• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 18 تیر 1398
کد مطلب : 64667
+
-

توسعه نیافتن راه‌ها؛ عامل کندی چرخ توسعه گنبد کاووس

گنبد کاووس که عنوان بزرگ‌ترین شهرستان از لحاظ وسعت و دومین شهرستان از لحاظ جمعیت را در گلستان یدک می‌کشد، برای توسعه هرچه بیشتر در حوزه‌های مختلف، نیازمند رفع برخی کمبودهای زیرساختی از جمله در زمینه راه‌های ارتباطی است.

به گزارش ایرنا، به اعتقاد کارشناسان ایجاد و توسعه راه‌های ارتباطی یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌ها برای رسیدن به توسعه، از جمله توسعه اقتصادی است که توجه به آن می‌تواند مسیر رسیدن به این مهم را کوتاه‌تر کند.
 با این حال به نظر می‌رسد چرخ توسعه در گنبد کاووس با وجود ظرفیت‌های قابل توجه در بخش‌های مختلف به دلیل کمبودها و اجرا نشدن یا ناقص ماندن برخی طرح‌های مهم در حوزه راه‌ها کند حرکت می‌کند.

 در حال حاضر این شهرستان 1150 کیلومتر راه اصلی، فرعی و روستایی دارد که ۶۳۰ کیلومتر آن راه روستایی است. به گفته نماینده گنبد کاووس در مجلس، شاخص و وضعیت راه‌های روستایی این شهرستان نیازمند توجه ویژه از سوی متولیان امر است.


ضرورت تکمیل جاده ترانزیتی موسوم به نفت

 نماینده گنبد کاووس در مجلس شورای اسلامی در جلسه شورای اداری این شهرستان که با حضور استاندار گلستان برگزار شد، تکمیل جاده ترانزیتی موسوم به نفت را یکی از آرزوها و مطالبات جدی مردم منطقه دانست که نقش مهمی در کاهش فاصله شهر گنبد تا گمرگ اینچه برون و سوانح رانندگی جاده فعلی این شهر به داشلی‌برون دارد.

«قرجه طیار» در این جلسه با یادآوری موضوع تصویب منطقه آزاد تجاری-صنعتی اینچه برون در مجلس شورای اسلامی که هم‌اکنون در مرحله رفع برخی ایرادات قرار دارد، گفت: در صورت تصویب نهایی این طرح، ضرورت تکمیل جاده ترانزیتی موسوم به نفت برای تردد راحت شهروندان و نیز تریلی‌های ترانزیت به این منطقه دوچندان می‌شود.


 تکمیل محور کنارگذر 

محور کنارگذر گنبد کاووس در قسمت شرقی شهر به طول تقریبی ۱۵ کیلومتر واقع شده است. تاکنون ۹ کیلومتر این محور در سال‌های ۸۵ تا ۹۰ توسط شهرداری و با همکاری راه و شهرسازی زیرسازی و آسفالت شد. در حال حاضر اقدامی برای تکمیل 6 کیلومتر باقیمانده آن از سوی مسئولان این شهرستان و استان گلستان انجام نشده است.

شهردار گنبد کاووس گفت: تکمیل محور کنارگذر ضلع شرقی این شهر به طول تقریبی ۶ کیلومتر حداقل به حدود هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد که از توان مالی شهرداری خارج است و باید از اعتبارات ملی و استانی برای آن تامین اعتبار شود.

«منصور طعنه گنبدی» افزود: بدون تردید تسریع در تکمیل محور کنارگذر گنبد کاووس، نقش مهمی در تسهیل تردد و عبور کامیون‌ها و تریلی‌های ترانزیت به کشورهای آسیای میانه، روان‌سازی ترافیک شهر و مهم‌تر از همه جلوگیری از تخریب روسازی و تاسیسات شهری دارد.

وی اضافه کرد: شهرداری گنبد کاووس در سال‌های گذشته برای نقشه‌برداری اولیه از محور کنارگذر، رایزنی‌هایی با مالکان برای آزادسازی مسیر جاده اسب‌دوانی تا گرگان‌رود انجام داد و مالکان نیز اعلام آمادگی کردند.

طعنه گنبدی یادآور شد: علاوه بر صورت‌جلسه‌ای که سال‌ها قبل توسط مدیریت قبلی شورا و شهرداری با معاونت عمرانی استانداری و راه و شهرسازی گلستان امضا شد اما اجرایی نشد، 4 سال پیش مجددا در جریان سفر رئیس سازمان راهداری کشور به این شهرستان توافق‌نامه جداگانه‌ای برای اجرای این طرح بین مسئولان گنبدی با مدیر کل راه و شهرسازی گلستان امضا شد.

به گفته وی، با وجود پیگیری‌ها هنوز اقدامی برای اجرای مرحله سوم محور کنارگذر شهر گنبد کاووس انجام نشده است.


افزایش تعداد خودروها

شهردار گنبد کاووس گفت: با افزایش تعداد خودروها، این شهر نیازمند اجرای برخی پروژه‌های ترافیکی از جمله احداث تقاطع‌های غیرهمسطح در 4 نقطه است.

طعنه گنبدی افزود: احداث تقاطع‌های غیرهمسطح با توجه به هزینه‌های بالای آنها، از توان شهرداری گنبد کاووس خارج است و نیازمند حمایت و مساعدت مالی از منابع ملی و استانی است.

 

احداث راه‌آهن گرگان به گنبدکاووس؛ مهم‌ترین مطالبه مردم



احداث راه‌آهن گرگان به گنبد کاووس مهم‌ترین مطالبه مردم از مسئولان گلستان و کشور است. با این‌که تاکنون چندین بار توسط وزیران راه و شهرسازی و یک بار هم توسط «علی لاریجانی» رئیس مجلس شورای اسلامی، کلنگ عملیات اجرایی آن به زمین زده شد، اما هنوز خبری از اجرای این پروژه ملی نیست.

این پروژه‌ در صورت اجرایی شدن فاز نخست، نقش بسیار مهمی در جابه‌جایی مسافران و کاهش ۵۰ درصدی ترافیک جاده‌ای در محور گنبد کاووس به گرگان و همچنین کاهش حوادث رانندگی دارد.

احداث راه‌آهن گرگان-گنبد کاووس-مشهد همواره از سوی مسئولان گنبد کاووس به خصوص نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلساتی که با مسئولان استانی یا کشوری دارند، مطرح می‌شود و مدیران نیز قول مساعد برای پیگیری می‌دهند اما مشخص نیست چرا باز هم اجرایی نمی‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید