• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 15 تیر 1398
کد مطلب : 63918
+
-

ظریف: ایران همه جان من است

گزارش
ظریف: ایران همه جان من است


با گذشت دو هفته از تحریم تازه آمریکا علیه برخی مقامات کشورمان محمدجواد ظریف، وزیر خارجه اعلام کرد که هیچ مال و اموالی در خارج از ایران ندارد و به همین دلیل تحریم‌های آمریکا برای او بی‌اهمیت است. آمریکا اعلام کرده که احتمالا نام ظریف را در فهرست تحریم‌های خودش قرار می‌دهد. ظریف در مصاحبه‌ای با نیویورک تایمز تأکید کرد: «هر کسی که مرا می‌شناسد می‌داند من یا خانواده‌ام هیچ ملک و املاکی خارج از ایران نداریم.»  وی افزود: «من شخصا حتی یک حساب بانکی هم خارج از ایران ندارم. ایران همه زندگی من و یگانه جایی‌ است که به آن تعهد دارم. بنابراین هیچ مشکل شخصی با تحریم‌های احتمالی ندارم.» به گفته وزیر خارجه ایران، واشنگتن با این اقدام تنها به‌خود ضربه می‌زند و «یگانه تأثیری که این امر می‌تواند داشته باشد، محدود ساختن توانایی ارتباطی اوست که بی‌شک به درد هیچ‌کسی نمی‌خورد». او ادامه داده که این امر «به‌طور حتم امکان تصمیم‌گیری آگاهانه در واشنگتن را نیز محدود می‌سازد». به گزارش ایرنا، ظریف در پاسخ به این سؤال که آیا وقایع اخیر، موقعیت شغلی او را به خطر انداخته است، اظهار کرد: من همیشه ترجیح داده‌ام که حرفه‌ام تدریس باشد. زود یا دیر به این کار بازمی‌گردم.

ایران، فردا گام دوم را بر می‌دارد
با اتمام مهلت 60روزه ایران به اروپا براساس اعلام قبلی مقامات کشورمان فردا گام دوم اقدامات در کاهش تعهدات برجام برداشته می‌شود. روز 18اردیبهشت امسال و در سالگرد خروج آمریکا از برجام جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: به‌دلیل بر هم خوردن توازن برجام و بی‌عملی اروپا، از محدودیت نگهداری اورانیوم و آب سنگین عبور خواهد کرد که هفته گذشته آژانس بین‌المللی انرژی اتمی رسما عبور ایران از مرز 300کیلو اورانیوم را اعلام کرد. تلاش اروپا برای راه اندازی سازوکار مالی که بتواند توقعات ایران از مواهب اقتصادی برجام را برآورده کند، مورد قبول ایران واقع نشده است.

حسن روحانی، رئیس جمهوراخیرا سازوکار اروپا موسوم به اینستکس را هم نمایشی و به درد نخور خوانده بود که اگر مشمول فروش نفت ایران شود، ممکن است از سوی ایران مورد توجه قرار بگیرد. محمدجواد ظریف هم دیروز تأکید کرد: حفظ و یا از بین رفتن توافق به توانایی و تمایل تمامی طرفین بستگی دارد. یک توافق چندجانبه نمی‌تواند تنها به‌صورت یکجانبه اجرا شود. ظریف تأکید کرد: بقا یا فروپاشی برجام به توانایی و تمایل همه طرف‌ها برای سرمایه‌گذاری در این تعهداتشان بستگی دارد. به‌طور خلاصه، یک توافق چندجانبه نمی‌تواند یک‌طرفه اجرا شود. ایران پس از افزایش درصد غنی‌سازی‌ هشدار داده که راکتور اراک را هم به شیوه‌ای که از نظر غربی‌ها خطرناک است و پلوتونیوم تولید می‌کند، خواهد ساخت. ایران 2گام دیگر را هم برای احقاق حقوق خود در برجام طراحی کرده که قرار است به‌صورت مرحله‌ای عملیاتی شود؛ ازجمله توقف اجرای پروتکل الحاقی.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید