• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 15 تیر 1398
کد مطلب : 63838
+
-

کم‌آبی در تابستان داغ قلعه‌گنج می‌تازد

بخشدار چاه ‌دادخدای قلعه‌گنج: وضعیت آب آشامیدنی ۱۲روستای دهستان مارز در این شهرستان به شدت بحرانی است و آب‌رسانی به ۳۰ روستای دیگر به طور هفتگی و سیار انجام می‎شود

منابع
کم‌آبی در تابستان داغ قلعه‌گنج می‌تازد

 فشار کم و گاهی قطعی آب در برخی مناطق گرمسیری کرمان این روزها از یک‌سو برای مردم مشکل‌ساز شده و از طرفی دیگر مسئولان با درک این نگرانی مردمی به جنب و جوش درآمده‌اند تا راهی کوتاه و در عین حال پایدار برای پایان این معضل بیابند. دهستان مارز از توابع بخش چاه دادخدا نیز منطقه‌ای کوهستانی است که حفر چاه در آن دشوار است، این منطقه دارای 2۲۰۰ خانوار است که با مشکل کمبود آب آشامیدنی مواجه هستند. 

به گزارش ایرنا، بخشدار چاه دادخدا قلعه‌گنج گفت: وضعیت آب آشامیدنی ۱۲ روستای دهستان مارز در این شهرستان به شدت بحرانی است و ۳۰ روستای دیگر آن به طور هفتگی آب‌رسانی سیار می‎شود.  «امیر بامری» در گفت‌و‌گو با ایرنا افزود: روستاهایی همچون بردیال، دوشن، دردریچه، کلاهون، نم گاز، راین قلعه و کُرچکان از توابع دهستان مارز با مشکل تامین آب آشامیدنی مواجه هستند و مقرر شده بنیاد علوی در زمینه آب‌رسانی و تأمین آب آشامیدنی این روستاها همکاری کند. 

وی ادامه داد: با فرا رسیدن فصل تابستان مشکلات تامین آب آشامیدنی روستاهای بخش چاه دادخدای قلعه‌گنج بیشتر از هر مساله دیگری در اولویت قرار می‌گیرد و روزانه بر میزان مراجعان اهالی روستاهای دور و نزدیک به بخشداری و حتی فرمانداری قلعه‌گنج افزوده می‌شود که مهم‌ترین درخواست آن‌ها تامین آب آشامیدنی است. 


وجود سنگ در بسترچاه 

بخشدار چاه دادخدا گفت: در بعضی روستاها به علت کوهستانی بودن یا مشکلاتی همچون وجود سنگ در بستر کف چاه موجب شده است کمبود آب به شدت در این روستاها احساس شود. وی یادآور شد: کمبود یا نبود آب آشامیدنی در بخش چاه دادخدا مربوط به دهستان مارز و روستاهای زیردامنه کوه‌های مارز است و خرید مخازن ذخیره آب این روستاها با هزینه ۶۰۰ میلیون ریال انجام شده است. برای تامین آب آشامیدنی چندین روستا که مشکل جدی داشتند نیز حفر چاه و لوله‌گذاری انجام شده است. 


آب‌رسانی سیار

بامری با بیان این‌که در حال حاضر بیش از ۳۰ روستا در بخش چاه دادخدا به صورت سیار هر هفته آب‌رسانی می‌شوند، افزود: بنیاد علوی 3 دستگاه تانکر بنز برای آب‌رسانی سیار به 3 دهستان مارز و رمشک خریداری کرده و اختصاص داده است.

 وی گفت: از محل اعتبارات روستاهای فاقد دهیاری، آب آشامیدنی روستاهای بنگرو و چهارتایی حل شده است.  بخشدار چاه دادخدا ادامه داد: در 3 روستای سورتاک، چاه المدین و سور به شدت با مشکل تامین آب مواجه بودیم که از طریق جذب اعتبارات خیران به مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان برای حفر چاه آب، خط انتقال و احداث مخزن، اقداماتی در حال انجام است. 


کم‌آبی دامن محلات شهر کرمان را گرفته است

در حالی که هوا رو به گرمی نهاده فشار اندک آب به‌اندازه‌ای است که ساکنان برخی محلات قدیمی و جدید به خصوص در ساختمان‌های چندطبقه کرمان این روزها امکان استحمام و استفاده از کولر آبی برایشان مقدور نیست. حدود ۱۰ روزی است که معضل بی‌آبی گریبان ساکنان برخی مناطق را گرفته است.  همچنین کم‌آبی همسایگان پارک نشاط و ابوذر و محلات مطهری و شهرک صنعتی را کلافه کرده و این در حالی است که متولیان امور آب و مسئولان ارشد استانی نیز به تکاپو افتاده‌اند تا راهی پیدا کنند.

 اگرچه تامین آب شرب و سالم برای ساکنان شهر کرمان همواره از دغدغه‌های متولیان امور آب در این شهر و منطقه بوده، مسئولان این موضوع مهم و حیاتی باید ماه‌ها قبل از آغاز تابستان به فکر پاسخ‌گویی به مطالبه به‌حق و جدی مردم که تامین آب سالم و پایدار است، می‌افتادند.


کرمان روی خط قرمز کم‌آبی

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمان با بیان این‌که کرمان روی خط قرمز کم‌آبی قرار گرفته است، گفت: با همکاری و مدیریت مصرف آب توسط شهروندان، تابستان امسال را بدون مشکل پشت سر می‌گذاریم.  «محمد طاهری» افزود: با صرفه‌جویی و همکاری مردم دچار قطعی یا جیره‌بندی آب در هیچ نقطه‌ای از شهر کرمان نخواهیم بود و آب به تمامی شهروندان می‌رسد. 

این خبر را به اشتراک بگذارید