• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 17 تیر 1398
کد مطلب : 64380
+
-

برق استان در مرز هشدار

مدیر امور دیسپاچینگ و فوریت‌های شرکت توزیع برق استان قم با بیان این‌که تاکنون خاموشی برنامه‌ریزی ‌شده‌ای در قم نداشته‌ایم، گفت: با تداوم صرفه‌جویی‌ها امسال تابستان خاموشی نخواهیم داشت. به گزارش مهر «سید محمد ارجمندزاده» بیان کرد: از ابتدای امسال با همکاری‌های صورت گرفته بین شرکت توزیع برق استان و مشترکان کشاورزی و صنعتی تاکنون با مشکل جدی مواجه نشده‌ایم و خاموشی به استان تحمیل نشده است. 

وی با بیان این‌که خاموشی‌های رخ داده در این ایام به هیچ عنوان برنامه‌ریزی شده نبوده است، افزود: برخی از خاموشی‌های موقت و مقطعی در برخی نقاط شهر به دلیل آسیب به تجهیزات، مصرف زیاد در برخی نقاط خاص و... بوده که به سرعت با حضور عوامل شرکت برق رفع شده است. ارجمندزاده با اشاره به این‌که پیک مصرف برق استان تاکنون به ۷۹۰ مگاوات رسیده است، بیان کرد: این رقم نسبت به میزان ۷۷۳ مگاوات در سال گذشته تقریبا افزایش محسوسی نداشته و در این زمینه قدردان همکاری همه بخش‌های استان اعم از ادارات، بخش صنعت، کشاورزی و مشترکان خانگی هستیم. 

این مسئول به میزان مصرف برق در بخش‌های مختلف استان اشاره کرد و گفت: برق در ادارات و بخش عمومی به میزان ۱۱ درصد، صنعت ۲۵ درصد، خانگی ۳۷ درصد و بقیه در بخش کشاورزی مصرف می‌شود، البته این آمار قطعی نیست.


اجرای طرح‌های تشویقی 

مدیر امور فوریت‌های برق قم با تاکید بر این‌که شرایط جوی و افزایش دما می‌تواند تاثیر مستقیم بر افزایش مصرف برق و متعاقب آن خاموشی داشته باشد، اظهار کرد: یکی از اقدامات موثر در سال جاری مدیریت بهینه مصرف برق در بخش صنعت و کشاورزی است، به طوری که با اجرای طرح‌های تشویقی تلاش شده تا مصرف برق در این 2 بخش در ساعات پیک کاملا صفر شود یا کاهش یابد. بسیاری از واحدها نیز در این ساعات نسبت به تعطیلی یا کاهش چشمگیر مصرف برق اقدام کرده‌اند.

ارجمندزاده یکی دیگر از اقدامات موثر در زمینه کاهش مصرف برق را گرایش شهروندان و برخی ادارات به تولید برق از صفحات خورشیدی عنوان کرد و گفت: تولید برق از صفحات خورشیدی یکی از پاک‌ترین روش‌ها در مقابل گزینه نیروگاه‌های حرارتی و سیکل ترکیبی است. در حال حاضر 6/11 مگاوات انرژی خورشیدی در استان از این طریق تولید می‌شود.
وی ادامه داد: در صورتی که مصرف برق استان به بیش از ۸۰۵ مگاوات برسد ناگزیر با خاموشی مواجه خواهیم شد.

مدیر امور دیسپاچینگ و فوریت‌های شرکت توزیع برق قم بیشترین مصرف را مربوط به بازه زمانی ۱۵ تیر تا ۱۵ مرداد دانست و گفت: در این ایام با بیشترین دما و متعاقب آن بیشترین مصرف برق در استان مواجهیم و همچنان خواستار مشارکت و همراهی شهروندان برای صرفه‌جویی در این ایام هستیم.


رعایت حد مجاز مصرف برق

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق قم هم بیان کرد: تا زمانی که الگوی مصرف برق از سوی مشترکان رعایت شود و حوادث غیرمترقبه در تولید برق رخ ندهد، اطمینان خاطر می‌دهیم هیچ خاموشی برنامه‌ریزی‌شده‌ای در استان اعمال نخواهد شد. «مهدی آهنین پنجه» افزود: وزارت نیرو با توجه به شرایط آب و هوایی هر منطقه، میزان مصرف برق را برای تمام استان‌ها تعریف کرده و در سال جاری نیز تاکنون میزان مصرف برق مشترکان فراتر از سقف تعریف شده نرفته است. 

وی با بیان این‌که حد مجاز مصرف برق برای قم ۸۰۷ مگاوات در نظر گرفته شده است، اضافه کرد: تاکنون در گرم‌ترین روزها تا ۷۹۲ مگاوات نیز برق مصرف شده که نسبت به پارسال کمتر از 5 درصد افزایش یافته، ولی از حد مجاز فراتر نرفته است. 

آهنین پنجه بیان کرد: در حال حاضر خاموشی‌هایی که گاهی در برخی مناطق رخ می‌دهد، به دلیل افزایش بیش از حد مصرف، افت ولتاژ و گاهی خرابی و فرسودگی تجهیزات شرکت برق است.

این خبر را به اشتراک بگذارید