• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 18 تیر 1398
کد مطلب : 64844
+
-

تداوم جلسات گفت‌وگوی ملی

محمد صدر: خروجی جلسات «گفت‌وگوی ملی» به رهبری اعلام می‌شود جلسات 7نفره برگزار می‌شود و احتمالا افزایش می‌یابد


2سال پس از طرح گفت‌وگوی ملی از سوی اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور، این موضوع همچنان در دستور کار جلسات برخی چهره‌های سیاسی است. محمدرضا باهنر، دبیرکل جبهه پیروان خط ‌امام و رهبری اخیرا از حضور خود در این جلسات سخن گفته بود. ظاهرا جلسات این گفت‌وگوها 7نفره دنبال می‌شود. محمد صدر، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگو با خبرآنلاین ترکیب اعضای این گفت‌وگوها را اعلام کرده و گفته: «هم‌اکنون جلسات گفت‌وگوی ملی با حضور افرادی همچون آقای باهنر، حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد، عارف، ضرغامی و احمد مازنی و بنده در حال برگزاری است که البته آقای مجید انصاری هم جزو این گروه هستند.» جهانگیری راه‌حل مسائل کشور را وحدت، انسجام و راه‌اندازی گفت‌وگوی ملی دانسته و گفته بود این موضوع را تا آخر پیش می‌برد.

اعضای این گفت‌وگوها از چهره‌های میانه‌روی جریانات سیاسی هستند. محمد صدر، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه تاکنون 2 تا 3 جلسه برای گفت‌وگوی ملی برگزار شده، گفته: «این جلسات به‌صورت ماهانه در دفاتر اعضا برگزار می‌شود و به‌طور حتم در آینده به مجموعه فعلی، افرادی اضافه خواهند شد. شیوه اضافه‌شدن هم اینگونه است که از سوی افراد حاضر اعضایی معرفی می‌شوند تا چنانچه به تأیید سایر اعضا رسید، افراد جدید به مجموعه اضافه شوند.»

صدر درباره خروجی جلسات گفت‌وگوی ملی نیز گفت: ببینید، واقع امر آن است که هر دو گروه اصلی اصولگرا و اصلاح‌طلب در ارزیابی‌های خود به این نتیجه رسیده‌اند که یکسری اشکالات در کشور وجود دارد، بناست در جلسات این دغدغه‌ها از سوی هر دو طرف مطرح شود تا اگر با هم به تفاهم رسیدند، وارد فاز اجرا برای حل‌وفصل آن شوند؛ طبیعی است که برای حل مشکلات نتیجه مذاکرات و راهکارهای درنظر گرفته شده در جلسات گفت‌وگوی ملی که به تأیید هر دو جریان رسیده به نمایندگان مجلس، دولت و رهبری اعلام شود؛ به‌طور مثال، قطعا هر دو گروه معتقدند که ما در انتخابات پیش‌رو باید مشارکت حداکثری و بسیار فعال داشته باشیم؛ خب سؤال این است که برای رفع این دغدغه و اینکه مردم به حضور در انتخابات ترغیب شوند، چه کارهایی باید انجام شود؟ در اینجا ما در نشست‌های گفت‌وگوی ملی درباره راهکارها به بحث می‌نشینیم تا چنانچه نتیجه‌ای حاصل شود، آن را به رهبری، شورای نگهبان، مجلس و دولت اعلام کنیم. نکته قابل تامل این است که در ارائه راهکارها هر دو جریان به تفاهم رسیده‌اند که گامی رو به جلو خواهد بود.

محمد صدر، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر اینکه هر دو جریان اصلاح‌طلب و اصولگرا نقاط مشترک بسیاری با هم دارند، گفته: «مهم‌ترین نقطه اشتراک این دو جریان سیاسی این است که برای حفظ نظام البته با روش‌ها و اندیشه‌های متفاوت تلاش می‌کنند که امری کاملا طبیعی و پذیرفته‌شده است؛ نقطه اشتراک دیگر این دو جریان را می‌توان از این منظر توصیف کرد که هیچ‌گاه یک اصلاح‌طلب نمی‌تواند دارای اصول نباشد و یک اصولگرا هم نمی‌تواند دنبال اصلاحات نباشد، پس در اینجا هم اشتراکاتی وجود دارد.»

محمدرضا باهنر، دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین هم روز یکشنبه در نشست خبری خود با خبرنگاران در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه شما و عارف موضوعی تحت عنوان گفت‌وگوی ملی را دنبال می‌کنید و آیا این مسئله راه به جایی می‌برد؟ گفت: ما گفت‌وگوی بین جناح‌ها را مفید و لازم می‌دانیم و بر این باوریم که ما با هم رقابت داریم اما در بسیاری از مسائل چون رونق اقتصادی، خروج از رکود و مقابله با آمریکا، مواضع ما با یکدیگر منطبق است و دلیلی ندارد که چون در دو جناح مختلف هستیم، در زمینه همه مسائل ریز و درشت با یکدیگر مقابله کنیم. او تصریح کرده: «ما در جلساتی که با عارف و برخی دیگر از دوستان داریم، صرفا در حال تلاش هستیم که این فرهنگ را تبلیغ کنیم؛ چراکه متأسفانه گاهی اوقات آنقدر رقابت‌ها خشن می‌شود که افراد جرأت نمی‌کنند با هم سخن بگویند اما این جلسات ما فعلا در حد گفت‌وگو‌ست و به ساختار خاصی نرسیده است و سخنگویی هم نداریم.»

این خبر را به اشتراک بگذارید