• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 12 تیر 1398
کد مطلب : 63593
+
-

واکنش به گزارش همشهری در ماجرای لغو یکجانبه روادید با چین

محمد باریکانی/خبرنگار

روزنامه همشهری دیروز در گزارشی با عنوان «چالش لغو ویزا برای چینی‌ها» به آسیب‌شناسی لغو یکجانبه روادید با چین پرداخت. لغو یکجانبه روادید برای اتباع چین در شرایطی صورت گرفته است که سفارت چین در تهران، سیاست صدور ویزا برای اتباع ایران را همچنان سختگیرانه ادامه می‌دهد.
کارشناسان و فعالان صنعت گردشگری کشور در گفت‌وگو با همشهری لغو یکجانبه روادید ایران برای چینی‌ها را ضد‌تبلیغ خوانده و اعلام کرده بودند پیش از لغو ویزا برای چینی‌ها آن هم به‌صورت یکجانبه باید فکری به حال زیرساخت‌های گردشگری برای بازارچین می‌شد و در نبود راهنمای چینی‌زبان، رستوران‌های چینی و اطلاع‌رسانی مناسب به زبان چینی، جذب اتباع چین به ایران دشوار است. زاهد شفیعی، مدیرکل آموزش و مطالعات گردشگری معاونت گردشگری حالا اعلام کرد: برنامه‌ریزی وتدوین دقیق دوره‌های آموزشی برای فعالان بازار گردشگری چین، برای عوامل دفاتر خدمات مسافرتی، واحدهای اقامتی، پذیرایی، راهنمایان تور، توراپراتورها و... در دستور کار قرار گرفته است.
علی‌اصغر مونسان، رئیس سازمان میراث‌فرهنگی سیاست لغو یکجانبه روادید با چین را در گزارشی به هیأت دولت ارائه کرد و حسن‌روحانی، رئیس‌جمهور نیز با آن موافقت کرد. هدف از سیاست لغو یکجانبه روادید با چین، جذب 2میلیون گردشگر چینی در سال به ایران است. چین، سالانه بیش از100میلیون گردشگر خروجی دارد و دولت امیدوار است با سیاست لغو ویزا ‌درصد کوچکی از گردشگران خروجی آن کشور را راهی ایران کند. فعالان صنعت گردشگری اما معتقدند لغو یکجانبه ویزا با چین، بدون برنامه‌ریزی قبلی و فراهم شدن زیرساخت‌های مورد نیاز این بازار به گردشگری ایران آسیب می‌زند.
زاهد شفیعی، مدیرکل دفتر آموزش و مطالعات گردشگری در معاونت گردشگری در واکنش به گزارش دیروز همشهری گفته است: در راستای لغو روادید برای گردشگران چینی، آموزش عوامل و فعالان گردشگری مرتبط با این حوزه در دستور کار است. 
معاونت گردشگری ‌به نقل از مدیرکل دفتر آموزش و مطالعات آن معاونت اعلام کرد: لغو روادید با چین به دستور رئیس‌جمهوری برای ورود بیشتر و آسان‌تر چینی‌ها به کشورمان و در راستای ‌استراتژی جدید بازاریابی و نفوذ در بازارهای بزرگ و نوظهور گردشگری جهان اتخاذ شده  است. به گفته او، تمرکز بر بازار بزرگ چین و گرفتن سهم بیشتر و متناسب با ظرفیت‌های گردشگری کشور از این بازار رو به رشد، جایگاه ویژه و ممتازی دارد.
شفیعی همچنین در واکنش به آنچه فعالان صنعت گردشگری درخصوص نبود زیرساخت‌های لازم برای جذب گردشگران چینی به ایران به همشهری گفته بودند، نیز اعلام کرد: دوره‌های آموزشی 46 ساعته برای «آشنایی با روحیات و خلقیات گردشگران چینی»، «الگوهای مسافرت گردشگران چینی»، «نرخ‌دهی و نحوه تعامل مالی با شرکت‌های تورفرست چینی»، «اشتراکات و ارتباطات تمدنی و روابط چین و ایران در طول تاریخ»، «رویدادها و نمایشگاه‌های مهم گردشگری چین و نحوه شرکت در آنها» و همچنین «نحوه تعامل با آژانس‌داران و راهنمایان چینی» به‌صورت نظری و عملی برای فعالان مرتبط با بازار چین در دستور کار قرار گرفته است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید