• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 17 تیر 1398
کد مطلب : 64329
+
-

کلبه فرسوده‌ای به‌نام دبستان

2۶۰۰ کلاس درس معادل ۳۱ درصد مدارس کهگیلویه و بویراحمد غیراستاندارد هستند

آموزش
کلبه فرسوده‌ای به‌نام دبستان

کهگیلویه و بویراحمد از آن دسته استان‌هایی است که با کمبود فضای آموزشی مواجه است و این مشکل اساسی در مناطق حاشیه‌ای این استان و در شهرهایی مانند بله‌زار و مادوان که لحظه به لحظه به جمعیت حاشیه‌ای آن افزوده می‌شود، بیشتر به چشم می‌آید. 

به گفته مدیر کل آموزش و پرورش و با استناد به آمار بهمن ماه ۹۷، ۱۵۸ هزار و ۳۳ دانش‌آموز در مدارس استان مشغول به تحصیل هستند که ۳۵ درصد این دانش‌آموزان در روستاها هستند. به گزارش فارس،«هادی زارع‌پور» تعداد مدارس استان را 30۲۰ مدرسه با 9۱۲۰ کلاس عنوان کرد و این‌که 2۶۰۰ کلاس درس معادل ۳۱ درصد کلاس‌های درس مدارس غیراستاندارد هستند و استانداردسازی این مدارس در اولویت است.


کلاس‌های غیراستاندارد

غیراستاندارد بودن 2۶۰۰ کلاس درس در استان کهگیلویه و بویراحمد آمار بالا و البته نگران‌کننده‌ای است. بخش زیادی از جمعیت دانش‌آموزی استان در این مدارس تحصیل می‌کنند و اگر خدای ناکرده روزی اتفاقی بیفتد، جبرانش سخت خواهد بود. دبستان قنات علیا دلی بهرام‌بیگی بخش پاتاوه شهرستان دنا در استان کهگیلویه و بویراحمد از آن دسته مدارس غیراستاندارد این استان است. علی‌رغم این‌که این روستا فاصله زیادی با بخش پاتاوه ندارد اصلا وضعیت خوب و مناسبی ندارد. 

دبستان قنات علیا که تعداد دانش‌آموزانش در سال‌های گذشته از 37 به ۴ نفر رسیده، در کلبه قدیمی و فرسوده است؛ مدرسه چوبی و غیراستانداردی که گویا در گذشته هم آتش گرفته و این را از سر و وضع سیاه و غبارگرفته مدرسه هم می‌توان فهمید.

گذشته از این، نبود راه آسفالت تا مدرسه و آب آشامیدنی، سختی راه را برای اندک دانش‌آموزانی که انگیزه خود را برای ادامه تحصیل از دست نداده‌اند بیشتر می‌کند. فاصله مدرسه تا جاده اصلی بیشتر از یک کیلومتر است، اما دریغ از یک متر مسیر آسفالتی.

  بچه‌های دبستانی‌ روستای قنات علیا با بخاری نفتی زمستان و روزهای سرد خود را سر می‌کنند که البته همه از حوادثی که بخاری‌های نفتی برای دانش‌آموزان طی چند سال اخیر ایجاد کرده‌اند به‌خوبی آگاهیم. با همه آنچه در خصوص دبستان قنات گفتیم، این دبستان برای همین اندک دانش‌آموز هم مکانی برای زنگ ورزش ندارد و نگرا‌ن‌تر می‌شویم که نکند بچه‌ها اصلا ندانند زنگ ورزش چیست. از فضای بیرون و رنگ و روی مدرسه می‌توان کلاس درس را تصور کرد.


وعده‌های بی‌سرانجام

به گفته اهالی روستای قنات علیا دلی بهرام‌بیگی، مدرسه این روستا هم مانند جاده دستخوش وعده و وعید شده است. یکی از اهالی این روستا گفت: چند سال‌ است که پیگیر احداث یک مدرسه جدید برای دانش‌آموزان روستا بودیم و بارها در این زمینه با مدیریت و برنامه‌ریزی، استانداری و آموزش و پرورش استان و شهرستان دنا مکاتبه کردیم‌. حتی خیرینی به این روستا دعوت شدند و ‌کلنگ احداث مدرسه به زمین زده شد، اما مانند آسفالت جاده که به ما وعده امروز و فردا می‌دهند، مدرسه هم به همان صورت مانده است. 

وی عنوان کرد: در سال‌های گذشته، جمعیت دانش‌آموزان از ۳۷ نفر به ۴ نفر رسید و برخی بچه‌ها برای ادامه تحصیل به منطقه دیگری رفتند و برخی‌ها هم ترک تحصیل کردند. لذا از مسئولان تقاضا داریم بچه‌های این روستا و روستاهای همجوار را دریابند تا فرزندانمان بتوانند به درس و تحصیل ادامه دهند. 

این روستایی ادامه می‌دهد: حال درست است که بچه‌های دبستان قنات علیا حالا ۴ نفر هستند، اما اگر به این منطقه توجه می‌شد، جمعیت دانش‌آموزی بیش از این بود. از سوی دیگر، با توجه به وضعیت بد و نامناسب دبستان، امید می‌رود آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد مدارسی مانند دبستان بچه‌های قنات را در اولویت قرار دهد و برای ساخت‌و‌ساز مدرسه این عزیزان اقدام کند یا حداقل مکان بهتری برای سال تحصیلی جدید این بچه‌ها آماده و تهیه شود. وی اضافه می‌کند: امیدواریم صدای مردم این روستا به گوش مسئولان راه و شهرسازی برسد و آنها مسیر این روستا را که فاصله‌ای یک کیلومتری تا جاده اصلی دارد و در فصل‌های بارانی به دلیل گل و لای مشکلاتی برای دانش‌آموزان ایجاد می‌‌کند، آسفالت کنند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید