• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
سه شنبه 18 تیر 1398
کد مطلب : 64880
+
-

رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست شورای شهر:

با نوآوری به محیط زیست کمک کنیم


«صدر اعظم نوری» رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای اسلامی از فعالیت استارت آپ‌ها و حضور جوانان در منطقه 22 به‌ویژه در اجرای پلتفرم هوشمند «بازماند» فرصتی برای رشد و توسعه منطقه یاد می‌کند و می‌گوید: «نگاه و رویکرد محیط‌زیستی به مسائل، نحوه مدیریت در شهرها را متفاوت می‌کند. از این‌رو وقتی مدیران شهری تهران دغدغه محیط‌زیستی دارند رویکردشان متفاوت خواهد بود و سیاست‌های اتخاذ شده را با نوآوری‌های خودشان اجرا خواهند کرد. باید با نوآوری به محیط زیست کمک کنید. فعالیت پلتفرم هوشمند بازماند در منطقه 22 هم نمونه بارزی برای این ادعاست.

راه‌اندازی این‌گونه نرم‌افزارهای هوشمند باتوجه به سرعت تبادل اطلاعات، انقلاب دیجیتال و تحولات جامعه، در نحوه زندگی مردم تأثیر خواهد داشت. امروز از تکنولوژی‌های هوشمند در زمینه محیط‌زیست شهری استفاده‌های زیادی می‌شود و با هوشمندی و خلاقیت افراد، به خوبی می‌شود از این فرصت برای خدمت‌رسانی بهتر به مردم استفاده کرد. از این‌رو ساخت پلتفرم‌ها و فعالیت استارت آپ‌ها باعث استفاده بهینه از امکانات و افزایش دسترسی مردم به خدمات می‌شود.» نوری اعتقاد دارد شهر تهران یکی از پرمصرف‌ترین شهرهای دنیاست و میزان مصرف شهروندان بیش از متوسط جهانی است. او در این‌باره می‌گوید: «متوسط سرانه تولید پسماند شهروندان اروپایی از ایرانی‌ها کمتر است، اما متأسفانه شهر تهران از میان شهرهای کشورمان پر مصرف‌تر است. هر شهروند تهرانی روزانه حدود یک‌کیلوگرم پسماند به جا می‌گذارد. منابع جهان محدود و بسیاری از آنها تجدید‌ناپذیر است و این امکانات و منابع فقط برای زمان حال نیست.

بنابراین باید به فکر آیندگان بود و از این منابع به درستی استفاده کرد. به همین خاطر باید در نحوه مدیریت پسماند بازنگری جدی شود و آنچه به‌عنوان پسماند به جا می‌ماند به حداقل برسد.» او ادامه می‌دهد: «زباله خشک دارای ارزشی است که می‌تواند دوباره به چرخه تولید و مصرف برگردد، ولی زباله تر چنین ارزشی ندارد. وقتی زباله خشک و تر تجمیع می‌شود، برای پیمانکار مقرون‌به‌صرفه است که زباله خشک باارزش را با زباله تر کم‌ارزش با هم ببرد و انگیزه‌اش بیشتر می‌شود که آنها را از هم تفکیک ‌کند. طبق آمارها در تهران روزانه ٨ تا ۹ هزار تن زباله تولید می‌شود. اگر به این نکته توجه کنیم که این حجم زباله در کجا باید دفن شود بر ضرورت کاهش تولید زباله پی خواهیم برد. براساس آمارها روزانه بین ۸ تا ۹‌هزار تن زباله در تهران تولید می‌شود که بخش زیادی زباله تر است. میزان تفکیک زباله‌های خشک از مبدأ زیر ۱۰‌درصد است که با توجه به حجم زباله تولیدی بسیار کم و باید در تمام حوزه‌ها بازنگری شود که در این زمینه اقداماتی درحال انجام است.» 

این خبر را به اشتراک بگذارید