• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
چهار شنبه 12 تیر 1398
کد مطلب : 63528
+
-

اقدامی مثبت در راستای رفع تبعیض

دیدگاه
اقدامی مثبت در راستای رفع تبعیض


سیده‌فاطمه ذوالقدر/ عضو کمیسیون فرهنگی مجلس
با وجود تأکید دین اسلام بر برابری حقوق افراد، قانون مجازات اسلامی حاوی مقررات متفاوتی درباره زن و مرد است که البته برخی از آنها در مورد زنان جنبه حمایتی دارد و برخی دیگر مانند سن مسئولیت کیفری، شهادت، دیه و قصاص به ظاهر تبعیض‌آمیز است. بر این اساس طبق ماده550 این قانون، دیه زن نصف دیه مرد لحاظ می‌شد و دلیل آن علاوه بر برخی دلایل فقهی، تفاوت در جایگاه اجتماعی و اقتصادی زنان در برابر مردان بیان می‌شد.

طی 4دوره فعالیت این نهاد بالغ، بیش از 12هزار نفر در فعالیت شورایاری‌ها مشارکت داشته‌اند که نقش بزرگی در توانمندسازی این نهاد و ظرفیت‌سازی‌ آن ایفا کرده‌اند. امروز در آستانه پنجمین دوره انتخابات شورایاری‌‌ها این امکان از سوی شورای پنجم فراهم شده تا بلوغ این نهاد نمایان شود. با چنین وصفی می‌توان گفت که شورایاری‌ها در دوره پنجم دارای 3ویژگی اصلی هستند:

1.بعد از 16سال امروز مرحله بلوغ شورایاری‌هاست تا نسبت به مسائل تخصصی‌تر ورود کرده و مشکلات شهر را برطرف سازند. 2. امروز ظرفیت شورایاری‌ها به حدی از بلوغ رسیده که در کنار استفاده از تجارب افرادی که در ساختار اداری و سازمانی از آنها به‌عنوان معتمدان محلات یاد می‌کنند، بر ظرفیت جوانان و زنان نیز تأکید شده و قرار است از نیروهای پرتوان و پر‌انرژی استفاده شود. در این صورت شاهد ارتقای سرمایه‌های انسانی این نهاد خواهیم بود. 3. بعد از 16سال، نهاد شورایاری‌ها و برگزاری انتخابات آن در حال قانونمند‌شدن است و لایحه آن از سوی شورای‌عالی استان‌ها تهیه و برای تصویب به مجلس شورای اسلامی ارسال خواهد شد. بنابراین باید گفت شورایاری‌ها یک فرصت برای ارتقای جایگاه نهادهای مردمی به‌حساب می‌آیند؛ نهادهایی که در شورای اول مورد تأکید قرار گرفتند و امروز مورد حمایت شورای پنجم هستند.

شورایاری‌ها فرصتی ناب برای ظرفیت‌سازی و توانمندسازی مدیریت شهری و شهروندان است چراکه از طریق آنها مدیریت شهری به منبع اصلی یعنی شهروندان متصل می‌شود. 4مرداد یک فرصت برای شهروندان و بیشتر برای مدیریت شهری است تا بتواند از ظرفیت حدود 4هزار نفر در اداره شهر و اتصال به شهروندان و استفاده از نظرات آنان در حل مشکلات محلات بهره‌مند شود؛ چراکه شورایاری‌ها به حدی از بلوغ رسیده‌اند که به‌عنوان نهادی مطرح در ردیف پایگاه‌های مردمی و نهادهای اجتماعی مورد وثوق و استناد نهادهای تصمیم‌ساز قرار گیرند. به جرأت می‌توان گفت شورایاری‌ها پیشگام و پیشرو در این امر هستند و تصمیم‌سازان با اتکا به آنان می‌توانند در اداره امور شهر موفق باشند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید