• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
یکشنبه 16 تیر 1398
کد مطلب : 64257
+
-

گودبرداری، بقایای شهر تاریخی تبریز را آشکار کرد

آثار معماری تاریخی شهر قدیم تبریز در محله والمان به‌دلیل گودبرداری در یک پروژه عمرانی کشف شد و اکنون باستان‌شناس‌ها و کارشناسان میراث‌فرهنگی تبریز به این محله رفته‌اند تا شواهد بیرون‌آمده از خاک را بررسی کنند.
مرتضی آبدار، مدیرکل میراث‌فرهنگی آذربایجان شرقی با اعلام این خبر به ایسنا گفت: دستور توقف عملیات عمرانی در محدوده‌ای که نشست زمین رخ داده است، از روز پنجشنبه ۱۳‌تیرماه صادر و عملیات متوقف شده است.
کریم میمنت‌نژاد، تاریخ‌پژوه و تبریز‌پژوه نیز اعلام کرد: هنوز ماهیت آثار مشخص نشده، اما ظاهر این سازه به کانال قنات شباهت دارد و احتمال ضعیف نیز وجود دارد که این سازه مناره باشد.
وی با بیان اینکه با توجه به ساخت و ایجاد تبریز جدید روی تبریز قدیم که در زلزله ۱۱۹۴ قمری از بین رفت، افزود: نجف قلی‌خان دمبلی، پادشاه کرد‌تبار وقت تبریز به‌دلیل تعلق خاطر مردم به تبریز و سخت‌بودن آوار‌برداری، سازه‌های جدید پس از وقوع زلزله را روی سازه‌های قدیمی و تخریب‌شده بنا کرد؛ بنابراین احتمال کشف آثار تاریخی مربوط به تبریز قدیم در هر بار کاوش، حفاری‌های عمیق و سایر عملیات‌های عمرانی به‌ویژه در مرکز شهر وجود دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید