• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 17 بهمن 1396
کد مطلب : 6368
+
-

لرستان در آستانه ریزگردی شدن

گفت‌و‌گو با مدیر کل حفاظت‌محیط زیست لرستان

گفت و گو
لرستان در آستانه ریزگردی شدن

نسرین صفربیرانوند:

پدیده ریزگردها از یک دهه پیش مهمان ناخوانده لرستان شده و هوای پاک استان را با چالش مواجه کرده است. با وجود آثار زیانبار ناشی از ریزگردها اما تاکنون اعتبار و همچنین راهکاری جدی برای مقابله با آن صورت نگرفته است. گفت‌و‌گوی ما را با مهرداد فتحی بیرانوند، مدیر کل حفاظت محیط زیست لرستان، در این باره بخوانید. 

 

آیا لرستان کانون ریزگردهاست؟

لرستان کانون ریزگردها نیست، اما اگر تالاب‌ها احیا نشوند و اراضی کشاورزی استان به صورت دیم کشت شود، در آینده نه چندان دور لرستان به کانون ریزگرد تبدیل خواهد شد. در حال حاضر لرستان میزبان ریزگردهای داخلی و خارجی کشور است. منشا 80 درصد ریزگردها کشورهای عراق، عمان و عربستان و 20 درصد بقیه هم مربوط به خوزستان است.

آثار ریزگردها در کدام شهرها نمود بیشتری دارد؟

کل استان درگیر ریزگردها هستند، اما در غرب استان کوهدشت، رومشکان، پلدختر و خرم‌آباد به دلیل شرایط کوهستانی درگیری بیشتری با این پدیده دارند. 

هوای لرستان چند روز از سال آلوده است؟

لرستان امسال تاکنون 34 روز هوای آلوده داشته است. سال گذشته هم آلودگی بیش از حد مجاز 86 روز بود. قطر ریزگردها در لرستان دو و نیم میکرون است که به راحتی وارد مجاری تنفسی می‌شود.

تاکنون اعتباری برای مقابله با ریزگردها به لرستان تخصیص داده شده است؟ 

خیر. تاکنون هیچ اعتباری در این زمینه به استان تخصیص داده نشده است و دولت اعتبار را برای استان‌هایی در نظر گرفته که کانون ریزگردها بوده‌اند. البته پیشنهادی را مطرح کرده‌ایم که اعتباری برای مقابله با آثار ریزگردها در قالب سند مقابله با ریزگردها در اختیار استان قرار گیرد. 

آثار زیانبار ریزگردها در استان چیست؟

هجوم ریزگردها خسارت سنگینی به استان وارد کرده است. خشکیدگی جنگل‌های بلوط یکی از این موارد است.

راهکار شما برای مقابله با ریزگردها چیست؟

ایجاد کمربند سبز، احیای تالاب‌ها و در نظر گرفتن حقابه‌های زیست‌محیطی از مهم‌ترین راهکارهایی است که می‌تواند در مقابله با ریزگردها موثر باشد. 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :