• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 18 تیر 1398
کد مطلب : 64807
+
-

سیل بهار، زلزله تابستان

3ماه پس از سیل، زلزله مهمان ناخوانده خوزستان شد

داخلی
سیل بهار، زلزله تابستان


بار دیگر زمین در گوشه‌ای از کشور زیر پای هموطنان‌مان لرزید و ترس و وحشت را به جان آنان انداخت. در تازه‌ترین زلزله که پیش‌ازظهر دیروز به بزرگی 5.7ریشتر در مسجدسلیمان اتفاق افتاد، دست‌کم یک نفر جان خود را از دست داد، 110نفر مصدوم شدند و به برخی خانه‌ها خسارت وارد شد و زلزله‌زدگان مجبور شدند شب را از بیم پس‌لرزه‌ها در بیرون خانه‌ها بگذرانند.
به‌گزارش همشهری، این زمین‌لرزه ساعت11:30 دیروز در عمق 17کیلومتری زمین در مسجدسلیمان اتفاق افتاد و قدرت آن به حدی بود که در برخی شهرهای اطراف و روستاهای مجاور نیز احساس شد. بیشتر ساکنان شهر آن لحظه از شدت گرما در مکان‌های مسقف بودند اما غرش زمین آنها را غافلگیر و وادار به فرار از زیر سقف و نجات جان‌شان کرد. در یک لحظه صدای داد و فریاد و درخواست کمک هیاهوی زیادی در شهر به‌راه انداخت. هر کس در هرجا که بود برای نجات جان خود و نزدیکانش تلاش می‌کرد.
دقایقی بعد وقتی زمین آرام گرفت همه وحشت‌زده بودند و می‌خواستند از سرنوشت نزدیکان‌شان باخبر شوند. برق قطع شده و برخی خطوط تلفن مختل شده بود. با وجود این، شواهد نشان می‌داد که زلزله با وجود خساراتی که وارد کرده تلفات و مصدومان زیادی به بار نیاورده است. در همان ارزیابی‌های اولیه مشخص شد که در شهرستان‌های لالی، اندیکا، گتوند، شوشتر، ایذه و باغملک خسارات چشمگیر نیست و هیچ‌کس آسیب جدی ندیده است. اما بررسی‌ها نشان می‌داد خانه‌های ١٠روستا دچار ترک‌خوردگی شده و 8خانه روستایی نیز 50درصد آسیب‌دیده است. اما ساکنان مسجدسلیمان و روستاهای اطراف در لحظات وقوع زلزله چه شرایطی داشتند و بر آنها چه گذشت؟

وحشت در شهر
آرین حاتمی‌غریبوند، روان‌درمانگر یکی از ساکنان مسجدسلیمان است که در جریان زلزله دیروز غافلگیر شد. طبق گفته او، شدت زمین‌لرزه به حدی بوده که خسارت زیادی به مطبش وارد شده و حتی پایش صدمه دیده و بخیه خورده است. او به همشهری می‌گوید: «از صبح در مطبم واقع در منطقه کوچه پزشکان مسجدسلیمان مراجعان زیادی داشتم. حدود ساعت11:30 بود که متوجه لرزش در ساختمان شدم. آن زمان 6، 5 نفر در مطب بودند. ابتدا لرزه‌ای آهسته اتفاق افتاد و ناگهان همه ساختمان به‌شدت لرزید؛  به حدی که گچ دیوارها و سقف ریخت، شیشه‌ها شکست و حتی یخچالی که در مطب دارم افتاد. آن زمان فقط به فکر نجات مراجعانم بودم و اصلا نمی‌خواستم کسی در مطبم آسیب ببیند. در را باز کردم و آنها با عجله خودشان را نجات دادند و بیرون رفتند اما خودم از ناحیه پا آسیب ‌دیدم و کارم به درمانگاه کشید و پایم چند بخیه خورد.» این شاهد عینی زلزله مسجدسلیمان ادامه می‌دهد: «بعد از زلزله همه مردم شهر از خانه‌ها بیرون ریختند و هیچ‌کس از ترس حاضر نیست در خانه بماند. از طرفی برق و آب هم قطع شده و در این فصل از سال و با گرمای هوا مردم وضعیت بدی دارند و مجبورند در پارک‌ها بمانند.» او درباره وضعیت امدادرسانی می‌گوید: «بعد از زلزله اصلی چندین پس لرزه اتفاق افتاد اما خوشبختانه قدرت زیادی نداشت. در شهر دیوار بعضی از ساختمان‌های قدیمی ریزش کرده و دیوار بعضی خانه‌ها ترک برداشته است اما هنوز نمی‌دانیم در روستاها چه اتفاقی افتاده است و گروه‌های امدادی در همه‌جا حضور دارند.»

آمار مصدومان زلزله
با وجود اینکه پس از وقوع زمین‌لرزه هیچ‌کس به‌درستی از شمار آسیب‌دیدگان این حادثه اطلاع نداشت اما خبرهای ضد‌ونقیضی به گوش می‌رسید.  نخستین اظهارنظرهای رسمی در این خصوص نشان داد که تنها یک نفر، آن هم به‌دلیل ترس و وحشت دچار سکته شده و جان‌باخته و 13نفر نیز مصدوم شده‌اند. مجتبی خالدی، سخنگوی اورژانس کشور در این‌باره می‌گوید: «با توجه به وقوع زلزله 5.7ریشتری در مسجدسلیمان 4 اتوبوس آمبولانس از اهواز، هویزه، آبادان و رامهرمز به مسجدسلیمان اعزام شدند. همچنین 11دستگاه آمبولانس نیز از شهرهای اهواز، آبادان، شوشتر، هفتگل و باغملک به این شهرستان منتقل شدند تا امدادرسانی‌های لازم را انجام دهند. در این رویداد یک نفر جان خود را از دست داده و 13نفر مصدوم شده‌اند.»






آماده‌باش نیروهای امدادی
هرچند ساعتی از زلزله گذشته بود اما ساکنان شهر از ترس پس‌لرزه‌ها ترجیح دادند بیرون از خانه بمانند. این احتیاط آنها بجا بود؛ چراکه در ادامه چندین پس‌لرزه که بزرگ‌ترین‌شان 4.7ریشتر بود، رخ داد که به هیچ‌کس آسیبی نرسید. با اینکه کیامرث حاجی‌زاده، مدیرکل بحران استان خوزستان در تماس خبرنگار همشهری حاضر به پاسخگویی نشد و گفت تنها حاضر به مصاحبه با صدا و سیماست اما مرتضی سلیمی، رئیس سازمان امداد و نجات هلال‌احمر جزئیات بیشتری از آنچه در مسجدسلیمان رخ داده را بازگو کرد. او می‌گوید: «این زلزله تا عصر دیروز 13پس‌لرزه داشت و  درمجموع 110مصدوم داشت که 97نفر در شهرستان مسجدسلیمان و 10نفر در شهرستان ایذه و 6نفر در باغملک آسیب دیدند. یک نفر نیز پس از وقوع زلزله بر اثر سکته قلبی جان خود را از دست داد. همچنین تاکنون خسارات ۱۵روستا ارزیابی شده است که نشان می‌دهد خانه‌های ۱۰روستا دچار ترک‌های جزئی شده است و در 5 روستای دیگر 8خانه دچار تخریب بیش از ۵۰درصدی شده‌اند.» سلیمی همچنین از آماده‌باش هلال‌احمر خبر می‌دهد: «تیم‌های عملیاتی در حالت آماده‌باش‌ هستند تا درصورت نیاز به منطقه اعزام شوند.»









مکث
ـ زلزله 5.7ریشتری دیروز مسجدسلیمان از مرزهای کشور نیز فراتر رفت و بنا بر برخی گزارش‌ها در کویت نیز احساس شد. عاطفه جوادی، مدیر روابط عمومی مدیریت بحران استان خوزستان در این‌باره به ایلنا گفت: کانون این زلزله مسجدسلیمان بود و در شهرهای اهواز‌، شوشتر، آبادان، اندیمشک و دزفول احساس شد. علاوه بر آن زمین‌لرزه در لرستان و اصفهان، شهرکرد، ایلام، همدان، یاسوج، کرمانشاه و همچنین در کشور کویت نیز احساس شده است.
ـ براساس تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، گنبد مسجد جامع مسجدسلیمان پس از زمین‌لرزه ۵.۷ریشتری صبح دوشنبه خسارت شدیدی دیده است.
ـ یکی از مهم‌ترین اماکنی که در جریان زلزله مسجدسلیمان آسیب‌دیده، بیمارستان نفت این شهر بوده که دچار ریزش و تخلیه شد. علی سرمست، رئیس شبکه بهداشت و درمان مسجدسلیمان به تسنیم گفت: در زلزله دوشنبه 2بخش بیمارستان نفت دچار ریزش شد که برای حفظ جان بیماران بیمارستان تخلیه شد.
ـ دیروز با گذشت ساعت‌ها از وقوع زمین‌لرزه مسجدسلیمان اسماعیل فرزانگان، رئیس شبکه ملی شتاب‌نگاری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اعلام اینکه ما همچنان در حال تخلیه اطلاعات از سایر ایستگاه‌های شتاب‌نگاری هستیم به ایسنا، گفت: به‌دلیل قطعی خط تلفن یا ایرادات مودم دستگاه‌ها نتوانستیم به داده‌های برخی از ایستگاه‌ها دسترسی پیدا کنیم که این مشکل ربطی به زلزله ۵.۷ریشتری مسجدسلیمان ندارد.
ـ وجود تاسیسات نفتی در مسجدسلیمان حساسیت‌ها را درخصوص وقوع زلزله در این شهر بالا برد اما به گفته مدیر روابط عمومی نفت و گاز مسجدسلیمان به این تاسیسات آسیبی وارد نشده است. قاسم صالحی به ایسنا، گفت: همه تأسیسات نفتی شرکت نفت و گاز مسجدسلیمان در سلامت کامل است و جای نگرانی در این زمینه وجود ندارد. وی ادامه داد: گاز ترش را در شهرستان قطع کرده‌ایم تا مشکلی در این زمینه نیز برای شهروندان به‌وجود نیاید.
ـ با وجود اینکه پس از وقوع زلزله خبرهایی درخصوص ریزش کوه و مسدود شدن برخی راه‌های ارتباطی مسجدسلیمان منتشر شد اما به‌گفته مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان خوزستان ساعتی بعد همه مسیرها بازگشایی شد. غلام‌عباس بهرامی‌نیا به ایسنا، گفت: پس از وقوع زلزله ۵.۷ریشتری در مسجدسلیمان در 3نقطه شاهد ریزش بودیم که این نقاط پاکسازی شدند و هیچ جاده‌ای مسدود نیست.

این خبر را به اشتراک بگذارید