• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 18 بهمن 1396
کد مطلب : 6426
+
-

روز اعتراض

تصویب بودجه شهرداری تهران و تهیه نامه اعتراضی برای رئیس مجلس درباره بودجه حمل‌ونقل عمومی از مهم‌ترین اتفاق‌های جلسه علنی شورای شهر تهران در روز گذشته بود

شورا
روز اعتراض

محدثه قیدی|خبرنگار:

 دیروز درصحن علنی شورای شهر تمامی تبصره‌ها، ردیف‌ها و در مجموع کلیات درآمدی بودجه شهرداری تهران به مبلغ 174هزار میلیاردو 294میلیون و 850هزار ریال به تصویب رسید که اندکی از لایحه بودجه پیشنهادی شهرداری تهران کمتر است. نحوه تصویب تک تک تبصره‌ها و ردیف‌های بودجه بیانگر آن بود که رویکرد مدیریت شهری در این دوره به سمت افزایش درآمدهای پایدار است که از جمله نمودهای آن در بودجه تلاش شورای شهر برای کاهش وام دریافتی شهرداری از بانک‌ها به مبلغ 1000 میلیاردتومان،  عوارض مجاز مازاد برتراکم از 3800 به 3500 میلیاردتومان و افزایش عوارض نوسازی از 413میلیارد تومان به 600 میلیارد تومان بود. تلاش‌های چند روز گذشته شورای شهر تهران دربحث بررسی و تصویب بودجه سال آینده شهرداری به این منجر شد که درآمدها از نوع پایدار از 7هزار و 800 به 8هزار و 200میلیارد تومان افزایش یابد.  درجلسه دیروز که 2ساعت بیشتر از زمان معمول جلسه‌ها به طول انجامید چندین پیشنهاد درمورد تبصره‌ها و ردیف‌های درآمدی از سوی اعضای شورا مطرح شد اما تعداد معدودی ازاین پیشنهادها موفق می‌شد که رأی مثبت اعضا را با خودهمراه سازد؛ ازجمله این پیشنهادهایی که شانس تصویب را داشت از سوی کمیسیون سلامت،  محیط‌زیست و خدمات شهری مطرح شده بود که یکی بر احداث و توسعه دهکده‌های سلامت و دیگری توسعه صنایع مرتبط با پردازش مواد قابل بازیافت اشاره داشت. یکی دیگر از پیشنهادهایی که از سوی زهرا صدراعظم نوری مطرح و تصویب شد، شهرداری تهران را موظف ساخت تا به‌منظور شفاف‌سازی گزارش درآمدی از وضعیت عملکرد لیست نقدی و غیرنقدی شهرداری را هر سه ماه یک‌بار به شورای شهر ارائه دهد.

 

نامه اعتراض اعضای شورای شهرتهران به رئیس مجلس 

در لحظات پایانی جلسه دیروز شورای شهرتهران 17نفر ازاعضای این شورا در نامه‌ای خطاب به علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی نسبت به کاهش تأمین منابع مالی برنامه نوسازی ناوگان حمل‌و نقل عمومی در کمیسیون تلفیق اعتراض کردند و خواستار بازنگری در مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس شدند. همچنین اعضای شورای شهر تهران از آلودگی هوا در کلانشهرها که تبدیل به یکی از دغدغه‌های جدی مردم و مسئولان شده، سخن گفتند و اینکه تقویت حمل‌ونقل ریلی مهم‌ترین راهکار برای غلبه بر این ابرچالش است. دراین نامه همچنین از نمایندگان مجلس خواسته شد که از تقویت حمل ونقل عمومی در بودجه سال 1397 دفاع کنند چون با وجود پیشنهاد مناسب کمیسیون عمران مجلس برای تأمین منابع مالی برنامه نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی از جمله تأمین تجهیزات و واگن و احداث قطار حومه‌ای درکلانشهرها و شهرهای اقماری،  متأسفانه کمیسیون تلفیق تصمیم به کاهش چشمگیر و تعدیل آن گرفته است.

 

جمهوری اسلامی متعلق به مردم است، نه مسئولان

دیروز همچنین محسن هاشمی، رئیس شورای اسلامی شهر تهران،  ری و تجریش پیش از دستور جلسه در آستانه سی و نهمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی گفت: اعضای شورای اسلامی شهر تهران،  ری و تجریش روز 22 بهمن‌ماه،  همراه سایر اقشار مردم خونگرم و شریف تهران در راهپیمایی 22 بهمن ماه شرکت می‌کنند تا با تجدید عهد با شهدا و امام شهدا،  بار دیگر همراهی خود را با ایران اسلامی در برابر همه تهدیدات اعلام کنند.

او گفت: در ماه‌های اخیر شاهد بودیم موج سنگینی از تبلیغات در رسانه‌های بیگانه و شبکه‌های مجازی برای ایجاد یاس و القای ناامیدی به مردم و جدا کردن آنها از انقلاب ایجاد شده که البته پدیده جدیدی نیست اما به‌دلیل شرایط اقتصادی وبرخی نارضایتی‌های اجتماعی، این موج سنگین‌تر از گذشته است. ازنظر هاشمی، بیگانگان با تضعیف پشتوانه مردمی جمهوری اسلامی و افزایش تأثیر تهدیدات و تحریم‌های خود به این فضا دامن می‌زنند، درحالی‌که مردم ایران طی 40سال گذشته با حمایت بی‌دریغ و ایثارگرانه خود از انقلاب توانستند از تهدیدات بی‌سابقه‌ای نظیر خطر تجزیه کشور در ابتدای انقلاب و حمله ارتش بعثی عراق به‌منظور جدا کردن بخشی از خاک ایران عبور کرده و این بار نیز به عهد خود با شهیدان عمل می‌کنند. به گفته رئیس شورای اسلامی شهر تهران، ملت ایران، انقلاب را متعلق به‌خود می‌دانند و عملکرد و اشتباهات و کاستی‌های برخی دستگاه‌ها و مسئولان، عامل بی‌تفاوتی مردم نسبت به سرنوشت خود و تنها گذاشتن ایران در برابر تهدیدات نخواهد شد.

هاشمی در خاتمه افزود: جمهوری اسلامی متعلق به مردم است، نه مسئولان، و مسئولان اگر اعتبار و آبرویی دارند آن را از مردم وام گرفته‌اند. از ابتدای انقلاب مسئولان ارشد نظام به‌ویژه امام خمینی(ره) و یاران نزدیک‌شان همچون مقام معظم رهبری و شهیدان مطهری، بهشتی، باهنر، رجایی و هاشمی رفسنجانی همواره بر نقش بی‌بدیل مردم در نظام تأکید داشته‌اند و هرگاه مسئولی با قصور نسبت به مردم، قصد استفاده شخصی وجناحی از انقلاب و نظام را داشته، سرانجام همچون کفی از امواج زلال مردم، جدا شده است.

 

قدردانی از تلاش آتش‌نشانان برای اطفای حریق ساختمان وزارت نیرو

 

دیروز زهرا صدر اعظم نوری درهمان لحظات نخستین شروع جلسه از زحمات شبانه روزی آتش‌نشانان برای اطفای حریق مربوط به ساختمان وزارت نیرو در خیابان ولیعصر قدردانی کرد و گفت: تا 2نیمه‌شب دوشنبه که به‌منظور بازدید از نحوه عملیات سرصحنه آتش‌سوزی حاضر شده بودم متوجه شدم که حجم بالایی از عملیات اطفای حریق بدون هیچ آسیب جانی از طبقه منهای4 صورت گرفته بود که نشان می‌دهد مدیریت عملیات به خوبی صورت گرفته است. نوری از اعضای شورای شهر خواست تا با توجه به اهمیت کار آتش‌نشانان و ضرورت برخورداری از امکانات و تجهیزات موردنیاز دربودجه سال‌97  اعتبارات خوبی برای تأمین امکانات سازمان آتش‌نشانی  در نظر گرفته شود.

 

تذکرها

 

آرش میلانی، سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری: با توجه به کاهش بارش‌های تهران به میزان ۵۴درصد در مقایسه با میانگین درازمدت و پیش‌بینی‌های هشداردهنده درباره کم‌آبی در سال آینده، لازم است سازمان پارک‌ها و فضای سبز تدابیر عملیاتی درباره مقابله با کم‌آبی را در دستور کار قرار دهد.

 

احمد مسجد جامعی، فرهنگی واجتماعی: چندی است مطالبی از قول آقای دکتر شیبانی، عضو سابق شورای شهر که در واقع تنها عضوی از شورای عالی انقلاب است  و هم‌اکنون از وجودشان بهره‌مندیم علیه مدیریت شهری، شورا، شهرداری و شخص شهردار محترم تهران منتشر می‌شود. خانم آزاده شیبانی، دختر ایشان، از من خواست تا متن تکذیبیه ایشان را قرائت کنم. «پدرم ماه‌هاست که مصاحبه‌ای نداشته‌اند و من به‌شدت از افرادی که به‌صورتی غیراخلاقی و دروغ مطالبی را به اسم ایشان و علیه آقای نجفی منتشر کرده‌اند، گله‌مندم.»

این خبر را به اشتراک بگذارید