• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
شنبه 15 تیر 1398
کد مطلب : 63946
+
-

سودجویان ضرر نمی‌کنند

نقد خبر
سودجویان ضرر نمی‌کنند


      خبر: آمارهای رسمی نشان می‌دهد در سال گذشته حدود ۶۴۰۰کارت بازرگانی یک‌بارمصرف صادر شده و ۵.۴میلیارد دلار صادرات توسط این کارت‌ها انجام شده است. با توجه به اختلاف حدود 4هزارتومانی دلار نیمایی و آزاد در سال گذشته، فروش این ارزهای حاصل از صادرات در بازار آزاد توانسته بیش از 21هزار و 600 میلیارد تومان سود برای استفاده‌کنندگان به همراه بیاورد. البته این رقم یک برآورد است که شاید به واقعیت پیوسته باشد.

      نقد: دولت و بانک مرکزی کل سال97 را به چانه‌زنی با صادرکنندگان غیرنفتی پرداختند و مدام دستورالعمل و بخشنامه دادند که این افراد را مجبور کنند ارز حاصل از صادرات خود را در سامانه نیما عرضه کنند. این فرایند مدام تغییر کرد تا اینکه آخر کار توافق شد صادرکنندگان تا سقف یک‌میلیون دلار از ارزهای حاصل از صادرات خود را به نرخ بازار بفروشند و مابقی را به‌صورت اسکناس یا عرضه در سامانه نیما به کشور برگردانند؛ اما در این فرایند کارت‌های بازرگانی یک‌بارمصرف که زمانی فقط برای سوءاستفاده و فرار مالیاتی در حوزه واردات مورد استفاده قرار می‌گرفت، فرصت مغتنمی به افراد خاص و سودجویان داد تا با استفاده از آنها و تقسیم صادرات کلان، راه را برای فروش دلارهای صادراتی به نرخ بازار هموار کنند و ارقام کلانی به جیب بزنند.
در این میان، باوجود همه دست‌اندازهایی که برای صادرکنندگان شناسنامه‌دار کشور ایجاد شد و آنها را به گوشه رینگ برد، تقریباً هیچ مزاحمتی برای سودجویان ایجاد نشد و آنها توانستند با 6400کارت بازرگانی یک‌بارمصرف ماهی خود را از بازار گل‌آلود ارز بگیرند. آنها در خلال دعوای ارزی بانک مرکزی و صادرکنندگان، کالاهای تولید شده با ارز 4200تا 8هزار تومان در داخل را با کارت‌های ناشناس صادر کردند و ارز حاصل از این ارز را اگر به کشور آوردند با قیمت 13 تا 15هزار تومان در بازار آزاد فروختند. آمارها نشان می‌دهد که سودجویان در این کارزار هم برنده بوده‌اند؛ آن‌هم در شرایطی که صادرکنندگان قانونمند ایرانی با تهدید حذف مشوق‌های صادراتی و دریافت مالیات تصاعدی دست به گریبانند و باید هزار شاهد از غیب بیاورند که تخلف ارزی نداشته‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید