• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
چهار شنبه 18 بهمن 1396
کد مطلب : 6443
+
-

تفاهمی برای تأمین هزار واگن مترو در تهران

وزارت نفت و شهرداری تهران برای توسعه حمل‌ونقل ریلی شهری با بهره‌گیری از صرفه‌جویی سوخت تفاهمنامه همکاری امضا کردند

شهر
تفاهمی برای تأمین هزار واگن مترو در تهران

 

حامد فوقانی/ خبرنگار

 

 «تأمین هزار واگن مترو و افزایش 74درصدی تعداد واگن‌ها، کاهش سرفاصله قطارها به 2دقیقه، صرفه‌جویی چندمیلیون‌ لیتری سوخت در هر روز و کاهش قابل توجه آلودگی هوای تهران»؛ اینها مهم‌ترین نتایجی است که گفته می‌شود چنانچه تفاهمنامه میان وزارت نفت و شهرداری تهران به اجرا درآید، حاصل خواهد شد؛ تفاهمی که دیروز میان دو طرف به امضا رسید و چند گام کوتاه لازم دارد تا به قرارداد نهایی منجر شود.

بیژن زنگنه، وزیر نفت و محمدعلی نجفی، شهردار تهران در جریان آیین امضای تفاهمنامه همکاری توسعه حمل‌ونقل ریلی شهری هردو از آغاز اقدامات اساسی برای رفع آلودگی هوا و کاهش ترافیک کلانشهرها صحبت ‌کردند. آنها امیدوارانه از توسعه حمل‌ونقل عمومی و حرکت تهران به سمت زیست‌پذیری سخن به میان آوردند؛ البته به شرط آنکه همکاری هر دو طرف تا انتهای کار ادامه داشته باشند. این مورد نیز دغدغه تعدادی از اهالی رسانه حاضر در مراسم هم بود تا جایی که خبرنگاری از وزیر نفت پرسید: «آقای مهندس، شما در یکی از جلسه‌های دوره پیشین شورای شهر حاضر شدید و از همکاری با مدیریت شهری برای تأمین ناوگان مورد نیاز حمل‌ونقل عمومی در تهران خبر دادید اما این همکاری شکل نگرفت و هنوز چرخ حمل‌ونقل عمومی در بخش مترو و اتوبوسرانی لنگ می‌زند. آیا ضمانت اجرایی برای تفاهمنامه امروز وجود دارد؟» زنگنه هم در این پاسخ به این سؤال گفت: «فقط زمانی می‌توانیم پول دهیم که کنتورهای مترو نشان دهد تعداد مسافر اضافه می‌شود. برداشت شورای اقتصاد هم همین است؛ چراکه وزارت نفت اجازه ندارد پولی دهد جز وقتی که طبق مصوبه شورای اقتصاد صرفه‌جویی شود.»

اشاره وزیر نفت به این بود که ابتدا باید چرخه صرفه‌جویی سوخت از طریق افزایش تعداد مسافران حمل‌ونقل عمومی صورت بگیرد و پس از آن وزارت نفت بتواند به شهرداری‌ کمک کند تا هزار واگن به ناوگان مترو افزوده شود.

اینطور که بیژن زنگنه، وزیر نفت اعلام کرد با اجرای تفاهمنامه، به ازای هر سفر 9.8سنت به شهرداری تهران برای توسعه مترو پرداخت می‌شود. او گفت که این میزان پول به‌خاطر صرفه‌جویی در مصرف سوخت است که در نهایت به اقتصاد ملی کمک می‌کند.

 

 

630واگن قطار مترو خریداری می‌شود

نجفی هم در مراسم آیین امضای تفاهمنامه همکاری میان وزارت نفت و شهرداری تهران به نکته‌ مهمی اشاره کرد: «صرفه‌جویی 6دهم لیتری بنزین به ازای هر سفر با مترو.» شهردار پایتخت از تصمیم گرفته شده مبتنی بر اجرای ماده 12قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و امضای این تفاهمنامه تشکر کرد و گفت: «سقف این توافق با وزارت نفت یک میلیارد و 400میلیون دلار است. از طرف دیگر، هم‌اکنون در مراحل نهایی تصمیم برای مناقصه‌ای هستیم که براساس آن قرار است 630واگن قطار مترو خریداری شود. الان برنده مناقصه و شریک خارجی مشخص شده و گفته شده است که هفته آینده قیمت نهایی تعیین خواهد شد.»

 

 

مترو در سال آینده

 

شهردار تهران دیروز گفت که امیدوار است تا پایان اردیبهشت سال آینده ایرادهای خط 7مترو رفع شود و این خط به بهره‌برداری برسد. نجفی همچنین گفت که بخشی از خط 6متروی پایتخت تا پایان شهریور 97افتتاح می‌شود و احتمالا تا پایان سال نیز تمام آن به بهره‌برداری می‌رسد.

با افتتاح خطوط 6و 7مترو میزان جابه‌جایی مسافر در تهران از 2میلیون سفر روزانه فعلی به 6تا 7میلیون سفر می‌رسد. بنابراین با احتساب اینکه هر سفر مترو حدد 0.6لیتر صرفه‌جویی بنزین به همراه دارد، با بهره‌برداری کامل خط 6و 7مترو باید منتظر صرفه‌جویی 2میلیون و 400هزار تا 3میلیون لیتر بنزین در هر روز بود.

هم‌اکنون تنها ۹درصد ترددهای شهر تهران توسط مترو و ۱۱درصد توسط اتوبوس صورت می‌گیرد. به گفته شهردار تهران حتی با احتساب سهم تاکسیرانی سفرهای درون شهری پایتخت زیر 50درصد از کل سفرهاست که این برای یک کلانشهر بسیار ناچیز است.

محسن پورسیدآقایی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران دیروز گفت که اجرای تفاهمنامه با وزارت نفت و تأمین هزار واگن مترو سبب کاهش سرفاصله قطارها از 4دقیقه به 2دقیقه می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید