• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 12 تیر 1398
کد مطلب : 63608
+
-

حکیم مدرن سینمای ایران

حکیم مدرن سینمای ایران

شاهین امین


 «لوک‌ئیِشن یعنی نگاه کن و عیش‌اش را ببر»؛ این جمله را کیارستمی هنگام بازدید لوکیشن فیلم «ایستگاه متروک» علیرضا رئیسیان در کنار او می‌گوید و در فیلم «۷۶ دقیقه و ۱۵ ثانیه با عباس کیارستمی» ساخته سیف‌اله صمدیان آمده است؛ فیلمی که طرح فیلمنامه‌اش از خود کیارستمی بود. کیارستمی با لحن مطایبه‎آمیز معمول خود این تعبیر را بر زبان می‌راند. او درواقع با بازی با واژه Location چنین نتیجه‌گیری سرخوشانه و طنازانه‌ای می‌کند.
 همین مطایبه کوتاه هم می‌تواند اشاره و کنایه‌ای باشد بر زاویه دید و نگاه متمایز‌کننده عباس کیارستمی. نگاهی ریزبین و نوع دیگری که او را به هنرمندی غیرمعمول، اصیل و پویا بدل کرد؛ نگاهی که می‌توانست حکایت ساده کمک یک همکلاسی را تبدیل به روایت شورانگیز از محبت ‌کند. نگاهی که از ماجرای «مشق شب» رنجی را که کودکان و خانواده‌هایشان می‌بردند بیرون می‌کشید. نگاهی که در دل زلزله رودبار به‌دنبال امید و زندگی بود، نگاهی که توانست سینمای جدیدی را به جهان معرفی کند، حتی اگر آن سینما را دوست نداشته باشیم. نگاهی که فرد و فردیت را مهم‌تر از سینما، اثر هنری و جشنواره می‌داند و به جوان فیلمساز می‌گوید:« هیچ‌چیز مهم نیست! نه جشنواره‎ها، نه جوایزشان. کن و اسکار هیچ کدام اعتباری ندارند! اثر و صاحب اثر هم همینطور! –
تو مهمی ! مهم تویی...».


نگاهی که جهان را کوچک نمی‌دانست و به اتفاقات و پدیده‌ها از زاویه دیگری نظر داشت. نگاهی که حتی عشق را به تعبیری، سازنده تلقی نمی‎کرد. نگاهی که وظیفه هنر را ایجاد سؤال و چالش می‌دانست. نگاهی که باعث نوشتن نامه‌ای متفاوت به احمدی‌نژاد قبل از انتخابات سال 1384شد و او را دعوت به انصراف کرد. نگاهی که باعث شد او تجربیات مختلفش را در عرصه‌های متفاوت، در منظر و داوری عموم قرار دهد. نگاهی که کیارستمی را -از نظر امثال نگارنده - از فیلم‌هایش مهم‌تر می‌کند و مرگ او را با وجود ده‌ها یادگار هنری، حسرت‌بارتر از آنچه بود، ‌می‎سازد. نگاهی که باعث می‌شد گفته‌ها و کنش‌های کیارستمی پرواکنش و جذاب باشد، حتی اگر گفته‌هایش گاهی با هم متفاوت و متضاد می‌نمودند. نگاهی که تلاش داشت در کارگاه‌هایش به همراه هنرجویانش نه سینما بلکه تجربه و آزمودن را تمرین کند. نگاهی که در عین رهایی، مقید بود.
و همین نگاه، شخصیتی پرکشش و متفاوتی را می‌سازد که حتی خاطره‌ای کوچک با او هم در ذهن افراد، یگانه می‎شود و ماندگار. نگاه و سلوکی که او را مشابه «حکیمی ‌مدرن» نمایش می‌داد.
14تیر سالگرد درگذشت عباس کیارستمی است. قصد سوگواری و حرف‌هایی تکراری نداشتیم، به همین دلیل از شادمهر راستین نویسنده فیلمنامه آثاری چون «امروز»، «آفساید»، «به همین سادگی» و «این زن حرف نمی‌زند»، شهرام مکری کارگردان «ماهی و گربه » و «هجوم» و مجید برزگر کارگردان فیلم‌های«پرویز» و «یک شهروند معمولی» به‌عنوان سینماگرانی تجربه‌گرا و آشنا به دنیای کیارستمی، خواستیم هر کدام یادداشتی نو بنویسند که به همراه متن خواندنی سعید مروتی و 3گزارش کوتاه، پرونده کوچک ما شد در روزهای سفر ابدی سینماگری که عاشق زندگی بود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید