• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 12 تیر 1398
کد مطلب : 63535
+
-

سی و یکمین سالگرد حمله ناو وینسنس آمریکا به پرواز 655 برگزار شد

لاریجانی: رفتار پریشان آمریکا به‌خاطر نشناختن ایران است

یاد
لاریجانی: رفتار پریشان آمریکا به‌خاطر نشناختن ایران است


مراسم گرامیداشت شهدای حمله ناو آمریکایی به هواپیمای مسافربری جمهوری اسلامی در سال67 روز سه‌شنبه در فرودگاه مهرآباد برگزار شد. همزمان با سی‌ویکمین سالگرد شهدای ۱۲تیر، فرودگاه بندرعباس نیز با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی و وزیر راه و شهرسازی به فرودگاه شهدای پرواز۶۵۵ تغییر نام یافت. به گزارش ایسنا، رئیس مجلس در این مراسم با تأکید بر اینکه «باید همبستگی ملی را حفظ کرد»، گفت: اگر امروز آمریکا در مسئله هسته‌ای، رفتار پریشانی از خود نشان می‌دهد به‌دلیل عدم‌شناخت از ایران است. علی لاریجانی با بیان اینکه خطاهای آمریکا علیه ایران خیلی زیاد است، تصریح کرد: در جنگ عراق علیه ایران صدام را جلو انداختند و به او روحیه دادند و گفتند که در جنگ علیه ایران از او حمایت می‌کنند. تصور می‌کردند که می‌توانند انقلاب را خفه کنند. هدف آنها این بود که صدام ایران را از بین ببرد و انقلاب شکست بخورد.

اما با همبستگی ملت مقابل آمریکا مواجه شدند که اینها همه نشأت‌گرفته از این است که آمریکا ملت ایران و منطقه را نمی‌شناسد. به گفته لاریجانی؛ «آمریکا فکر می‌کرد که اگر لشکرکشی زمینی به عراق کند مردم عراق تسلیم می‌شوند. درست است که آنها صدام ضعیف‌شده را ظرف ۲۰روز از بین بردند اما فکر می‌کردند که می‌توانند همین کار را با مردم عراق هم انجام داده و خودشان وزیر و رئیس‌جمهور تعیین کنند. این اتفاق رخ نداد که دلیل آن وجود رهبر دینی آیت‌الله سیستانی بود. آمریکایی‌ها در عراق ماندند و به گفته خودشان بیش از 5هزار کشته دادند. ترامپ هم می‌گوید که 7هزار میلیارد دلار در جنگ خرج کرده است. آنها با این حجم از کشته و خسارات وارده به عراق مجبور شدند که این کشور را ترک کنند. اینها همه ناشی از عدم‌شناخت آمریکا از خاورمیانه و ملت ایران است. اکنون هم تصور می‌کنند با اعزام 4ناو در منطقه می‌توانند کشوری را تصرف کنند.»

لاریجانی با اشاره به سابقه تمدنی ایران گفت: آنها سابقه تمدنی ملت ایران را درک نمی‌کنند، امروز هم در مسئله هسته‌ای، تحریم‌های عجیب علیه مردم وضع کردند. با نگاهی به رفتار رئیس‌جمهور آمریکا ظرف یک‌سال گذشته بسیاری از مسائل روشن می‌شود. ابتدا ملت ایران را تروریسم خواندند و صحبت از اعمال تحریم‌ها و گزینه نظامی کردند، بعد با کشورهای منطقه تماس گرفتند و آنها هم قول ائتلاف دادند که این اتفاق هم رخ نداد، چون آنها همسایگان ما هستند و می‌دانند که اگر وارد ائتلاف شوند باید هزینه دهند. بعد از مدتی موضوع به صفر رساندن فروش نفت ایران را مطرح کردند؛ با این خیال که می‌توانند ایران را از پا درآورند. ورق بعدی این بود که گفتند آماده مذاکره هستند. آقای پمپئو ۱۲شرط را اعلام کرد اما بعد رئیس‌جمهور آمریکا صحبت از مذاکره بدون پیش‌شرط کرد و برای آن، افرادی را به ایران فرستاد.

 دلیل همه این کارها این است که فکر می‌کنند ملت ایران تسلیم می‌شود و فشار را تحمل نمی‌کند و می‌توانند داخل ایران را به‌هم بریزند. آشفتگی مختصری در سال۹۶ ایجاد شد که فکر کردند می‌توانند شرایط ایران را به‌هم بریزند اما موفق نشدند. دوازدهم تیرماه67 هواپیمای مسافربری ایرباس ایران که از بندرعباس عازم دوبی بود، بر فراز آب‌های خلیج‌فارس و در نزدیکی جزیره هنگام مورد هجوم یگان‌های دریایی متجاوز آمریکایی مستقر در آب‌های خلیج‌فارس قرار گرفت و سقوط کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید