• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 15 تیر 1398
کد مطلب : 63715
+
-

زاینده‌رود در انتظار تشکیل ستاد احیا

با پیگیری نمایندگان استان اصفهان در مجلس شورای اسلامی، نخستین گام‌ها برای تشکیل ستاد احیای زاینده‌رود برداشته شده است

منابع
زاینده‌رود در انتظار تشکیل ستاد احیا

نفیسه زمانی نژاد |اصفهان- خبرنگار: 


  14 آذرماه سال گذشته بود که پس از اعتراض نمایندگان مجلس نسبت به عدم تخصیص بودجه برای احیای رودخانه زاینده‌رود در سال 98، با انتشار خبر تشکیل ستاد احیای زاینده‌رود به دستور رئیس‌جمهوری موجی از امیدواری در میان مردم اصفهان به‌ویژه کشاورزان ایجاد شد؛ ستادی که هنوز هم پس از گذشت چندین ماه خبری از تشکیل آن نیست وگفته می‌شود در نوبت بررسی قرار دارد.

تشکیل کارگروه احیای زاینده‌رود
خشکی زاینده‌رود در سال‌های گذشته به علت خشکسالی‌های پی‌در‌پی و تبعات آن از جمله اتفاقات ناخوشایندی بوده که در این سال‌ها به شهر اصفهان تحمیل شد. به طوری که بارها نسبت به پدیده فرونشست گسترده زمین در سطح شهر و دیگر پیامدهای ناشی از این معضل هشدار داده شده و هربار راهکارهایی هم عنوان شده است. 
تا آن‌که در آذرماه سال گذشته تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در راستای حفاظت و صیانت از میراث فرهنگی استان اصفهان، توسعه صنعت گردشگری و رونق فضای کسب و کار، در نامه‌ای خطاب به رئیس جمهوری خواستار تشکیل ستاد احیای زاینده‌رود شدند. 
پس از تأیید چنین درخواستی و بعد از چند روز معاون اول رئیس‌جمهوری در دیدار با نمایندگان خوزستان و چهارمحال و بختیاری، تشکیل ستاد احیای زاینده‌رود را در دستور کار دولت ندانست و گفت این دستور رئیس‌جمهوری در حد پاراف است و جنبه‌ اجرایی ندارد که این موضوع اعتراضات فراوانی را به دنبال داشت.
اما اکنون پس از گذشت مدت‌زمانی، گویا همچنان مسئولان و نمایندگان در صدد تشکیل چنین ستادی هستند و آن را ضرورتی مهم برای شهر اصفهان عنوان می‌کنند، به طوری که «رضا اردکانیان» وزیر نیرو با اشاره به تشکیل کارگروه احیای زاینده‌رود می‌گوید: اختیارات لازم به کمیته استانی کارگروه احیای زاینده‌رود سپرده شده و در حال تدارک مقدمات است و با یک سطح همکاری بالاتر بین دستگاه‌ها و سازمان‌های جهاد کشاورزی، حفاظت محیط زیست، سازمان برنامه و بودجه و وزارت کشور سعی خواهیم کرد وضعیت را به شکلی صحیح حفظ کنیم.


نفع استان‌های فلات مرکزی از احیای زاینده‌رود 

اکنون با پیگیری نمایندگان استان اصفهان در مجلس شورای اسلامی گام‌های نخستین برای تشکیل ستاد احیای زاینده‌رود برداشته شده و در جلسه هیات دولت به نتیجه نهایی رسیده است. 
دراین زمینه «حیدرعلی عابدی» نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی می‌گوید: با مدیریت صحیح منابع آبی موجود، احیای زاینده‌رود امکان‌پذیر خواهد بود و به همین دلیل تشکیل این ستاد بیش از گذشته اهمیت دارد. 
وی خاطرنشان می‌کند: حیات استان اصفهان با دارا بودن ۱۴ شهرستان، به جاری بودن زاینده‌رود وابسته است، بنابراین لازم است هرچه سریع‌تر کارگروه آب در سطح وسیع‌تری تشکیل شود. هرچند کارگروه‌ها و سمن‌های متعددی وجود دارد، اما مهم اتحاد و انسجام آنهاست که وجود ندارد.
به اعتقاد این مسئول وجود برنامه‌ای در سطح استان برای رفع مشکلات آب و احیای زاینده‌رود از ضروریات است، به عبارتی در وهله نخست باید راه‌حل را پیدا و دنبال کنیم. دلیل موفقیت استان‌های همجوار هم وجود برنامه و هدف است که ما نداریم و هنوز نتوانسته‌ایم تصمیم جدی بگیریم.
این مسئول در ادامه می‌گوید: احیای زاینده‌رود یکی از اصلی‌ترین مطالبات مردم اصفهان و دیگر استان‌های فلات مرکزی ایران است، چراکه تمام استان‌های فلات مرکزی ایران از احیای زاینده‌رود بهره‌‌مند می‌شوند. با تحقق احیای زاینده‌رود نخست استان چهارمحال و بختیاری، سپس اصفهان و بعد یزد و کرمان از این موضوع نفع خواهند برد. 
وی یادآور می‌شود: در طرح احیای زاینده‌رود، هدف حذف شوراهای بالادستی نیست، چون چنین اتفاقی فاجعه‌ای دیگر به دنبال خواهد داشت، بلکه هدف از تشکیل ستاد احیا اجرای مصوبات قبلی است. عابدی تاکید می‌کند: راه‌حل ستاد احیا مدیریت صحیح در حوزه آبریز زاینده‌رود است که همه استان‌ها از آن بهره‌‌مند شوند. ما شورای عالی آب و مصوبات آن را قبول داریم و می‌خواهیم اجرا شود، زیرا بدون اجرای مصوبات شورای عالی آب، احیای زاینده‌رود امکان‌پذیر نیست.
 پرداختن به طرح ستاد؛ جدی‌تر از قبل
«ابوالفضل ابوترابی»، نماینده نجف‌آباد در مجلس شورای اسلامی  نیز با اشاره به درخواست نمایندگان درباره تشکیل ستاد احیای زاینده‌رود بیان می‌کند: منظور نمایندگان از تشکیل ستاد احیای زاینده‌رود، ایجاد یک مدیریت مدبرانه و قوی برای جبران ضعف‌های اجرایی در عملیاتی شدن مصوبات قانونی شورای عالی آب و شورای هماهنگی توزیع عادلانه آب زاینده‌رود بوده است. 
وی می‌گوید: در چند هفته گذشته جلسه‌ای با محوریت ستاد احیای زاینده‌رود تشکیل شد که ما در این راستا انتظار حرکت واقعی از سوی دولت را برای تشکیل این ستاد داریم. در سفر استانی رئیس‌جمهوری به اصفهان، وعده احیای رودخانه زاینده‌رود داده شد که امیدواریم این وعده هرچه زودتر محقق شود.
 انتظار مردم هم آن است که موضوع زاینده‌رود به طور واقع‌بینانه پیگیری شود. ابوترابی می‌گوید: تشکیل چنین ستادی خیلی جدی‌تر از گذشته در حال پیگیری است، ضمن آن‌که طرح سد بهشت‌آباد وتونل سوم کوهرنگ نیز مورد توجه قرار دارد چون اگر این دو طرح اجرا شده بود، در سیل‌های فروردین امسال، حجم زیادی از سیلاب‌ها مهار و به فلات مرکزی منتقل و از آسیب وارد شدن به زندگی مردم و ریختن آب به خلیج فارس جلوگیری می‌شد.


هنوز ستادی تشکیل نشده است

به گفته حجت‌الاسلام «سید ناصر موسوی لارگانی»، نماینده فلاورجان در مجلس شورای اسلامی هنوز ستاد احیای زاینده‌رود تشکیل نشده است. وی عنوان می‌کند: چنین ستادی می‌توانست در احیای زاینده‌رود و رفع مشکل آب استان مؤثر باشد اما به دلیل جاری نبودن زاینده‌رود، مردم اصفهان با گرد و غبار دست و پنجه نرم کردند و غلظت این ریزگردها به‌ حدی بود که حتی صدمتری خودمان را هم نمی‌دیدیم.
وی توضیح می‌دهد: ستادی برای احیای دریاچه ارومیه به دستور رئیس‌جمهوری تشکیل شد که مجمع نمایندگان استان اصفهان هم برای احیای زاینده‌رود و تالاب بین‌المللی گاوخونی درخواست تشکیل چنین ستادی را داشتند. رئیس جمهوری هم دستور تشکیل این ستاد را داد و در دولت هم مصوب شد اما این ستاد تاکنون تشکیل نشده است. 
عضو کمیسون اقتصادی مجلس خاطرنشان می‌کند: این ستاد باید مانند ستاد احیای دریاچه ارومیه متشکل از معاون اول و 5 نفر از وزرای دولت و کارشناسان باشد.


تشکیل ستاد در نوبت بررسی است

«حمیدرضا فولادگر» نماینده   اصفهان در مجلس شورای اسلامی در زمینه تشکیل ستاد احیای زاینده‌رود می‌گوید: این موضوع از سوی وزارت نیرو و دفتر رئیس‌جمهوری دنبال می‌شود و همچنان منتظر تشکیل ستاد احیای زاینده‌رود هستیم؛ چون با وقوع سیل، مشخص شد که می‌بایست به طور قطعی در صدد احیای رودخانه‌ها و تالاب‌ها باشیم.
وی بیان می‌کند: تشکیل ستاد احیا در نوبت بررسی در شورای عالی آب قرار دارد و به دلیل این‌که دو جلسه قبلی شورای عالی آب به مسائل سیل اختصاص داشت، رسیدگی به این موضوع به تعویق افتاد، اما امیدواریم که هرچه سریع‌تر در این شورا بررسی و به تصویب برسد تا در نهایت اجرا شود.
 

راهکارهایی  برای نجات زاینده‌رود


نسیم زمانی|اصفهان- خبرنگار: 

تشکیل ستاد احیای زاینده‌رود از آن دست موضوعاتی است که پیشینه‌اش نه فقط به سال گذشته بلکه به سال‌ها قبل برمی گردد. در این میان عده‌ای معتقدند که با تشکیل چنین ستادی می‌توان اقدامی کار آمد برای نجات زاینده‌رود انجام داد و در مقابل، برخی هم معتقدند با راهکارهایی دیگر می‌توان سریع‌تر و بهتر زاینده‌رود را احیا کرد. در این باره با «حسینعلی میراحمدی»، دبیر خانه کشاورز اصفهان گفت‌وگو کردیم که در ادامه می‌خوانید.


  پیشینه تشکیل ستاد احیای زاینده‌رود به چه زمانی برمی‌گردد؟ 

ستاد احیای زاینده‌رود 3 سال قبل در سفر عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست به اصفهان در اتاق بازرگانی تشکیل و قرار بر این شد که ایشان بودجه‌ای را نیز برای این کار در نظر بگیرد. به اعتقاد کلانتری، ستاد احیای زاینده‌رود به‌طورکلی به یک‌ دهم کل بودجه
ستاد احیای دریاچه ارومیه نیازمند بود.
 

از دیدگاه شما تشکیل این ستاد تا چه میزان بر احیای زاینده‌رود موثر است؟

سوال این است که این ستاد چه تاثیری در پیشبرد مسائل دارد و چقدر طول می‌کشد تا به هدفش برسد و آیا اصلاً می‌توان برنامه‌های آن را اجرایی کرد؟! نمایندگان اگر واقعاً به دنبال این هستند که در زمینه احیای زاینده‌رود کاری انجام دهند، نسبت به اجرای مصوبات 9 ماده‌ای اقدام کنند که حتی اگر تنها 3 بند آن اجرا شود، زاینده‌رود احیا خواهد شد.


  به نظر شما چه اقدامات جایگزینی باید برای نجات زاینده‌رود انجام شود؟

در حال حاضر 970 سد خاکی آبخیزداری در چهارمحال و بختیاری ایجاد شده است. اگر نمایندگان می‌خواهند اقدام مفیدی در این زمینه انجام دهند، جلوی ساخت این سدها را بگیرند، از سرقت آب در بالادست جلوگیری کنند و بر فعالیت دو کارخانه فولاد مبارکه و ذوب‌آهن نظارت
درستی داشته باشند. تا زمانی که این اقدامات انجام نشود کاری از پیش نخواهد رفت و اگر صدها شورای احیای دیگر هم تشکیل شود هیچ فایده‌ای ندارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید