• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 18 تیر 1398
کد مطلب : 64840
+
-

حمایت ملی از مقابله با تحریم‌ها!

دیدگاه
حمایت ملی از مقابله با تحریم‌ها!


جعفر گلابی/ روزنامه‌نگار
بالاخره ایران مجبور شد گام دوم کاهش تعهدات هسته‌ای خود را بردارد تا به اروپا ثابت کند که اراده‌اش برای دفاع از حقوق ایرانیان کاملا جدی است؛ در واقع جمهوری اسلامی از این طریق سخن می‌گوید و سخنش شنیده می‌شود. این زبان زبانی است که جهان آن را می‌فهمد وتأثیر خود را هم خواهد گذاشت. بیش از یک سال از خروج آمریکا از برجام و وضع مجدد تحریم ها علیه کشورمان می‌گذرد و در تمام این مدت ایران بارها از صبر سرآمده خود انزار داد، ولی جهان نشنیده گرفت و از سرزنش عملی آمریکا سر باز زد. عهدی بسته شده و6قدرت جهان پای آن را امضاکردند ولی رئیس‌جمهور آمریکا این عهد را شکست و ثابت کرد که حتی برای متحدان خود در اروپا ارزشی قائل نیست. آمریکا بر پول و ثروت و قدرت خود تکیه می‌کند و ما بر تعهد و منطق خویش پافشاری می‌کنیم. در جنگ نابرابر زور و منطق زمان به نفع خرد پیش می‌رود و صبر رفته‌رفته کار خود را می‌کند.

کسی که سزاوار حق است از حوادث پیشی نمی‌گیرد، تحمل پیشه می‌کند تا میوه‌های موفقیت برسند و مردم را شیرین کام سازند. بازی شطرنج دولت جمهوری اسلامی آرام و با حوصله جریان دارد و امروز اگر غنای غنی‌سازی‌ را افزون می‌کند هیچ‌کس نیست که جبار نباشد و این اقدام را حق ایران نداند. اما این موقعیت ویژه ایران مرهون مدارای ایرانی و ملاحظه ملی است که باید قدرش را دانست و از آن محافظت به‌عمل آورد. بیش از اینکه ما نیازمند توجیه و همراه ساختن افکار عمومی جهان باشیم با دقت در عملکرد خود خواهیم توانست حمایت بیش از پیش شهروندان ایرانی را به‌دست آوریم که اگر در این زمینه موفق شویم با صلابت هرچه تمام‌تر می‌توانیم به حرکت خود ادامه دهیم و در مراحل گوناگون اسباب موفقیت را به‌دست آوریم. اکنون حتی دیرباوران و شبهه‌پراکنان هم می‌پذیرند که ایران با جدیت راه تنش‌زدایی با جهان را باز کرد و بر عهد خود پا برجا ماند و این آمریکا بود که مرتبا بر طبل خصومت و فشار علیه یک ملت کوبید. چنین باوری یک سرمایه بزرگ اجتماعی است که تحت هیچ شرایطی نباید آن را از دست بدهیم و راه استوار و خردمندانه یک ملت را مخدوش‌سازیم.

 با اقناعی که از این طریق صورت می‌گیرد و منطقی که با عمل به مردم نشان داده می‌شود خیال جلوداران عرصه دیپلماسی و سربازان عرصه تقابل‌ها و دفاع‌ها از داخل آسوده خواهد بود وگام‌هایشان را مستحکم خواهد ساخت. هر میزان که مردم پشتیبان فرزندان خود در روابط خارجی باشند موفقیتشان هم افزون می‌شود و اثر‌های انسجام درونی در عمق مواضع بیگانگان هم نمایان خواهد شد. شبهه‌ای که براندازان بیرونی مرتبا در پی القای آن به بیگانگان هستند همین است که مواضع خارجی ایران دارای حمایت ملی نیست و بخشی از تلاش‌ها و‌ رویارویی‌ها با چنین مقدمه‌ای تمهید می‌شود و براساس همین پیش‌ذهنیت‌هاست که چون ترامپی تصور می‌کند با افزودن فشارهای اقتصادی، به سرعت به نتایج دلخواه خواهد رسید.

مسلما اکثریت قاطع مردم خواستار ماجراجویی و تنش با دیگر کشورها نیستند و اتفاقا همین روحیه سلم و صفا، آنان را در دفاع از مرز‌های ملی و ارضی خود مستحکم و استوار می‌سازد. وقتی برآیند مواضع سیاسی یک کشور ناشی از صفات، روحیات، خواست و اراده ملت باشد نه‌تنها این مواضع به‌ بار می‌نشیند بلکه در کانون دفاع مردم هم قرار می‌گیرد. ساقط‌کردن پهپاد آمریکایی هرگز عنوانی چون ماجراجویی پیدا نمی‌کند چرا که این شیء پرنده به حریم هوایی ایران تجاوز کرده بود و هیچ ملتی نمی‌پذیرد که چشمان نامحرم بیگانه‌ای به خانه و آشیانه‌اش باز شود. اگر ستاره راهنمای کارگزاران حکومتی در هر عرصه و میدانی با خواست واراده قاطبه مردم تنظیم شود، حتی اگر ناظر به پیروزی نشود، رضایت و سپاس یک ملت را به‌دنبال خواهد داشت و این خود یک موفقیت ریشه‌ای و درازمدت است.

این خبر را به اشتراک بگذارید