند و کارکردهای حقیقی خود را ندارد اما به همین مقدار هم که تلاش می‌شود باید ارج بنهیم و حمایت کنیم. طبیعتا در سطح شورایاری‌ها همه احزاب باید تلاش کنند که مردم بیشتر به صحنه بیایند و در کار اداره شهر و محله خود نقش‌آفرینی کنند.
رئیس کمیسیون سلامت و محیط‌زیست شورای شهر تهران در ادامه به حضور زنان در شورایاری‌ها اشاره می‌کند و می‌گوید: با توجه به اینکه شهر ترکیبی از زنان و مردان است و 50درصد جمعیت را زنان تشکیل می‌دهند بنابراین آنها باید در موضوعات مختلف شهری حضور داشته باشند و فعالیت کنند. شهر به ظرفیت و پتانسیل زنان نیاز دارد و شورایاری‌ها به‌عنوان خردترین بخش مدیریت شهری باید از این ظرفیت بهره‌مند شوند. اگر زنان در شورایاری محلات حضور داشته باشند و مسائل محله خود را به گوش شورای شهر برسانند و در این زمینه نظرات و پیشنهادهایی هم ارائه دهند می‌توان به خروج شهر از حالت تک‌بعدی امیدوار شد و به یک تعادل رسید.
ما از خانم‌ها می‌خواهیم که در این انتخابات نامزد شوند یا با حضور گسترده خود در پای صندوق‌های رأی به افراد شایسته ازجمله خانم‌ها رأی بدهند تا در ترکیب 9نفره شورایاری‌ها زنان هم حضور جدی داشته باشند.
صدراعظم نوری با تأکید بر اینکه شورایاری‌ها بازوهای شوراها هستند می‌گوید: شورایاری‌ها در هر سطحی می‌توانند مؤثر باشند و چون نزدیک‌ترین گروه‌ها به مردم هستند و خودشان از درون محلات بالا می‌آیند به خوبی می‌توانند مسائل محلات را ببینند، بررسی کنند، نظر بدهند و با ارائه پیشنهاد شوراهای شهر را کمک کنند. شورایاری‌ها گروه‌های بسیار خوبی خواهند بود اگر خوب حرکت کنند و اقداماتی مبتنی بر اهداف داشته باشند.

این خبر را به اشتراک بگذارید