• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 15 تیر 1398
کد مطلب : 63923
+
-

دام‌های فارس هویت‌دار می‌شوند

دام‌های فارس هویت‌دار می‌شوند

رئیس اتحادیه دامداران ایران گفت: با پلاک‌کوبی و هویت‌گذاری دام‌های سبک و سنگین، دولت می‌تواند آمار تولیدات گوشت و نیاز به واردات را مشخص کند.

 به گزارش تسنیم، «سعید سلطانی» در همایش هویت‌گذاری دام‌های استان فارس با بیان این‌که نخستین نژاد اصلاح‌شده بز در شهرستان‌های مرودشت داراب و استهبان آغاز شد اظهار کرد: انتقال جنین یکی از کارهای اصلاح جنین است که از فارس شروع شد و به کل کشور تعمیم داده شد.

وی افزود: هویت‌گذاری اهمیت خاصی دارد و از سال‌های گذشته از اتحادیه مرکزی درخواست کردیم که این روند صورت گیرد. سلطانی با بیان این‌که قاچاق دام به خارج از کشور منجر شد که مسئولان به پلاک‌گذاری بیشتر توجه کنند گفت: اگر پلاک‌گذاری از قبل شده بود، علاوه بر این‌که جایگاه بهتری داشتیم جلو تخلفاتی مانند قاچاق و برخی بیماری‌ها گرفته می‌شد.

رئیس اتحادیه دامداران ایران خاطرنشان کرد: با پلاک‌کوبی اهمیت هویت‌گذاری دام اصلاح‌شده مشخص می‌شود. همچنین پلاک‌کوبی دام با شماره شانزده‌رقمی مختص یک دام است و وقتی در گوش دام زده می‌شود، موقعیت محلی و صاحب دام مشخص می‌شود. وی با بیان این‌که میزان تولیدات با پلاک‌کوبی در سامانه به صورت دقیق مشخص می‌شود گفت: نبود آمار مانع برنامه‌ریزی صحیح شده است و با پلاک‌کوبی و هویت‌گذاری، دولت می‌تواند آمار تولیدات گوشت و نیاز به واردات را مشخص کند.


به گفته سلطانی، اصلاح نژاد دام و هویت‌گذاری می‌تواند در کاهش میزان کمبود گوشت در داخل و حتی صادرات آن به خارج موثر باشد. وی با بیان این‌که قاچاق دام یک نوع ریسک است و خطر انتقال بیماری وجود دارد تصریح کرد: در طرح هویت‌گذاری دام‌های سنگین یک سال و دام‌های سبک ظرف 6 ماه باید هویت‌گذاری و پلاک‌کوبی شوند.

این خبر را به اشتراک بگذارید