• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 17 تیر 1398
کد مطلب : 64581
+
-

جنگ‌های داخلی در فدراسیون فوتبال

جنگ‌های داخلی در فدراسیون فوتبال

از سکوت مهدی تاج در فردای شبی که کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال، سعید فتاحی، مسئول کمیته مسابقات لیگ را تا اطلاع ثانوی محروم و 2 مدیر ارشد فدراسیون را احضار کرد، می‌شد حدس زد که قرار نیست رئیس فدراسیون از این احکام تند و تیز حمایت کند. بهاروند، رئیس سازمان لیگ و طالقانی، عضو هیأت رئیسه فدراسیون و رئیس هیأت فوتبال خوزستان، احضار کمیته اخلاق را جدی نگرفتند، فتاحی هم بلافاصله کارش را از سر گرفت. چه‌کسی به آنها این دلگرمی را داده بود که حکم کمیته اخلاق را نادیده بگیرند؟ 
صبح دیروز ایسنا خبر داد که کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال، حیدر بهاروند، رئیس سازمان لیگ را که احضاریه این کمیته را نادیده گرفته بود، به‌دلیل نقشش در ناهماهنگی‌های فینال جام حذفی، 5سال از فعالیت‌های مرتبط با فوتبال محروم کرده است. طبق ادعای ایسنا، سعید فتاحی هم به دلایل مشابه 2سال محروم شده است. 6‌ماه محرومیت برای مالک و مدیرعامل باشگاه داماش گیلان و جریمه نقدی برای عبدالکریم طالقانی، رئیس هیأت فوتبال خوزستان از دیگر احکام کمیته اخلاق در این پرونده جنجالی است.
 بهاروند: برای خودشان رأی صادر کرده‌اند!
«هم‌اکنون در محل کارم هستم و رأیی که صادر شده، برای خودشان است! این رأی وجاهت قانونی ندارد و اجرایی هم نخواهد شد.» این جملات حیدر بهاروند، تندترین واکنش ممکن به رأی کمیته اخلاق بود. او که با فارس مصاحبه کرده، در ادامه صلاحیت این کمیته را در پرونده فینال حذفی زیر سؤال برد و گفت: «سؤال من این است که جرم من چیست که باید 5سال محروم شوم؟ به‌خاطر تأخیر در برگزاری یک بازی فوتبال؟ این افراد اصلا مسلط به قوانین نیستند و با آیین‌نامه فیفا و AFC آشنایی ندارند. در تمامی قوانین و آیین‌نامه‌ها آمده است که اگر در یک دیدار تأخیری صورت بگیرد، مسببان باید جریمه شوند نه مسئولان مسابقات، زیرا مسئولان مسابقه نقشی در تأخیر مسابقه نداشته‌اند.»
بهاروند در بخشی دیگر از این مصاحبه، به طعنه وظایف کمیته اخلاق را به اعضای آن یادآوری کرد: «کمیته اخلاق به جای صدور اینگونه رأی‌ها بگوید چرا برای پرونده‌هایی که شائبه تبانی داشته و در اختیار آنهاست، رأیی صادر نمی‌کنند. من به‌زودی تمام حرف‌هایم را در مورد آقایان به فوتبالی‌ها خواهم زد.»
مهدی الطافی، مدیرعامل داماش گیلان هم مدعی شد که رأی کمیته اخلاق هنوز به‌دست او و مالک باشگاه نرسیده است. او به ایسنا گفت: «خودمان نمی‌دانیم چرا محکوم شدیم. اگر دفاع از حق، محکومیت دارد، شاید قانونی است که من در جریان نیستم. من و آقای حاجی‌پور مانده‌ایم که در آنجا چه گناهی کرده‌ایم که محکوم شده‌ایم اما به هر جهت زمانی که این حکم به‌دست ما برسد، از طریق کمیته استیناف اقدام خواهیم کرد.»
   تشکیک در صلاحیت کمیته اخلاق
یکی از تاکتیک‌های شناخته‌شده مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال، سکوت در شرایط بحرانی است. او دیروز از دسترس رسانه‌ها خارج بود اما مدیر روابط‌عمومی فدراسیون فوتبال در گفت‌وگو با وب‌سایت این فدراسیون تلویحا پشت کمیته اخلاق را خالی کرد. امیر‌مهدی علوی گفت: «مسئول برگزاری مسابقه و مقامات اجرایی در سازمان لیگ، کمیته اخلاق را صالح به رسیدگی نمی‌دانسته و به همین علت این عزیزان جهت ارائه توضیحات در کمیته اخلاق حضور نیافتند. مقامات اجرایی سازمان لیگ معتقدند اتفاقات مسابقه مذکور ازجمله تأخیر در شروع مسابقه و نیز امتناع مسئولان تیم میهمان از برگزاری مسابقه، از موارد نقض مقررات بازی و در صلاحیت کمیته انضباطی است.» او در ادامه توضیح داد که با اعتراض بهاروند، طالقانی و فتاحی، پرونده به کمیته استیناف خواهد رفت تا بررسی شود که آیا کمیته اخلاق مرجع صالحی برای رسیدگی به پرونده فینال حذفی بوده است.
  جدایی تاج از تورگ؟
مرتضی تورگ، معاون دادستان تهران را خود مهدی تاج به‌عنوان رئیس کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال انتخاب کرد، اما دست‌کم در ظاهر اینگونه به‌نظر می‌رسد که رئیس فدراسیون حالا دیگر از تصمیمات این کمیته رضایت ندارد.کمیته اخلاق چندی پیش در حکمی علی کفاشیان، نایب‌رئیس مستعفی فدراسیون را هم 5سال از فعالیت در فوتبال محروم کرده بود اما فدراسیون فوتبال در بیانیه‌ای آن حکم را هم قابل تجدیدنظر خواند و گفت انتشارش پیش از بررسی در کمیته استیناف، کار درستی نبوده است. ایسنا دیروز در گزارشی ضمن حمایت از آرای اخیر کمیته استیناف، نوشت: «ماده‌۳ آیین‌نامه اخلاق فدراسیون فوتبال می‌گوید: این کمیته می‌تواند اشخاص حقیقی و حقوقی فعال در حوزه فوتبال ازجمله مقامات رسمی و بازیکنان و کارگزاران و واسطه‌های رسمی را درخصوص نقض قوانین اخلاقی و رفتارهایی که می‌تواند به تمامیت و اعتبار فوتبال کشور لطمه وارد کند، مورد بازخواست قرار دهد و درصورت لزوم احکام مناسب صادر کند. استناد کمیته اخلاق برای ورود و رسیدگی به پرونده فینال جام حذفی همین ماده بوده است. اکنون سؤال این است که رئیس و اعضای هیأت رئیسه مدعی فدراسیون فوتبال بر چه استنادی معتقدند که کمیته اخلاق صلاحیت ورود به این پرونده را نداشته است؟»
برخی منابع آگاه مدعی‌اند که فشارها به مرتضی تورگ برای استعفا از کمیته اخلاق بالا گرفته است. بر اساس شنیده‌ها، برخی ‌مدیران ارشد فدراسیون فوتبال انتظار نداشته‌اند این کمیته، بدون هماهنگی، علیه 3عضو هیأت رئیسه(کفاشیان، بهاروند، طالقانی) حکم صادر کند.
با وجود این شواهد، گروهی اما با تردید به اختلاف بین تورگ و تاج نگاه می‌کنند و معتقدند فقط زمانی این تقابل را باید جدی گرفت که کمیته اخلاق به برخی شائبه‌ها درباره خود رئیس فدراسیون هم رسیدگی کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید