• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 15 تیر 1398
کد مطلب : 63850
+
-

هنر در حاشیه

کمبود سالن‌های نمایش و گرانی هزینه‌ها فعالان عرصه هنر در ارومیه را با مشکلات زیادی مواجه کرده است

فرهنگی
هنر در حاشیه

فیلم‌سازی و تئاتر آذربایجان غربی مانند تمامی اصناف دیگر مشکلات خاص خود را دارد. کمبودهایی که تنها یک فیلم‌ساز و تئاتر آذربایجان غربی ابعاد آن را تشریح و تبیین کند اما حل آن مشارکت همه‌جانبه و عزم جدی و حمایت مسئولان را می‌طلبد.

به گزارش تسنیم، نبود سالن نمایش استاندارد، حمایت ناکافی مسئولان از فعالان این عرصه، هزینه کرایه سالن نمایش، ورود بازیگران غیر‌تئاتری به این عرصه همه از جمله مشکلاتی است که پیش روی فعالان دو عرصه هنری استان سنگ‌اندازی می‌کند و تدبیری هم برای رفع آن اندیشیده نشده است. 


فیلم‌سازی در حاشیه 

«مریم صمدی» یکی از کارگردانان دغدغه‌مند ارومیه‌ای است که فعالیت خود را از سال 65 و با فیلم بادبادک آبی آغاز کرد. نقطه عطف کارگردانی وی با تابستان قوها (SUMMEROF THE SWANS) که 11 حضور بین‌المللی پیدا کرد آغاز شد، تابستان قوها فیلم داستانی کوتاهی درباره یک پسربچه‌ معلول است و به دوازدهمین جشنواره بین‌المللی بنگلادش راه یافته است. 

صمدی با اشاره به زمان آغاز فیلم‌سازی خود می‌گوید: علاقه من به سینما از کودکی نشأت می‌گیرد. مقطع کودکی بسیار پرتلاطمی که داشتم و اتفاقات عجیب پیرامونم در دهه 60 همیشه من را به تفکر وامی‌داشت و این تفکر را روی کاغذ می‌آوردم و می‌نوشتم؛ اما بعدها متوجه شدم بینندگان یک فیلم خیلی بیشتر از خوانندگان یک نوشته است و تصمیم گرفتم خیالات مسکوتم را به حرکت در آورم. 

وی می‌افزاید: از سال 90 که وارد این حرفه شده‌ام، 2 فیلم بی‌کلام و 2 فیلم حاوی دیالوگ ساخته‌ام. کار سومم با عنوان تابستان قوها بسیار پرمخاطب بود. این فیلم 11 حضور بین‌المللی داشت که می‌توان به جشنواره بیماری‌های نادر ایتالیا، جشنواره نگاه ایتالیا شهر چفالو، جشنواره‌های برگزارشده در کرواسی، هند، بنگلادش، سلیمانیه، جشنواره بین‌المللی اربیل عراق و آمریکا اشاره کرد. با توجه به این‌که ارومیه شهر رنگین‌کمان اقوام و ادیان است، باید وحدت و برادری بین این اقوام را به جهانیان نشان داد و این از بارزترین برنامه‌های من است. 

این هنرمند با اشاره به هزینه‌های فیلم‌سازی بیان می‌کند: 90 درصد هزینه‌ها از سوی خود کارگردان و کسی که ملزومات فیلم را تهیه می‌کند تأمین می‌شود و حمایت مسئولان از این صنف ناچیز و اندک است. این عدم حمایت‌ها هنر فیلم‌سازی این شهر را به حاشیه رانده است. انتظار می‌رود همان‌طور که در همه بخش‌ها و حوزه‌ها سرمایه‌گذاری می‌شود در بخش هنر هم سرمایه‌گذاری صورت گیرد. در کنار همه هزینه‌ها بودجه‌ای برای هنر کنار گذاشته شود و برای مفرح‌سازی شبکه استانی اقدامات اساسی صورت گیرد. 


نبود سالن نمایش استاندارد 

«مجید درویش‌نژاد» بازیگر تئاتر هم متولد 76 است و از سال 89 وارد تئاتر شده است. او در کارنامه هنری خود شرکت در جشنواره‌های بین‌المللی فجر، سقز، دانشگاهی، دیار بکر ترکیه و جشنواره‌های کشوری، بازی در فیلم‌های زمانی که، مردگان، چمدان زیبا، زمان می‌گذرد، نمایش‌های آبگوشت زهرماری، درویش عودی، وه کو پری، خستو شدن حملط، اطلسی‌های لگدمال شده و آشفتگی را دارد. 

درویش‌نژاد مسئولان فرهنگی استان را ملزم به پاسخ‌گویی به شرایط فعلی هنر می‌داند و تاکید می‌کند: از نظر من تمامی مشکلات تئاتر از زیر‌ساخت آن نشأت می‌گیرد و مسئولان باید برای حل مشکلات اقدام کنند. یک عده از مسئولان که هستند و گاهی حضور دارند و عده‌ای دیگر حتی یک‌بار هم به سالن تئاتر نیامده‌اند. آن‌ها همیشه حمایتشان را از تئاتر و چه بسا سایر هنرهای دیگر دریغ می‌کنند. 

این هنرمند با بیان این‌که حرفه تئاتر مستلزم حمایت است و درآمد فعالان این عرصه از بلیت‌فروشی گیشه به دست می‌آید، می‌گوید: اوایل درصد مخاطبان تئاتر کم بود اما رفته‌رفته جا افتاده و درصد مخاطبان این حرفه افزایش پیدا کرده است. هر کاری را روی صحنه ببریم مردم علاوه بر حمایت با شور و اشتیاق در تبلیغات یاری می‌کنند. 

وی بیان می‌کند: افتتاح تالار مرکزی ارومیه محدودیت‌های تئاتر را به حداقل می‌رساند. سالن کنونی که تئاترهای ما در آن اجرا می‌شود سالن همایش است و هیچ استانداردی ندارد. این سالن بخش اعظم کیفیت کار را تحت تاثیر قرار داده است. 


پیچ‌وخم‌های یک پروژه فرهنگی 

یکی از مهم‌ترین پروژه‌های فرهنگی استان که می‌تواند سرانه فضای فیزیکی حوزه فرهنگی و تئاتر ارومیه را افزایش دهد و در کاهش دغدغه فعالان هنری استان به دلیل برخورداری از فضای فرهنگی استاندارد موثر باشد، بهره‌برداری از تالار مرکزی ارومیه است که ۱۲ سال از آغاز ساخت آن می‌گذرد و همچنان خبری از باز شدن درهایش به روی مردم نیست.

سالن همایش این تالار با گنجایش ۱۲۰۰ نفر در 3 طبقه و با صفحه اصلی به صورت متحرک و با استفاده از جک‌های هیدرولیکی، قابلیت نمایش چندین صحنه را دارد. سالن تخصصی موسیقی نیز با ظرفیت ۶۰۰ نفر، به گونه‌ای است که حتی اگر هیچ بلندگویی در سالن نباشد، همه افراد متوجه اصوات خواهند شد.

نمایشنامه‌خوانی، سالن‌های گالری و نمایش و کارگاه‌های مختلف، پوشش‌دهنده مجموعه اصلی هستند و زیرزمین تالار هم به عنوان استفاده برای کارگاه‌های مختلف انتخاب شده است. این پروژه تاکنون ۴۰ میلیارد تومان همچنین برای آذربایجان غربی هزینه در برداشته و بسیاری از فعالان حوزه فرهنگی استان چشم‌انتظار بهره‌برداری از آن هستند. 

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی، با انتقاد از روند اجرایی کند تالار مرکزی ارومیه بیان می‌کند: این پروژه در سال ۸۶ کلنگ‌زنی شد و قرار بود ظرف 6 سال افتتاح شود اما امروز باز هم این پروژه هنوز برای استفاده مردم آماده نشده است. این طرح اکنون پیشرفت بیشتر از ۷۰ درصد دارد و هنوز سالن‌های آن به طور کامل ساخته نشده‌اند. 

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین «ناصر خدایاری» ادامه می‌دهد:افزایش قیمت دلار و کاهش قیمت نفت و وجود سایر مشکلات اقتصادی وضعیت امروز ساخت این پروژه ملی را با مشکلات زیادی مواجه کرده است به طوری که نمی‌توان زمانی برای افتتاح آن مشخص کرد. این پروژه فرهنگی استان برای بهره‌برداری در جدید‌ترین زمان اعلام‌شده، دهه فجر 98، نیازمند تأمین بودجه 25 میلیارد تومانی است تا پس از 12 سال تکمیل شود و در اختیار هنرمندان و مردم ارومیه قرار گیرد. 

این خبر را به اشتراک بگذارید