• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 17 تیر 1398
کد مطلب : 64519
+
-

«بی‌عرضه، ‌ناکارآمد، ناشی»

سفیر انگلیس در واشنگتن، در گزارش‌های محرمانه به لندن، از هرج و مرج دولت ترامپ نوشته و پیش‌بینی کرده است دوران او به شکل فضاحت‌باری به پایان خواهد رسید

«بی‌عرضه، ‌ناکارآمد، ناشی»

روزنامه دیلی میل، با انتشار گزارش‌های محرمانه سفیر انگلیس در واشنگتن از ناامیدی دیپلمات ارشد بریتانیا از دونالد ترامپ و دولت او پرده برداشته است.

کیم دراک در این گزارش‌ها ترامپ و دولت او را «بی‌عرضه» و «به‌صورت ویژه‌ای ناکارآمد» توصیف کرده و هشدار داده است که ریاست‌جمهوری ترامپ احتمالا «خواهد سوخت» و «با فضاحت به پایان خواهد رسید». سفیر بریتانیا البته به این موضوع اشاره کرده است که نمی‌توان رئیس‌جمهور آمریکا را دست‌کم گرفت.

بخش مهمی از این یادداشت‌ها، درباره سیاست آمریکا در قبال ایران است؛ دراک، سیاست‌های دولت آمریکا درباره ایران را «ناسازگار و بی‌ربط» خوانده است.
وزارت خارجه انگلیس، دیروز بدون اینکه اصالت این گزارش را زیر سؤال ببرد، انتشار جزئیات گزارش‌های دراک توسط دیلی‌میل را «شیطنت‌آمیز خواند» و گفت که با وجود این گزارش، به «همکاری نزدیکش» با کاخ سفید ادامه خواهد داد.
دراک در یکی از گزارش‌ها نوشته است: «ما به هیچ وجه معتقد نیستیم که این دولت اساسا می‌تواند به‌صورت عادی رفتار کند و کمتر غیرقابل ‌پیش‌بینی، کمتر کارآمد، و کمتر از نظر سیاسی بی‌منطق و ناشی باشد.»
دیلی‌میل نوشته است، جدی‌ترین توصیفی که دراک درباره ترامپ به‌کار برده، «بی‌کفایت» و «متزلزل» است.
او در نوشته‌های ارسالی به لندن، به گزارش‌های رسانه‌ای در آمریکا درباره «آشوب‌ها و درگیری‌ها» در کاخ سفید پرداخته و نوشته است؛ با وجود اصرار ترامپ بر جعلی بودن آنها، «عموما درست هستند». سفیر بریتانیا در واشنگتن، این درگیری‌ها را «مبارزه با چاقو» توصیف کرده است.
به گزارش گاردین، دراک یکی از باتجربه‌ترین دیپلمات‌های بریتانیاست که ماموریت خود در واشنگتن را در ژانویه سال 2016و زودتر از شروع به‌کار ترامپ در کاخ سفید آغاز کرده است. او پیش از این، مشاور امنیت ملی دولت و نماینده بریتانیا در اتحادیه اروپا بوده است.

دیلی میل در گزارش خود نوشته است: این گزارش‌های محرمانه که احتمالا توسط یکی از مقامات در اختیار این روزنامه قرار گرفته، مربوط به بازه زمانی ابتدای سال 2017تا‌ ماه جاری است.
کیم دراک در این گزارش‌ها همچنین نوشته است که سیاست‌های اقتصادی ترامپ می‌تواند سیستم تجارت جهانی را نابود کند. او این مسئله را هم مطرح کرده است که احتمالا ترامپ، به روس‌ها مدیون است. کاخ سفید، تا دیروز عصر واکنشی به این گزارش نشان نداد اما بسیاری نگران واکنش دونالد ترامپ هستند. رئیس‌جمهور آمریکا معمولا به چنین صحبت‌ها و ادعاهایی واکنش‌های تندی نشان می‌دهد.
وزارت خارجه انگلیس گفته است، از نمایندگانش در کشورهای مختلف انتظار چنین گزارش‌های بی‌پرده‌ای دارد اما این دیدگاه‌ها نظرات دولت بریتانیا نیست. با وجود این، مایکل فاراژ رهبر حزب برگزیت انگلیس که از نظر فکری به ترامپ نزدیک است خواستار برکناری فوری کیم دراک شده است. دومینیک رابر وزیر سابق برگزیت هم نظرات دراک را «نابخردانه» خوانده است.

سیاست دوپاره در قبال ایران

بخشی از گزارش‌های محرمانه دراک، درباره سیاست‌های «غیرمنسجم و بی‌ربط» دولت آمریکا در قبال ایران است. او در این یادداشت‌ها نوشته است: «به‌نظر نمی‌رسد که سیاست آمریکا درباره ایران به این زودی منسجم شود. افتراق زیادی در این‌باره در دولت وجود دارد.» او در بخش دیگری از یادداشت‌هایش، به سردرگمی کاخ سفید برای واکنش به ساقط شدن پهپاد ارتش این کشور توسط ایران اشاره می‌کند و می‌نویسد که توجیه دونالد ترامپ برای لغو حمله تلافی‌جویانه به ایران در لحظه آخر، منطقی به‌نظر نمی‌رسد؛ «دولت (بعد از ساقط شدن پهپاد نیروی دریایی آمریکا) تا ساعت‌ها چیزی نمی‌گفت و منتظر راهنمایی‌های کاخ سفید بود. حتی نزدیک‌ترین رابط‌های ما هم تمایلی برای جواب دادن به تماس‌هایمان نداشتند.» دراک نوشته است که این برش زمانی در دولت، «بیزاری ترامپ از ماجراجویی‌های نظامی» را نشان می‌دهد. او البته در گزارشی به لندن نوشته است: «ادعای او که گفته است نظرش را به این خاطر تغییر داده که این حمله 150قربانی خواهد داشت منطقی نیست.» او به این مسئله اشاره کرده است که رئیس‌جمهور آمریکا «هرگز به طور کامل» موافق حمله تلافی‌جویانه به ایران نبوده و دلیل آن هم شعارهای انتخاباتی‌اش درباره به راه نینداختن یک جنگ دیگر بوده است. دراک البته هشدار داده است که ترامپ همچنان می‌تواند درگیری با ایران را کلید بزند چون هم‌اکنون با یک گروه به‌شدت تندروتر احاطه
 شده است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید