• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
پنج شنبه 13 تیر 1398
کد مطلب : 63651
+
-

روحانی با تأکید بر کاهش تعهدات ایران در برجام:

بازگردند، بازمی‌گردیم

رئیس‌جمهوری، برجام را به نفع همه ملت‌ها، منطقه و جهان دانست و گفت که طرف‌های مقابل باید بدانند که هر ساعتی که به برجام بازگردند، ما هم بازخواهیم گشت

برجام
بازگردند، بازمی‌گردیم

72ساعت مانده به موعد ایران برای کاهش دوباره تعهداتش در برجام حسن روحانی رئیس‌جمهور هشدار داد که ایران همانقدر که اروپا به برجام متعهد باشد نسبت به این توافق متعهد خواهد ماند. او شرط بازگشت ایران به دوران برجام را بازگشت سایر کشورها به این توافق هسته‌ای دانست. ایران از روز یکشنبه اورانیوم را غلیظ‌تر خواهد کرد.
با نزدیک شدن به پایان ضرب‌الاجل ایران برای اروپا مبنی بر انجام اقدامات لازم جهت بهره‌مندی ایران از منافع اقتصادی برجام اروپایی‌ها اقدام ملموسی انجام نداده‌اند و به همین دلیل مقامات کشورمان روز گذشته انجام گام جدیدی که یکشنبه برخواهند داشت را مورد تأکید قرار دادند.محمدجواد ظریف، وزیر خارجه در حاشیه جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران با بیان اینکه گام بعدی کاهش تعهدات برجامی جمهوری اسلامی ایران، عدم‌رعایت غنی‌سازی‌ تا سقف ۳.۶۷‌درصد است، خاطرنشان کرد: اینکه ما در گام بعدی در چه سطحی غنی‌سازی کنیم را خودمان و براساس نیازمان تعیین می‌کنیم.
ظریف در پاسخ به پرسشی درباره کاهش تعهدات برجامی ایران با بیان اینکه به همان شکل که اروپایی‌ها تعهداتشان را عمل کنند ما نیز تعهداتمان را اجرا خواهیم کرد اظهار کرد: ما برنامه‌های ایران را اعلام کردیم و براساس آن هم عمل می‌کنیم و اروپایی‌ها هم باید بدانند تا زمانی که آنها به برجام متعهد باشند ما به برجام متعهد خواهیم بود.
ایران پس از خروج آمریکا از برجام یک سال به اروپا مهلت داد تا برای بهره‌مندی ایران از فواید اقتصادی برجام به‌خصوص فروش نفت و بازگشت پول آن اقدام کنند اما روز 18اردیبهشت امسال با بی‌فایده بودن انتظار برای اقدام اروپا تصمیم گرفت در گام نخست محدودیت نگهداری اورانیوم و آب سنگین را بردارد، اروپایی‌ها در ابتدا تهدید ایران را جدی نمی‌گرفتند اما در نهایت روز دوشنبه بازرسان آژانس عبور ذخایر اورانیوم ایران از مرز 300کیلو را تأیید کردند.
پس از اعلام تصمیم ایران، اروپایی‌ها اظهار نگرانی کردند و برخی مقامات آنان هم در تماس با حسن روحانی رئیس‌جمهور خواستار تأخیر ایران در انجام این اقدام شده بودند نکته‌ای که دیروز روحانی در جلسه هیأت دولت آن را بازگو کرد.
در هفته‌های اخیر اروپایی‌ها اعلام کرده‌اند سازوکار اینستکس را برای تامین اقلام مورد نیاز ایران عملیاتی کرده‌اند اما تا‌کنون تراکنشی از سوی اینستکس ثبت نشده ضمن اینکه ایران خواستار آن است که نفت ایران از طریق اینستکس به فروش برسد. سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه هم ظهر در صفحه توییتر خود نوشت: «کسی در دولت به اینستکس اروپا امید نبسته اما راهش را هم نبستیم؛ نه‌تنها آن ‌را کافی نمی‌دانیم بلکه این سازوکار را مقدمه اجرای تعهدات یازده‌گانه اروپایی‌ها می‌دانیم که تاکنون به آنها عمل نکرده‌اند. هنوز در برجام هستیم و فعلاً حقوق و مطالبات‌مان را از طریق همین توافق دنبال می‌کنیم.»


شرط برجامی ایران برای اروپایی‌ها

حسن روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیأت دولت با اشاره به اظهارات ترامپ مبنی بر اینکه ایران در حال بازی با آتش است گفت: آمریکایی‌ها آتش‌بازی در منطقه را یک سال است که آغاز کرده‌اند و درحالی‌که به‌دنبال آتش‌افروزی هستند، می‌گویند بازی با آتش خطرناک است درحالی‌که خاموش‌کردن این آتش تنها بازگشت به تعهدات و مصوبات سازمان ملل است.
به گزارش سایت رئیس‌جمهور، روحانی با بیان اینکه این روزها به نکات جالبی از سوی آمریکایی‌ها رسیده‌ایم، گفت: آنها تا به امروز برجام را توافقی بد می‌دانستند و در این شرایط اگر ایران بخواهد از این توافق فاصله بگیرد، آنها باید خوشحال باشند، اما امروز که ایران مقداری از این توافق فاصله گرفته است، ناراحت بوده و داد و فریادشان در جهان بلند شده است.
روحانی با اشاره به اینکه ایران با ارسال نامه برای سران 5کشور اروپایی و انتشار بیانیه رسمی اعلام کرده که برای حفظ برجام تعهدات خود را کاهش می‌دهد، گفت: اقدام ایران در کاهش تعهدات برای ضربه زدن به برجام نیست، بلکه در راستای حفظ برجام است؛ چرا که معتقدیم اگر اقدامی انجام ندهیم، برجام از بین خواهد رفت؛ تعهدات خود را کاهش می‌دهیم تا این ساختمان بتواند متعادل بوده و حفظ شود.
روحانی خاطرنشان کرد: همانطور که اعلام کرده‌ایم، اگر طرف‌های مقابل به تعهدات خود بازگردند، بازگشت ایران به شرایط توافق به سرعت انجام خواهد شد و اگر تولید بالایی هم انجام دهیم در مدت کوتاهی آن را به کشوری دیگر مانند روسیه فروخته و در قبال آن کیک زرد دریافت می‌کنیم.
روحانی گفت: ایران هرگز قصد لجبازی با دیگران و برهم زدن توافق را ندارد، کما اینکه طرف‌های مقابل به هیچ عنوان نمی‌توانند به اقدامات ایران ایرادی بگیرند، چرا که ایران در پاسخ به درخواست‌های مکرر سران اروپا چندین بار مهلت‌های مقرر را تمدید کرده است. ایران در این مدت به هیچ عنوان عجله نکرده است و مردم بدانند که لحظه‌ای در برجام احساسی عمل نکرده‌ایم.
روحانی سازوکار مالی اروپایی‌ها (اینستکس) را تاکنون تنها اقدامی نمایشی دانست و افزود: امروز اینستکس تنها سازوکاری بدون پول است و اینستکسِ توخالی به هیچ دردی نمی‌خورد، اما اگر اینستکس فعال شده و پول فروش نفت ایران به آنها به واسطه آن حاصل شود با وجود ایرادات آن، می‌توان تا حدی آن اقدام را قبول کرد.
رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه اگر اقدام عملی از سوی طرف‌های مقابل انجام نشود، ایران از 16تیر اقدامات بعدی را انجام خواهد داد، گفت: در 16تیرماه سطح غنی‌سازی ایران دیگر 3.67نخواهد بود و این تعهد را کنار گذاشته و به هر مقداری که ضرورت و نیاز ما باشد، ارتقا خواهیم داد.
روحانی افزود: از 16تیر اگر طرف‌های مقابل به تمامی تعهدات خود طبق زمانبندی عمل نکنند، رآکتور اراک به شرایط سابق یعنی شرایطی که آنها ادعا می‌کردند خطرناک بوده و می‌تواند پلوتونیوم تولید کند، بازخواهد گشت؛ مگر اینکه در مورد رآکتور اراک آنها به تمامی تعهدات خود عمل کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید