• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
چهار شنبه 12 تیر 1398
کد مطلب : 63542
+
-

شوق دوچرخه‌سواری

تاکنون 50 ایستگاه دوچرخه اشتراکی در تهران افتتاح شده و این تعداد در حال افزایش است

دوچرخه
شوق دوچرخه‌سواری


سیدمحمد فخار/ خبر‌نگار
دیروز دومین نمایشگاه تخصصی دوچرخه شهری در تهران گشایش یافت تا حضور دوچرخه‌های بی‌دود در پایتخت یک‌ساله شود. دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی در شهری که هر روز بیش از 20میلیون سفر به‌خود می‌بیند، تنها راه برای حفظ سلامت 9میلیون شهروند است. روزانه 23میلیون ساعت از عمر شهروندان در ترافیک هدر می‌شود و شهروندان باید در هوایی تنفس کنند که 1800تن آلاینده‌های مختلف در آن منتشر شده‌ است. در چنین شرایطی توجه به ترددهای انسان‌محور در برابر خودرومحوری رویکردی مؤثر است که می‌تواند به بهبود سلامت مردم کمک کند. تابستان سال گذشته دوچرخه‌های نارنجی‌رنگ اشتراکی در تهران رونمایی شدند و دیروز جشن یک‌سالگی آنان برگزار شد. این ایده هم‌اکنون از سوی شهردار و دلسوزان محیط‌زیست شهری دنبال می‌شود و تاکنون نتایج مفیدی برای شهر داشته است.

تشویق دوچرخه‌ای
هر شهروند برای سفر شهری خود سه آیتم زمان، قیمت و سفر راحت را مدنظر قرار می‌دهد. یوسف حجت، رئیس سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران در این‌باره گفت: استفاده از خودروی شخصی در تهران به‌صرفه‌تر و البته راحت‌تر است و زمان کمتری هم صرف می‌شود اما چه اتفاقی می‌افتد که شهروندان از دوچرخه به جای خودروی شخصی برای انجام سفرهای درون‌شهری خود استفاده می‌کنند؟ امروز درونی کردن فاکتور اجتماعی استفاده نکردن از خودرو، یک الزام عمومی است. فرهنگسازی و اطلاع‌رسانی بسیار مهم است چرا که بسیاری از مردم از شیوه‌های دیگر حمل‌ونقل همچون دوچرخه بی‌خبر هستند و این نمایشگاه و همایش قدم بزرگی است تا بتوانیم مردم را نسبت به استفاده از دوچرخه تشویق کنیم.

از نمایشگاه چه خبر؟



راه‌اندازی 50ایستگاه بی‌دود
در طول این یک سال اخیر نزدیک به 50ایستگاه دوچرخه اشتراکی در معابر پرتردد شهری راه‌اندازی شده و این روند به مرور در حال گسترش است.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید