• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 16 تیر 1398
کد مطلب : 64005
+
-

خاموشی‌هایی که با ارزهای دیجیتالی آمدند

یادداشت
خاموشی‌هایی که با ارزهای دیجیتالی آمدند

گلبهار کیامنش | خبرنگار


سال گذشته همزمان با فرارسیدن تابستان و گرم شدن هوای اغلب شهرهای ایران ، بسیاری از مناطق کشور ناگهان باکمبود برق مواجه شدند. 

فرسودگی بخشی از تاسیسات نیروگاه ها و بالا بودن اتلاف ها به هنگام انتقال جریان برق به نواحی مختلف کشور باعث شد که برخی از شهرهای کشوردرزمان شدت گرمای تابستان با خاموشی های گسترده مواجه شوند . هرچند که میزان تولید برق درایران، فاصله چندانی با رقم کلی مصرف درسراسر کشورندارد.

 برابرآمارهای رسمی درهرسال معادل 75 هزار مگاوات برق درایران تولید می شود.اما مصرف برق کشوری 5 تا 6هزارمگاوات بیشترازرقم تولید برق درکشوراست.بنابراین اگرتاسیسات و تجهیزات تولید برق در نیروگاه های نوسازی شوند، به نظر می رسد که هیچ یک از شهرهای ایران ازجمله شهرهای شمالی کشور، باکمبود برق وخاموشی های گسترده روبرو نشوند.

مسئولان دولتی با درک ریشه معضل برقی کشور ،بودجه ای 10هزار میلیارد تومانی را درسال گذشته برای نوسازی تاسیسات برقی دریافت کردند. آن گونه که مسئولان اعلام کرده اند، تا پایان زمستان سال97 همه تجهیزات نیروگاه‌ها، به تمامی نوسازی شده اند بدین ترتیب قراربراین شد که در تابستان پیش رو، یعنی تابستان جاری، نه تنها خاموشی نخواهیم داشت که برق صادراتی به کشورعراق وافغانستان نیزهمچنان بدون خلل ادامه خواهد یافت.

 اما همزمان با افزایش درجه گرما از 30 درجه به بالا، ناگهان خاموشی ها دوباره پدیدار شدند. در حالی که هچکس علت بروز این رویداد را نمی دانست. تا آنکه اعلام شد که چینی ها برای تولید بیت کوین به شهرهای کشورازجمله شهر‌های شمالی سرازیر شده اند وچون تولید بیت کوئن با مصرف سنگین برق همراه است، ناگهان شهرهای شمالی با خاموشی های فراگیری مواجه شده اند.اما چرا چینی ها برای تولید ارزهای دیجیتالی به شهرهای ایران و از جمله شهرهای شمالی آمده اند. 

گفته می شود که علت اصلی چنین انتخابی به پایین بودن نرخ برق مصرفی در ایران باز می گردد.گرانی قیمت برق در چین و مصرف بالای برق برای تولیدهربیت کوین باعث شده که چینی برای تولید ارزهای بیت کوینی به ایران بیایندودرشهرها و روستاهای گوناگون به اجاره محلی برای تولید ارزبپردازند.

رقابت برای بستن قراردادهای اجاره ای با چینی ها، حتی به واحدهای فرهنگی و تولیدی نیز رسیده است.زیرا این واحدها به دلیل آنکه مشمول سیاست های حمایتی بوده اند، تاکنون هزینه بسیارناچیزی برای مصرف برق پرداخته اند وهمین موضوع انگیزه گرایش برخی ازاین واحد ها برای بستن قراردادهای اجاره ای با چینی ها شده است.

در حالیکه چنین اقدامی به افزایش پیش بینی نشده مصرف برق و بدنبال آن بروز خارج ازبرنامه خاموشی ها برای برخی ازشهرهای شمالی انجامیده است .یکی ازدست انرکاران اعلام کرده است که تا هفته گذشته   ۳۰۰ تا ۵۰۰ واحد صنعتی و خصوصی که از برق یارانه‌ای برای استخراج ارز دیجیتال استفاده کرده انده شناسایی شده اند.

البته تعداد واقعی واحدهای که بکارتولید ارزدیجیتالی پرداخته اند،بسیاربسیار بیشترازاین ارقام است. زیردست اندرکاراران وزارت نیرودر طول پاییزوزمستان97 کوشیده بودند که با نوسازی نیروگاه ها وبهسازی خطوط انتقال برق، اتلاف انرژی را به حداقل برسانند. 

به طوری که نه مشکلی برای صادرات برق به وجود بیآید و نه آنکه شهرهای کشور با خاموشی مواجه شوند اما رویدادی پیش بینی نشده،تلاش های انجام گرفته برای برابر سازی تولید ومصرف برق را باچالش روبروکرد.گفته می شود که تولید هریک ساعت بیت کوین ، به اندازه یک نیروگاه برق مصرف می کند.دراین صورت مسئول خاموشی های را باید برق ارزان دانست.نه ...

این خبر را به اشتراک بگذارید