• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 15 تیر 1398
کد مطلب : 63947
+
-

گنگ خوابدیده ارزی

چهره روز
گنگ خوابدیده ارزی


محمدرضا مودودی، سرپرست سازمان توسعه تجارت در جدید‌ترین اظهارنظر خود گفته است: اخیرا به آمار تکان‌دهنده‌ای دست یافتیم که نشان از صادرات بی‌سابقه ۱۲۰میلیون دلار آبنبات به عراق دارد، درحالی‌که مسئله این است عده‌ای با ارز ۴۲۰۰تومان شکر وارد کرده و پس از تبدیل آن به آبنبات، آن را به شهرهای عراق صادر کردند و این اتفاق یکی از علل کمبود و گرانی شکر در ایران بود.

جای بسی شگفتی است که سکاندار موقت سازمان توسعه تجارت با تأخیری یکساله متوجه رانت ارزی در حوزه مسئولیت‌ خویش شده و به مثابه گنگ خوابدیده‌ای می‌ماند که تازه خواب دیده و به آمار تکان‌دهنده‌ای برخورد کرده که نشان از کابوس در حوزه تجارت ایران دارد. او اگر واقعا می‌خواست زودتر بداند که چه اتفاق تلخی در حوزه تجارت رخ داده، بهتر بود که اندکی وقت می‌گذاشت و انتقاد رسانه‌ها و فعالان اقتصادی از پدیده شوم رانت ارزی را مطالعه می‌کرد تا ناچار نشود که چنین اظهارنظری بکند.

 تأسف‌انگیزتر اینکه هنوز سازمانی که وظیفه‌اش راهبری و سیاستگذاری تجارت خارجی است، همچنان با سرپرست اداره می‌شود و با این توصیف چه انتظاری از رونق صادرات می‌توان داشت. البته مودودی، سرپرست سازمان توسعه تجارت راست می‌گوید: 3برابر‌کردن صادرات کالا با ادامه وضع موجود بعید است. تجارت خارجی ایران هرچند به سبب تحریم‌ها و تنگناهای ایجاد‌شده آسیب‌دیده، اما پاشنه آشیل تجارت خارجی ایران در چندنرخی‌بودن ارز و نداشتن راهبردی کلان برای نجات صادرات کشور از سیاست‌های تنظیم‌ بازاری و قیمت‌گذاری دولتی است. آیا آقای سرپرست این واقعیت بدیهی را می‌پذیرد یا اینکه چند صباحی دیگر خواهد گفت: یافتم یافتم.

این خبر را به اشتراک بگذارید