• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
دو شنبه 17 تیر 1398
کد مطلب : 64324
+
-

زنگ خطر مصرف آب در همدان

رئیس سازمان حفاظت محیط‌‌ زیست کشور: سرانه مصرف آب کشاورزی در همدان بالاست و اگر اقدامی برای صرفه‌جویی نشود این استان تا 15 سال دیگر از بین خواهد رفت

محیط‌زیست
زنگ خطر مصرف آب در همدان

رئیس سازمان حفاظت محیط‌‌ زیست کشور و معاون رئیس جمهوری در سفر به همدان گفت: سرانه مصرف آب کشاورزی در همدان بالاست و اگر این استان در بخش صرفه‌جویی آب اقدامی قابل تأمل انجام ندهد تا 15 سال دیگر از بین خواهد رفت.

به گزارش ایرنا،عیسی کلانتری در جلسه شورای اداری استان همدان با بیان این‌که کشت اصلی در استان همدان محصولات یونجه، سیب زمینی و چغندر است، کاشت این محصولات را نیازمند آب فراوان دانست و عنوان کرد: متأسفانه سرانه استفاده از آب در بخش کشاورزی استان همدان بالاست چرا که عمده کشاورزی این استان محصولاتی است که کاشت آنها نیازمند آب فراوان است و در این زمینه باید تجدیدنظر شود.

وی اظهار کرد: اقدامی چون مسدود کردن 22 حلقه چاه نیز کافی نبوده و صرفه‌جویی در آب نیازمند برنامه‌ریزی دقیق است.رئیس سازمان حفاظت محیط‌‌ زیست کشور گفت: همدان دیگر نمی‌تواند تأمین کننده علوفه دیگر استان‌ها باشد و باید در نظام کشت و کشاورزی آن تجدیدنظر شود.

وی درباره وضعیت منابع آبی همدان تأکید کرد: آب را باید در داخل استان جست وجو کرد و بیرون از استان آبی برای شما به وجود نمی‌آید چرا که جمعیت زیاد و تقاضاها نیز زیاد شده است.کلانتری ادامه داد: بیلان منفی ۳۰۰ میلیون متر مکعب آب در استان همدان، شرق این استان را گرفتار کرده است و این مشکلات با گذر زمان نیز بیشتر می‌شود.


بحران آب در همدان جدی است

نماینده همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی گفت: بحران آب در همدان جدی است و اگر در این زمینه چاره‌ای نیندیشیم در آینده محیط‌زیست هم از بین می‌رود. به گزارش فارس، امیر خجسته در شورای اداری استان همدان با بیان این‌که در مورد محیط‌زیست گزارش‌های خوبی به مجلس رسیده است، افزود: از 46 بحران و حادثه غیرمترقبه 36 مورد در کشور است و همه به محیط‌زیست مربوط می‌شود و محیط‌زیست را با خطر مواجه می‌کند. 

وی با اشاره به این‌که اولویت کشور حفظ محیط‌زیست و مراقبت از محیط‌زیست است، بیان کرد: درباره محیط‌‌ زیست شورا‌ها و دهیاران صاحبان اصلی‌اند و حفظ محیط‌زیست بستگی به جان انسان‌ها دارد و برای حفظ جان انسان‌ها باید از محیط‌زیست مراقبت کرد. 

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی با اشاره به این‌که در مجلس اولویت اول حفاظت از محیط‌زیست است و آموزش و فرهنگ‌سازی باید مورد توجه باشد، ادامه داد: در همدان موضوع آب شرب بسیار مهم است. خجسته با بیان این‌که 50 درصد آب شرب از کشاورزی است و حفره‌ها به شدت نشست داشته‌اند، گفت: در زمینه آب شرب شهر همدان یک مشکل جدی داریم و از این رو نیاز است آب شرب همدان در اولویت اول دستور هیات دولت قرار گیرد. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید