• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 17 تیر 1398
کد مطلب : 64505
+
-

شهروندان کلیدداران شهر

12هزار و 300نفر در پنجمین دوره انتخابات شورایاری‌های شهر تهران ثبت‌نام کرده‌اند و تا پایان هفته نتایج صلاحیت نامزدها مشخص می‌شود

گزارش
شهروندان کلیدداران شهر


حامد فوقانی/ خبر‌نگار
ثبت‌نام نامزدهای انتخابات پنجمین دوره شورایاری‌های شهر تهران شنبه شب پایان یافت. با این حساب، انتخاباتی که 4مرداد در پایتخت برگزار خواهد شد، وارد فاز دیگری شده است. در نهایت 12هزار و 300نفر اطلاعات خود را در سامانه shoryari.tehran.ir وارد کردند. به همین منظور از روز گذشته روند بررسی صلاحیت‌های نامزدها آغاز شده و از چند روز دیگر، متقاضیان شرکت در انتخابات شورایاری‌ها می‌توانند از طریق سامانه مذکور پیگیر وضعیت خود باشند.

به گزارش همشهری، انتخابات پنجمین دوره شورایاری‌های تهران به‌صورت الکترونیکی انجام می‌شود. در این میان، وزارت کشور هم همکاری‌های لازم را با شهرداری تهران، شورای شهر و هیأت اجرایی برگزاری انتخابات خواهد داشت تا مقدمه‌ای برای برگزاری الکترونیکی سایر انتخابات کشور هم فراهم شود. اینطور که اعلام شده هیأت‌های نظارت انتخابات هم تلاش می‌کنند تا آخر هفته جاری مدارک کاندیداها را بررسی و نتیجه را اعلام کنند. البته به گفته محسن هاشمی رفسنجانی، رئیس شورای شهر تهران این هیأت‌ها برای صرفه‌جویی در زمان، با آغاز فرایند ثبت‌نام، فعالیت خود را شروع کرده بودند. بنابراین احتمال می‌رود حتی نتایج صلاحیت‌ها بسیار زودتر مشخص شود و چنانچه ردصلاحیت‌‌شده‌ای اعتراض داشت، بتواند از طریق هیأت‌های نظارت مناطق پیگیر ماجرا باشد.

به هرترتیب، آمار تعداد نامزدهای شورایاری‌ها نشان از یک‌ انتخابات پرشور در محلات تهران دارد. این درصورتی است که آمار، رشد قابل توجه تعداد بانوان، جوانان و توانان‌یابان نامزد شده را نسبت به دوره‌های پیشین نشان می‌دهد.

   مجموع تعداد ثبت‌نام: 12300نفر
  53درصد ثبت‌نام‌کنندگان زیر 40سال هستند
  16درصد ثبت‌نام‌کنندگان زیر 30سال هستند
  24.7درصد ثبت‌نام‌کنندگان بانوان هستند


توصیه به نامزدهای شورایاری‌ها
با مشخص شدن وضعیت صلاحیت داوطلبان شرکت در انتخابات شورایاری‌ها، تبلیغات نامزدها نیز تا یک‌روز مانده به روز برگزاری انتخابات آغاز می‌شود. در این میان، توصیه می‌شود که نامزدها از هر روشی در تبلیغات استفاده نکرده و به هر فرد یا نهادی برای تبلیغات اعتماد نکنند. البته که نامزدها اگر تجربه کافی در زمینه انجمن‌های محلی و تبلیغات انتخاباتی نداشته باشند، می‌توانند از طریق مشاوران راهکارهای مناسب در این رابطه را به‌دست آورند. به هرحال در رقابت‌های انتخاباتی اگر شما معمولی باشید و حرفی برای گفتن نداشته باشید، به هیچ وجه دیده نخواهید شد. هیأت‌های اجرایی مناطق، معتمدان محلات و استفاده از کانال‌های تخصصی ستاد شورایاری‌ها در شبکه‌های فضای مجازی می‌توانند به شما کمک کنند. در این میان بهتر است نامزدهای تأیید صلاحیت‌شده، پیش از هرچیز درباره موارد زیر کسب اطلاع کنند.

1.شیوه‌های تشکیل ائتلاف
2.چگونگی بیان اهداف و برنامه
3.شناسایی محل‌های مشخص شده چسباندن تراکت‌ها و پوسترهای تبلیغاتی
4.مطالعه قوانین، مقررات، اساسنامه و آیین‌نامه‌های شورایاری‌ها که در سایت shorayaran.com موجود است.



سیدحمید طهایی، دبیر ستاد اجرایی هیأت مرکزی انتخابات شورایاری‌ها
شورایاران نمایندگان محلات برای مشاوره با اعضای شورای اسلامی شهر هستند. در واقع شورایار باید یار اعضای شورای شهر و یاریگر مدیریت شهری باشد. همچنین آنها باید در مباحث مختلف حوزه‌های خودشان که متشکل از مباحث اجتماعی، فرهنگی، محیط‌زیست، ورزشی، جوانان، تفریحات و... است از سمن‌ها و انجمن‌های مردم نهاد محله خود حمایت کنند و به نوعی امدادگر محله باشند. حال همزمان با برگزاری انتخابات پنجمین دوره، شورای‌عالی استان‌ها برای اینکه شورایاری‌ها وجهه قانونی به‌معنای مصوبه مجلس داشته باشد، به دولت پیشنهادی را ارائه داده تا در قالب لایحه‌ای به مجلس شورای اسلامی ارسال شود. البته قانونگذار جمهوری اسلامی ایران و قانون اساسی نیز پیش‌بینی کرده مردم از پایین‌ترین سطح اجتماع که هسته اولیه شهرهاست، نقش‌آفرینی و مدیریت داشته باشند و شورایاری نمود عینی مردم‌سالاری و اداره شهرها از سطح محله‌ها به‌حساب می‌آید.

همکاری دولت و وزارت کشور برای برگزاری انتخابات شورایاری ها


دبیر ستاد اطلاع‌رسانی شورایاری‌ها از همکاری دولت و وزارت کشور در برگزاری انتخابات شورایاری‌ها خبر داد. غلامحسین محمدی گفت: درصورتجلسه روز هجدهم تیرماه، هیأت وزیران با این موضوع موافقت کرده است. در این صورتجلسه آمده است: وزارت کشور مجاز است در اجرای اصل هفتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و افزایش مشارکت مردم در اداره امور شهرها و محلات با شورای شهر و شهرداری در امور اجرایی و نظارت بر انتخابات شورایاری‌ها همکاری کند. پنجمین دوره انتخابات شورایاری‌ها چهارم مرداد برگزار می‌شود و بیش از 12هزار نفر برای شرکت در انتخابات نام‌نویسی کرده‌اند.

شورایاری‌های شهر تهران استثنا هستند
نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر تهران از ادامه کار شورایاران کلانشهر تهران به روال سابق خبر داد و گفت: مصوبه هیأت دولت برای همکاری وزارت کشور در انتخابات شورایاری‌ها در تهران ابلاغ شده است. ابراهیم امینی در گفت‌وگو با شهرنوشت درخصوص انتشار خبر خارج شدن دستور بررسی شورایاری‌ها در هیأت دولت گفت: در ادوار گذشته انتخابات شورایاری‌ها فقط در کلانشهر تهران برگزار می‌شد و این روال همچنان ادامه دارد. وی افزود: شورای‌عالی استان‌ها به هیأت دولت درخواست بررسی انتخابات در تمامی کلانشهرهای کشور را داده بود که با درخواست خودشان برای پیگیری و کارشناسی بیشتر شورایاری‌ها، هیأت دولت به‌طور موقت این بررسی را از دستور کار خارج کرده است.
نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر تهران تأکید کرد: وزیر محترم کشور شخصا دستور برگزاری انتخابات شورایاری کلانشهر تهران را داده‌اند و انتخابات شورایاری‌ها در تهران ادامه دارد. همچنین دبیر محترم هیأت دولت به تاریخ 1398/4/3 تصمیم هیأت دولت را به وزارت کشور جهت همکاری در امور اجرایی و نظارت بر انتخابات شورایاری‌ها با شورای اسلامی شهر تهران و شهرداری تهران ابلاغ کرده است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :