• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 15 تیر 1398
کد مطلب : 63884
+
-

وقتی آب رشت را فرا می‌گیرد

قرار بود پروژه جمع‌آوری آب‌های سطحی، سال گذشته به اتمام برسد، اما چنین نشد و همچنان شهر با معضل آبگرفتگی روبه‌روست

شهری
وقتی آب رشت را فرا می‌گیرد

فرشته رضایی | رشت- خبرنگار

بارندگی روزهای گذشته در رشت موجب شد تا برخی از خیابان‌ها دچار آبگرفتگی شوند. اخلال در حرکت خودروها و نیز راهیابی آب به داخل خانه‌ها یا حیاط منازل باعث شد خبرهایی در این زمینه در فضای مجازی منتشر شود. یکی از گلایه‌های شهروندان این بود که چرا در این مواقع خبری از مدیران شهری نمی‌شود. 

از آن مهم‌تر این‌که شورا و شهرداری رشت در مدت فعالیت خود چه راهکاری برای جلوگیری از بروز چنین وقایعی دارد؟ 

در پروژه هدایت آب‌های سطحی اگرچه انتظار می‌رفت دولت به مدیریت شهری رشت کمک‌های قابل توجهی کند، اما فقط با اتکا به درآمدهای شهرداری، گام‌هایی برای این پروژه برداشته شد.

سال 91 در سیلابی که پس از بارندگی اتفاق افتاد یکی از شهروندان دچار برق‌گرفتگی شد و جان خود را از دست داد. بر این اساس شهرداری در سال‌های اخیر تلاش کرد با اجرای این پروژه حافظ جان و مال مردم باشد. وقتی شهر دچار آبگرفتگی می‌شود مسلما شهروندان از مدیریت شهری انتظار دارند این مشکل را حل کند. 


گلایه شهروندان از مدیران شهری

«رضا امیدی» ساکن خیابان 141 گلسار با گلایه از آبگرفتگی به همشهری گفت: در اغلب کوچه‌ها پروژه جمع‌آوری آب‌های سطحی اجرا شد، اما معلوم نیست که این پروژه چرا آب‌های سطحی ناشی از بارندگی چند ساعته را جمع‌آوری نکرده است؟ آب به زیر پله خانه‌ام نفوذ کرده و تمام وسایل زیر آب رفته‌ است. 

«سارا ارجمندی‌زاده» ساکن بلوار قلی‌پور هم بیان کرد: ما حتی نمی‌توانستیم از خانه بیرون بیاییم. مدیران شهری یا عضو شورا هم به ما سر نزدند. پس این همه تجهیزات که در شهرداری وجود دارد، برای چیست؟ نمی‌توانستند آب را تخلیه کنند یا جایی هدایت کنند که هم خودمان و هم خودرویمان در آب نمانیم؟ 

«معین شفیعی اصل» ساکن محله ساغریسازان هم اظهار کرد: بخش زیادی از این آب مربوط به فاضلاب است که بالا می‌زند و بسیار آلوده است. چرا باید در رشت درگیر این معضل باشیم؟ من نه می‌توانم پیاده سرکار بروم نه خودرو خود را از خانه خارج کنم. چون تعدادی از خودروهای سواری و تاکسی به دلیل آبگرفتگی به کندی حرکت می‌کردند و یکی، 2 ماشین هم به دلیل ورود به چاله‌ها آسیب دیده بودند. حالا بعد از فروکش کردن سیلاب مطمئنا می‌بینیم که آسفالت هم تخریب شده است.


شرکت آب و فاضلاب پیگیری بیشتری داشته باشد

 سخنگوی شورای شهر رشت در این‌باره گفت: به دنبال بارش 2 روزه باران در گیلان و رشت، در نقاط مختلف شهر دچار آبگرفتگی بودیم. در برخی محله‌ها طرح جمع‌آوری آب‌های سطحی اجرا شده و در قسمت‌هایی هنوز اجرا نشده است. 

«فاطمه شیرزاد» بیان کرد: نباید با یک بارش چندساعته مردم گرفتار شوند. با بارش در مناطق مختلفی از جمله بلوار شهید قلی‌پور، روبه‌روی بیمارستان پارس، شهرک فجر در لاکان و... شاهد آبگرفتگی بودیم و در برخی از مناطق هم مشکل مربوط به شبکه فاضلاب بود.

 وی ادامه داد: لازم است که در این زمینه شرکت آب و فاضلاب مساعدت بیشتری داشته باشد. مناطقی مثل شهرک صبا و ساغریسازان در ابتدای مستشاری با مشکل کمبود تخصیص اعتبار از سوی دولت مواجهند. باید شرکت آب و فاضلاب پیگیری بیشتری برای جذب سرمایه‌گذاری دولتی یا خصوصی انجام دهد. شیرزاد گفت: این درست نیست بعد از 40 سال از عمر پربرکت انقلاب اسلامی هنوز هم محله‌هایی همچون فجر، شهرک صبا، معلولین و... سیستمی برای دفع فاضلاب بهداشتی نداشته باشند. 

این مسئول بودجه پروژه آب‌های سطحی در دوره شورای چهارم تا پنجم را 100 میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: در بسیاری از مناطق مشکل حل شده است. در برخی محله‌ها و کوچه‌های گلسار نسبت به دفع آب‌های سطحی اقدام کردیم، اما باز مشکل وجود دارد. 

این امر نشان می‌دهد نظارت دقیقی از سوی شهرداری بر این کار وجود ندارد. امیدوارم که با آمدن شهردار جدید این مشکل رفع شود. 

وی در مورد لوله‌های مسیر سرگل در فاز 2 بلوار معلم گفت: قرار بود پروژه دفع آب‌های سطحی در فاز 2 معلم هم اجرا شود. چند سال لوله‌های پروژه در بلوار رها شده بود که با گلایه مردم برداشته شد، اما قطعا با ورود شهردار جدید دوباره این پروژه از سر گرفته می‌شود. 

شیرزاد بیان کرد: در روزهای بارانی یکی، 2 نفر از مدیران شهرداری مناطق را در شهر دیدم که به صورت موردی و جزئی مشکلات مردم را حل می‌کردند. بهتر است مدیران شهری در این مواقع در دسترس باشند تا قسمتی از مشکلات شهر به واسطه حضورشان حل شود.

 لازم است که همه مدیران شهرداری در مواقع بحرانی در صحنه حضور داشته باشند. 

 

آمارهای شهرداری رشت



طبق آمار ارائه شده توسط روابط عمومی شهرداری رشت تا سال 93، ۲۱ هزار و ۵۲۸ متر لوله‌گذاری به مبلغ 5/16 میلیارد تومان برای پروژه هدایت آب‌های سطحی انجام شد. 

در فاز نخست، شهرداری سراغ نقاط بحرانی رشت رفت. 10 نقطه شامل مناطقی همچون چهارراه میکائیل، خیابان‌های لاکانی، پیرسرا، تختی، کمربندی شهید بهشتی، میدان ولی‌عصر(عج)، میدان مصلی، کوچه آفخرا، جماران و محله خمیران زاهدان در فاز نخست پروژه برای اجرا قرار گرفتند. 

تاکید شهرداری رشت این بود که به دلیل تاثیری که این پروژه در مدیریت شهر هنگام بارندگی دارد، در نقاط دیگر هم اجرا شود. بنابراین پروژه هدایت آب‌های سطحی در یک فاز ۱۳گانه دنبال شد.

 این پروژه 3 سال قبل در بلوار شهید افتخاری و خیابان‌های شهید حمیدیان با ۱۵ هزار و ۷۹۰ متر لوله‌گذاری و هزینه‌ای بیش از ۱۴ میلیارد تومان به اجرا درآمد. فاز دوم هدایت آب‌های سطحی شهر رشت هم با حدود بیش از ۶۰ کیلومتر لوله‌گذاری به ارزش ۱۱۰ میلیارد تومان انجام شد.


 در سال نخست اجرای این طرح، 33 نقطه بحرانی شهر که با بارش‌ها دچار آبگرفتگی می‌شد، شناسایی و در 20 نقطه از این نقاط نیز لوله‌گذاری انجام و آب باران به رودخانه‌ها هدایت شد، اما همچنان شهرداری تاکید دارد که در همه نقاط شهر از تجمع آب باران جلوگیری کند. 

در دوره شهردار سابق رشت هم پروژه جمع‌آوری و هدایت آب‌های سطحی در خیابان دکتر حسابی به طول ۱۳ کیلومتر اجرا شد. 

 

پروژه‌ای که به اتمام نرسید



اگرچه امید بود پروژهش انتقال آب‌های سطحی در رشت تا پایان سال گذشته به طور کامل اجرایی شود، اما این مهم محقق نشد. در این زمینه معاون عمران و امور زیربنایی شهرداری به همشهری بیان کرد: در سال‌های گذشته به دلیل فرسودگی زیرساخت‌ها به خصوص لوله‌های فاضلاب همواره هنگام بارندگی‌ شاهد آبگرفتگی‌های مکرر بودیم.

«علی بهارمست» تصریح کرد: در فاز اول حدود ۵۵ حوضه یا نقاط آبگیر شناسایی شد اما پس از مطالعه و بررسی و شناسایی کارشناسان، این تعداد به ۶۶ حوضه آبگیر رسید. به دلیل اهمیت این پروژه تداوم اجرای آن در رأس امور و جزو پروژه‌های در اولویت شهرداری قرار گرفت.

وی افزود: هدایت آب‌های سطحی به متراژ ۸۹۱ متر و در شهرک گلسار و خیابان‌های ۱۰۰، ۱۰۴، ۱۰۶ و خیابان یلدا که هنگام بارندگی شهروندان با مشکلات زیادی روبه‌رو بودند، اجرا شد. ۳ کیلومتر از پروژه هدایت آب‌های سطحی در محدوده پستک و محله علی‌آباد و رشتیان نیز فاز یک و دو پروژه به متراژ ۱۴۷۲ متر به اتمام رسیده است.

این مسئول کل هزینه‌های صرف شده در پروژه هدایت آب‌های سطحی طی سال گذشته را ۳۵ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: این پروژه به روش epc توسط شرکت گوهررود اجرا شده است. اجرای پروژه خیابان قلی‌پور به معلم به طول 2 کیلومتر و هزینه‌کرد ۳۱ میلیارد ریال نیز کامل اجرا نشده است. 

این خبر را به اشتراک بگذارید