• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
پنج شنبه 13 تیر 1398
کد مطلب : 63686
+
-

رهبران اروپایی‌، اورسولا فون در لین و کریستین لاگارد را برای پست‌های کلیدی اتحادیه اروپا نامزد کرده‌اند

اتحادیه اروپا در دست زنان

اروپا
اتحادیه اروپا در دست زنان

جواد نصرتی/خبرنگار

رهبران اروپایی، بعد از هفته‌ها مذاکرات فشرده و چندجانبه، برای نخستین بار در تاریخ 2زن را برای پست‌های ریاست کمیسیون اروپا و ریاست بانک مرکزی اروپا معرفی کرده‌اند.
به گزارش گاردین، این نخستین بار است که طی 60سال، 2 زن در ساختار کاملا مردانه رهبری اجرایی اتحادیه اروپا، برای چنین پست‌های مهمی مطرح می‌شوند. فون در لین، وزیر دفاع آلمان، بعد از 3 روز مذاکرات فشرده رهبران اروپایی در بروکسل، به‌عنوان نامزد نهایی آنها برای جانشینی ژان کلود یونکر در کمیسیون اروپا انتخاب شد. کریستین لاگارد، مدیر اجرایی صندوق جهانی پول هم براساس توافق رهبران کشورهای اتحادیه اروپا، راهی فرانکفورت خواهد شد تا جانشین ماریو دراگی شود. او هم نخستین زن در تاریخ اروپاست که ریاست بانک مرکزی این قاره را به‌عهده خواهد گرفت.
سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا همچنین شارل میشل، نخست‌وزیر سابق بلژیک را نامزد ریاست شورای اروپا کرده‌اند و برای جانشینی فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اروپا، جوزپ بورل را پیشنهاد کرده‌اند.
نامزدهای رهبران کشورهای اروپایی برای مناصب رده بالای اتحادیه اروپا، برای شروع به کار، به تأیید پارلمان اروپا نیاز دارند.

نامزد غافلگیرکننده

در میان تمامی مشاغلی که رهبران اروپا بر سر آنها به توافق رسیده‌اند، پست ریاست کمیسیون اروپا از همه مهم‌تر و کلیدی‌تر است. کمیسیون اروپا، مسئول تهیه پیش‌نویس قوانین جدید در اتحادیه اروپاست و بر اجرای قوانینی که پیش‌تر تصویب شده‌اند نظارت می‌کند. رئیس این کمیسیون به‌عنوان نماینده اروپا در مذاکرات و نشست‌های بین‌المللی شرکت می‌کند و به همین‌خاطر جایگاه بین‌المللی بالایی دارد.
بعد از انتخابات پارلمان اروپا، ‌هفته‌ها مذاکرات فشرده برای پیشنهاد بسته این مشاغل بین قدرت‌های اروپایی شروع شد. تا شنبه همین هفته، پرامیدترین گزینه فرانس تیمرمانس هلندی بود اما برخی مخالفت‌ها در کشورهای شرقی اروپا، بازی را به هم زد و در نهایت، اسامی جدیدی مانند فون در لین و لاگارد مطرح شد. نامزد ریاست کمیسیون اروپا باید از سوی دست‌کم 21کشور از 28عضو اتحادیه اروپا تأیید و بعد توسط پارلمان اروپا تأیید شود.
یک دلیل پیچیده شدن مذاکرات انتخاب نامزدهای این پست‌ها، ‌اختلاف نظر آلمان و فرانسه بر سر نامزدهای پیشنهادی بود اما سرانجام یک توافق فرانکو-ژرمن گره را باز کرد.
به گزارش گاردین، نامزدی فون در لین با استقبال زیادی مواجه شده است. دونالد تاسک، رئیس فعلی شورای اروپا درباره نامزدی این 2 زن گفته است: «من واقعا خوشحالم، به هر حال اروپا یک زن است. فکر می‌کنم همه آن صبر کردن‌ها ارزش چنین نتیجه‌ای را داشت.»
آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان هم ضمن اشاره به اینکه برای نخستین‌بار در 52سال گذشته یک آلمانی به کمیسیون اروپا می‌رود گفته است: «برای من، این نشانه خوبی است که یک زن برای نخستین بار این سمت را به‌عهده می‌گیرد.»
فون در لین هم‌حزبی و یکی از متحدان مرکل در آلمان به شمار می‌رود، با این حال نام او توسط امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه مطرح شد. مکرون، بعد از مخالفت کشورهای مجارستان، لهستان، جمهوری چک، اسلواکی و ایتالیا با فرانس تیمرمانس هلندی نام فون در لین را مطرح کرد. تیمرمانس از حمایت آلمان، فرانسه و اسپانیا برخوردار بود و به‌نظر می‌رسید گزینه قطعی اتحادیه اروپا خواهد بود.
28رهبر اروپایی عضو اتحادیه اروپا که تنها 5نفر از آنها زن هستند، تحت فشار زیادی بودند تا تسلط مردان در پست‌های رده‌بالای اتحادیه را بشکنند اما هیچ تضمینی وجود نداشت که این فضای کاملا مردانه در این دوره شکسته شود.
یونکر، که قرار است اکتبر پستش را تحویل دهد، از انتخاب فون در لین استقبال کرده و درباره او گفته است: «ما به راه‌حل خوبی دست پیدا کرده‌ایم. اورسولا فون در لین تجربه زیادی در سیاست‌های اجتماعی و دفاعی دارد. من فکر می‌کنم انتصاب او به نفع اروپا خواهد بود.»
شارل میشل 43ساله، نخست‌وزیر موقت بلژیک، در سال 2014و در 38سالگی برای نخستین‌بار هدایت دولت را به‌دست گرفت و به یکی از جوان‌ترین رهبران تاریخ کشورش تبدیل شد. او از سال 1999نماینده پارلمان بلژیک است. لوئی میشل پدر او، یکی از سیاستمداران شناخته‌شده بلژیک و مدت‌ها نماینده پارلمان اروپا بوده است.
لاگارد 63ساله، پیش از تاریخ‌سازی در اروپا، در صندوق جهانی پول گام بلندی را به نفع مدیریت زنان برداشته است؛ و در سال 2011به‌عنوان نخستین زن در تاریخ به ریاست این نهاد مالی بسیار مهم رسید. او پیش از اینکه در مدرسه حقوق پاریس مشغول به تحصیل شود، در آمریکا تحصیل کرده. خانم لاگارد که پیش از این وزیر تجارت و اقتصاد فرانسه بود، فوق لیسانس علوم سیاسی دارد. بانک مرکزی اروپا که ریاست آن به لاگارد سپرده خواهد شد، مسئول سیاست‌های مالی در منطقه یورو است. دراگی که جایش را به لاگارد خواهد سپرد، عملکرد درخشانی در این بانک داشته و به‌خاطر نجات یورو در بحران بدهی منطقه یورو، اعتبار بسیار زیادی کسب کرده است.




سیاستمدار دیرپا

فون در لین، کار سیاست را بسیار دیر و در ابتدای دهه پنجم زندگی‌اش شروع کرد. او که در بروکسل متولد شده، در 13سالگی به همراه خانواده‌اش به آلمان مهاجرت کرد. فون در لین پیش از ورود به سیاست، در لندن اقتصاد و در هانوفر پزشکی خوانده است. او متخصص بیماری‌های زنان است.
فون در لین از سال 2006عضو حزب دمکرات مسیحی است و یکی از نزدیکان مرکل صدر اعظم آلمان به شمار می‌رود. او به جز آلمانی، به زبان‌های فرانسه و انگلیسی هم تسلط دارد و در کشورش به‌خاطر خانواده بسیار بزرگش شهرت دارد؛ میانگین بارداری برای زنان در آلمان 1.59فرزند است اما فون در لین، 7 فرزند دارد.
به‌عنوان وزیر دفاع، او طرفدار تقویت همکاری‌های نظامی در اتحادیه اروپا بوده است. او در سال 2013هم به‌عنوان یک گزینه غیرمنتظره برای وزیر دفاع آلمان انتخاب شد اما از آن زمان، به یک سیاستمدار محبوب در کشورش تبدیل شده است. او در وزارت دفاع به‌دنبال تقویت بودجه نظامی ارتش آلمان بود؛ با این حال دوران او در وزارت دفاع، بدون منتقد هم نبوده است. از ناکارآمدی نگران‌کننده یگان‌های ارتش آلمان گرفته تا سپردن قراردادهای نظامی به برخی افراد خاص، انتقادهای زیادی متوجه فون در لین بوده است. خود او اعتراف کرده که در بستن قراردادهایی که ارزش آنها به چندین میلیون یورو می‌رسد برخی اشتباه‌ها وجود داشته است.
پیش از این مسئولیت، فون در لین وزیر امور خانواده در آلمان بوده و تجربه‌های اجتماعی زیادی از این دوران کسب کرده است.


جانشین ضدآمریکایی موگرینی

خوزپ بورل، نامزد جانشینی فدریکا موگرینی به عنوان مسئول سیاست خارجی اروپا،یک  سیاستمدار سوسیالیست اسپانیایی است. او  یکی از حامیان جدی برجام در اروپاست و بارها آمریکا را به‌خاطر نقض این توافق بین‌المللی، سرزنش کرده است. وزیر خارجه 72ساله اسپانیا، که یکی از مخالفان تضعیف اتحادیه اروپا به شمار می‌رود، در ماه‌های اخیر در چند مورد درباره برجام صحبت کرده است. او اردیبهشت‌ماه و زمانی که ایران اعلام کرد برخی از تعهداتش در برجام را به‌خاطر کم‌کاری اروپایی‌ها کاهش می‌دهد، اعلام کرد که این تصمیم ایران، در چارچوب برجام است و ناقض آن به شمار نمی‌رود. بورل در موارد دیگر هم از اهمیت برجام صحبت کرده و بر ضرورت حفظ آن تأکید کرده است. بورل، بعد از نامزد شدن به‌عنوان جانشین فدریکا موگرینی هم در گفت و گو با رادیو Cadena DER گفته است که اقدام اخیر ایران در افزایش ذخیره اورانیوم خود، نقض برجام نبوده و بیشتر یک مسئله فنی به شمار می‌رود. بورل، پیش از این هم سابقه اظهارنظر مثبت درباره ایران را دارد؛ وزیر خارجه اسپانیا در چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی ایران، در یک رشته توییت پیشرفت‌های ایران در این سال‌ها را برشمرده و این دستاوردها را ستوده است. بورل در سال 1947در دهکده‌ای در کاتالونیا متولد شد و در کودکی  در نانوایی پدرش کار می‌کرد. او در مدرسه عملکردی بسیار درخشان داشت و بعدها در مادرید، ‌مدرک مهندسی هوافضا گرفت. بورل در ادامه در دانشگاه استنفورد و بعد از آن در پاریس تحصیل کرد. او  دکترای اقتصاد هم دارد. بورل بعد از سال‌ها فعالیت سیاسی در
سال 1998به‌عنوان ریاست حزب سوسیالیست رسید اما بعدها به‌خاطر یک رسوایی مالی، ضربه سنگینی خورد. بعد از آن، بورل بر سیاست اروپا تمرکز کرد و بین سال‌های 2004تا 2007به‌عنوان رئیس پارلمان اروپا مشغول به‌کار شد. بعد از انتخاب پدرو سانچز به‌عنوان نخست‌وزیر اسپانیا، بورل به‌عنوان وزیر خارجه انتخاب شد. او یکی از منتقدان جدی دولت ترامپ در اروپاست و از او به‌عنوان «گاوچران» یاد کرده است. بورل با وجود اینکه در کاتالونیا متولد شده، مخالف جنبش جدایی‌طلبانه در این ایالت است.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید