• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 18 تیر 1398
کد مطلب : 64608
+
-

سقف گران

معاون بازآفرینی شهری سیستان و بلوچستان: افزایش اجاره بها و رهن، زندگی را بر مردم سخت کرده است

مسکن
سقف گران

فرشته بامری | خبرنگار:

زاهدانی‌ها از افزایش قیمت رهن و اجاره و همچنین آشفتگی بازار مسکن در فرایند زمانی کمتر از یک سال گلایه دارند. این در حالی است که نرخ قانونی اجاره‌بها و رهن باید یک‌پنجم قیمت مسکن باشد و همچنین سالانه باید نرخ اجاره و رهن فقط ۱۵تا 20 درصد افزایش یابد، اما واقعیت رقمی بسیار بیشتر از این را نشان می‌دهد. 

به عبارتی تورم سبب شده افزایش قیمت شامل اجاره‌بها هم شود. واحدهای مسکونی شهر زاهدان فارغ از این‌که در محله بالا یا پایین شهر باشند، با افزایش اجاره‌بها روبه‌رو هستند. 

در زیباشهر زاهدان آپارتمانی ۱۶۰متری با 30 میلیون تومان ودیعه و یک میلیون و300هزار تومان اجاره داده می‌شود. 

در خیابان طباطبایی یک واحد مسکونی 60 متری با 10 میلیون تومان ودیعه و یک میلیون و300 هزار تومان اجاره و در خیابان سعدی یک واحد مسکونی با ۱۵۰میلیون تومان رهن و 100هزار تومان اجاره به مشتریان معرفی می‌شود. 

این افزایش بی‌رویه قیمت‌ها در بازار رهن و اجاره سبب شده اجاره‌نشین‌ها برای یافتن محل سکونت دچار مشکل شوند و این مهم به دغدغه‌ای اصلی برایشان تبدیل شود. 


گلایه شهروندان

یکی از شهروندان می‌گوید: اجاره‌بها به قدری بالاست که مجبور هستیم برای پرداخت اجاره، بخشی از هزینه خوراک و پوشاک را حذف کنیم. این وضعیت دشوار در حالی اتفاق افتاده است که شاهد افزایش قیمت کالاهای اساسی نیز هستیم. 

این شرایط دست به دست هم می‌دهند تا فقر در میان اقشار مختلف از جمله اجاره‌نشینان به‌ویژه خانواده‌های پرجمعیت گسترش یابد.   «حامد پیری» می‌افزاید: اجاره‌بهای بالا بیش از همه در زندگی جوانان تاثیر می‌گذارد؛ زیرا سبب می‌شود جوانان از ازدواج صرف‌نظر کنند یا به جای زندگی مستقل در خانه پدر و مادر زندگی مشترکشان را آغاز کنند. 


بازگشت به خانه پدری 

شهروند دیگری می‌گوید: اکنون در خانه پدر و مادرم زندگی می‌کنم، اما 4 سال قبل هم‌زمان با تشکیل خانواده در مجتمع مسکونی جمهوری یک واحد مسکونی اجاره کرده بودم و 2 میلیون پول ودیعه و 200هزار تومان اجاره پرداخت می‌کردم، اما سال بعد اجاره به 300 هزار تومان افزایش یافت. از آن‌جایی که بیکار بودم اجاره‌بها برایم سنگین بود و به ناچار به خانه پدری‌ام اسباب‌کشی کردم و در 2 اتاق از خانه پدری زندگی می‌کنم. 

 «آصف حمیدی» می‌افزاید: اکنون اجاره‌بها در همان منطقه از 700هزار تومان تا یک میلیون و 800هزار تومان است. اغلب صاحب‌خانه‌ها افزایش قیمت کالاهای اساسی را بهانه‌ای برای افزایش اجاره‌بها می‌کنند. حالا خانه‌ای که سال‌های گذشته با 50 میلیون تومان خرید و فروش می‌شد، ودیعه آن به50 میلیون تومان رسیده است. 

وی ادامه می‌دهد: هزینه جابه‌جایی اسباب و وسایل منزل و انعقاد قرارداد جدید هم به دلیل یک ساله بودن قراردادهای اجاره در بنگاه‌های املاک از جمله دغدغه‌های مستاجران شده است. 


دلایل افزایش قیمت مسکن 

معاون بازآفرینی شهری و مسکن اداره کل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان به همشهری می‌گوید: یکی از دلایل افزایش قیمت مسکن در زاهدان، افزایش تقاضا و کاهش عرضه است؛ بنابراین باید عرضه مسکن تقویت شود تا بتوانیم به کنترل بازار مسکن کمک کنیم. 

 «علی مهدیار» می‌افزاید: قرار است زمین‌هایی برای ساخت مسکن در اختیار مردم استان قرار گیرد که محل زمین‌ها معین شده است و به زودی واگذار می‌شود، این طرح مشمول افرادی می‌شود که ملک شخصی ندارند؛ همچنین به افراد تسهیلاتی برای ساخت مسکن از سوی بانک‌های عامل پرداخت می‌شود. 

وی با اشاره به این‌که واگذاری زمین به متقاضیان پس از سیر مراحل قانونی اجرایی می‌شود، ادامه می‌دهد: اولویت واگذاری زمین با افرادی است که بخواهند با صنعتی‌سازی ساخت‌و‌ساز کنند، زیرا در شیوه تولید صنعتی، تولید قطعات ساختمانی بر اساس شیوه و استاندارد واحد، به صورت متمرکز ساخته و در نهایت به صورت مکانیزه و صنعتی نیز نصب و اجرا می‌شود و این امر هزینه ساخت‌و‌ساز و روند احداث را کاهش می‌دهد. 


پیشنهاد جدید وزارت راه و شهرسازی 

معاون بازآفرینی شهری و مسکن اداره کل راه و شهرسازی استان با اشاره به پیشنهاد جدید وزارت راه و شهرسازی برای ساماندهی بازار اجاره مسکن می‌گوید: بر اساس متن پیش‌نویس لایحه پیشنهادی وزارت راه و شهرسازی در صورتی که مدت قرارداد اجاره از 2سال کمتر نباشد و همچنین افزایش اجاره‌بها بیشتر از نرخ رشد اجاره‌بهای اعلامی از سوی «کمیته ملی تعیین نرخ افزایش اجاره‌بها» نباشد، موجران در طول مدت اجاره از 100درصد مالیات بر درآمد املاک، معاف می‌شوند. این لایحه در دست بررسی است. 

مهدیار می‌افزاید: عرف یک ساله بودن قراردادهای اجاره مسکن در ایران و عدم تمایل به انعقاد قراردادهای بلندمدت و هزینه‌های گزاف مالی از جمله هزینه جا‌به‌جایی و انعقاد قرارداد جدید برای مستاجران و موجران (مستاجران هزینه‌های بیشتری را تقبل می‌کنند)، سبب شده است تا مسئولان به فکر پیشنهاد این لایحه بیفتند. همچنین هزینه‌های غیرمستقیم و هزینه‌های روانی ناشی از جابه‌جایی محل سکونت برای مستاجران، آثار نامطلوب ناشی از بی‌اطمینانی از میزان افزایش اجاره‌بها بر زندگی مستاجران، تلاش برای فرهنگ‌سازی و پایه‌گذاری انعقاد قرارداد بلندمدت اجاره، تشویق به اجاره دادن واحدهای ساخته‌شده توسط انبوه‌سازان از دلایل توجیهی ارائه این لایحه است. 

وی ادامه می‌دهد: بر اساس متن پیش‌نویس لایحه پیشنهادی وزارت راه و شهرسازی در صورتی که مدت قرارداد اجاره از 2 سال کمتر نباشد و همچنین افزایش اجاره‌بها بیشتر از نرخ رشد اجاره‌بهای اعلامی از سوی «کمیته ملی تعیین نرخ افزایش اجاره‌بها» نباشد، موجران در طول مدت اجاره از 100درصد مالیات بر درآمد املاک معاف می‌شوند.


برنامه دولت برای ساکنان بافت فرسوده

معاون بازآفرینی شهری و مسکن اداره کل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان می‌گوید: دولت برای افرادی که در بافت فرسوده زندگی می‌کنند و ملک آن‌ها برای سکونت مناسب نیست، هم برنامه دارد. از این رو مسکن و شهرسازی در نظر دارد با تملک زمین در بافت‌های فرسوده و ساخت‌و‌ساز به بازآفرینی این بسترها کمک کند؛ همچنین تمامی ساکنان بافت فرسوده به شرط تأهل می‌توانند با مراجعه به مسکن و شهرسازی برای اخذ تسهیلات بانک‌ها اقدام کنند.   

«علی مهدیار» می‌افزاید: مالکان بناهای فرسوده می‌توانند با تخریب بنا، چند واحد جدید بسازند و به ازای هر سند برای هر واحد 40 میلیون تومان تسهیلات دریافت کنند. 

وی می‌گوید: در ۶ ماهه اول سال گذشته ۷ پروژه بازآفرینی در محلات حاشیه‌نشین شهر زاهدان با اعتبار ۷میلیارد و ۷۴۰میلیون ریال به بهره‌برداری رسیده است و اجرای این پروژه‌ها در نیمه دوم هم ادامه یافت.

این خبر را به اشتراک بگذارید