• دو شنبه 28 اسفند 1402
  • الإثْنَيْن 8 رمضان 1445
  • 2024 Mar 18
دو شنبه 17 تیر 1398
کد مطلب : 64527
+
-

پیش‌شرط بخش خصوصی برای خرید سهام دولتی خودروسازان


علی ابراهیمی/ روزنامه‌نگار
با تعلل در واگذاری سهام دولتی خودروسازان، زمانی فرا می‌رسد که بخش خصوصی دارای اهلیت و کاربلد حتی حاضر به دریافت مفتی سهام دولتی خودروسازان نباشد.

به گزارش همشهری، شمارش معکوس برای واگذاری باقیمانده سهام دولت در ایران خودرو و سایپا آغاز شده اما فعالان بخش خصوصی از نبود عزم جدی در دولت برای این واگذاری‌ها و بی‌انگیز‌گی بخش خصوصی به‌دلیل برخی مانع‌تراشی‌ها در مسیر حرکت خودروسازان بخش خصوصی خبر می‌دهند.

یک عضو هیأت مدیره گروه بهمن در پاسخ به خبرنگار همشهری در مورد عزم دولت برای واگذاری باقیمانده سهام ایران خودرو و سایپا و رویکرد بخش خصوصی به این شیوه واگذاری، گفت: نبود تصمیمات اصولی و درست که مشوق‌های لازم برای حضور بخش خصوصی در صنعت خودرو را فراهم کند، موجب شده تا برخی با شعار ضد‌انحصار بخش خصوصی را به نابودی کشند.

مرتضی شفیعی‌ با بیان اینکه هنوز دیدگاه خصوصی‌سازی در کشور شکل نگرفته است، افزود: خصوصی‌سازی‌ صنعت خودرو کار خوبی است که به شیوه بد انجام شد. او با بیان اینکه واگذاری سهام و خصوصی‌سازی‌ باید به روی کار آمدن اشخاص حقیقی دارای تخصص و اهلیت لازم منجر شود و در غیر این‌صورت ورود تعاونی‌ها و سایر نهادها تداوم همان مدیریت دولتی است، افزود: با وجود خصوصی‌سازی‌ گروه خودروسازی بهمن هنوز در ایران برخی استراتژی‌ها عمیق نشده و پافشاری برای اصلاح آن نیز انجام نمی‌شود.

 با این روند هر زمان که تداخل منافع به‌وجود می‌آید، شاهد جوسازی‌هایی در‌باره واگذاری سهام خودروسازان هستیم و تجربه نشان داده خصوصی‌سازی‌ در برخی بنگاه‌ها تحت‌تأثیر این فضا زیر سؤال رفته است.

شفیعی‌ با اشاره به اینکه نگران هستیم که با تعلل در واگذاری سهام دولتی خودروسازان، زمانی فرارسد که بخش خصوصی دارای اهلیت و کاربلد حتی حاضر به دریافت مفتی سهام دولتی خودروسازان نباشد، گفت: اگرچه همیشه عده‌ای هستند که این سهام را خریداری کرده و نابود می‌کنند اما اگر در واگذاری این سهام تعلل شود، فروشندگان زیان کرده و باید امتیاز بیشتری به خریداران سهام دولتی شرکت‌های زیانده خودروسازی بدهند.

دست‌های پنهان
سعید مدنی، مدیرعامل پیشین سایپا نیز در گفت‌وگو با همشهری با بیان اینکه احتمال واگذاری باقیمانده سهام ایران خودرو و سایپا تا پایان امسال بسیار کم است، گفت: اگرچه به‌نظر می‌رسد حتی وزارت صنعت تصمیم جدی برای واگذاری این سهام دارد، اما بخش‌ها و دست‌های پشت‌پرده‌ای وجود دارد که مانع انجام این کار می‌شود. سعید مدنی‌ افزود: این دست‌های پنهان خواستار آن هستند تا به‌طور غیر‌مستقیم فرمان صنعت خودرو را در دست داشته باشند؛ دست‌هایی که در بدنه دستگاه‌های اجرایی قرار داشته و دیده نمی‌شوند و حتی وقتی مسئولان عالی‌رتبه برای واگذاری این سهام تصمیم می‌گیرند نیز این افراد به بهانه‌های مختلف واگذاری این سهام را به تعویق انداخته یا ملغی می‌کنند.

او افزود: این دست‌های پنهان همان افرادی هستند که به شکل مستقیم و غیرمستقیم مدیران عامل شرکت‌های خودروسازی و مدیران میانی دستگاه‌های اجرایی را تعیین کرده و مانع اصلی واگذاری سهام خودروسازان هستند. مدنی‌ افزود: در چنین شرایطی این ذهنیت برای مردم ایجاد شده که خصوصی‌سازی صنایع خودرو به‌معنای ایجاد رانتی جدید برای برخی افراد است. خصوصی‌سازی درست صنعت خودرو نیازمند جسارت و جراحی است و بدون آن انجام این کار امکان‌پذیر نیست. دولت ‌قبول کند که ممکن است خصوصی‌سازی به قیمت از دست رفتن برخی محبوبیت‌ها باشد اما باید این جراحی را انجام دهد.

این خبر را به اشتراک بگذارید