• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 12 تیر 1398
کد مطلب : 63489
+
-

ترویج علم و فناوری با چاشنی بازی‌

شروین سوری، نخبه البرزی: تلاش می‌کنیم با ایجاد رقابت‌هایی سالم در میان نوجوانان آنها را به فعالیت‌های علمی و پژوهشی جذب کنیم

جامعه
ترویج علم و فناوری با چاشنی بازی‌

راضیه شعبانی | البرز- خبرنگار


فعالیت‌های علمی و پژوهشی از حوزه‌هایی است که سازمان‌های مردم‌نهاد استان البرز به صورت تخصصی به آن پرداخته و نخبه‌های بسیاری را از این طریق پرورش و یا جذب می‌کنند. «شروین سوری» یکی از جوانان فعال در این عرصه است. وی با علاقه فردی مشغول یادگیری علم رباتیک شد و اولین ماشین هوشمند (ربات) خود را ساخت و موفق به کسب مقام اول رباتیک بخش خلاقیت در ماشین‌های هوشمند در استان تهران شده است. علاوه بر این‌که خود از نخبه‌های استان در حوزه علمی و پژوهشی است، سمنی را با عنوان «سمن البرز پژوهان نصر» را به ثبت رسانده و توانسته است جوانان و نوجوانان خلاق بسیاری را در پیشبرد امور علمی و فناوری استان با خود همگام کند. در ادامه گفت‌وگوی همشهری را با این جوان البرزی می‌خوانید.


از چه زمانی فعالیت سمن خود را شروع کردید و هدف از تشکیل آن چه بود؟

این سمن در سال 86 در سازمان ملی جوانان با محوریت علمی و پژوهشی ثبت شد که البته آن زمان به عنوان زیرمجموعه‌ای از پایتخت و شهرستان‌های غرب تهران فعالیت می‌کرد. 2 سال ابتدای کار برنامه‌های حوزه فناوری اطلاعات اجرا شد تا درنهایت در سال 89 با منحل شدن سازمان ملی جوانان، سازمان مردم‌نهاد خود را در وزارت ورزش و جوانان از طریق اداره کل ورزش و جوانان البرز با همان نام و موضوع به ثبت رساندیم.

موضوع فعالیت‌های شما چیست؟

در حقیقت هدف این است که فعالیت‌های علمی و پژوهشی برای مردم انجام شود، به همین منظور کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی برگزار می‌کنیم، به این شکل که سمیناری تعریف، فراخوان عمومی اعلام و منتشر می‌شود و علاقه‌مندان در حوزه‌های علمی پس از ثبت‌نام هم می‌توانند در روز معین از مطالب استفاده و مدرک خود را همزمان با پایان دوره کسب کنند. برخی رویدادها نیز در قالب نمایشگاه برگزار می‌شود، به عنوان مثال مسابقه و برنامه‌های تفریحی در استان برگزار می‌کنیم که در بخش برنامه‌نویسی در سال گذشته این اتفاق افتاد.

از جمله دستاوردهای سمن شما چیست؟ 

با توجه به تخصصی که در زمینه علمی و فناوری داریم، سعی می‌شود تا در این حوزه به صورت تخصصی و داوطلبانه فعالیت کنیم و با توجه به تخصص اعضای این سازمان هم تاکنون توانسته‌ایم مباحث علمی و فناوری را در قالب بازی‌های دیجیتالی ارائه دهیم.

تمامی کارهای شما به صورت داوطلبانه انجام می‌شود؟

تمامی امور در قالب سمن انجام و بیشتر برنامه‌ها با حمایت اداره کل ورزش و جوانان به صورت رایگان برای عموم مردم برگزار می‌شود. درخصوص کادر اجرایی هم عموم افراد به صورت داوطلبانه فعالیت می‌کنند اما برای برخی برنامه‌ها ازجمله مجریگری و تامین سیستم صوتی نیاز به تامین هزینه است.

همکاری ارگان‌های استان با سازمان‌های مردم‌نهاد چطور است؟

اداره کل ارتباطات استان، پلیس فتای البرز و ...  از ارگان‌هایی هستند که همواره در ارائه خدمات سمن ما به مردم همکاری دارند و حتی برخی از کارمندان این ادارات هم از برنامه‌های ما استفاده می‌کنند.

بزرگ‌ترین مشکل سمن‌ها که آنها را از رسیدن به اهدافشان باز می‌دارد چیست؟

عمده مشکلات در این روزها مباحث مالی است. علی‌رغم این‌که برخی ادارات حمایت می‌کنند، اما کمک‌ها نسبت به فعالیت و خدمات ارائه‌شده به‌هیچ‌وجه قابل توجه نیست. با این شرایط به صورت عادی و معمولی می‌توان پیش رفت، زیرا با توجه به سیاست‌های سمن‌ها وقتی با برنامه‌‌ریزی به برگزاری برنامه‌ای می‌پردازیم، به دنبال سودهای چندبرابری نیستیم. بنابراین برای پیشرفت نیازمند توجه و تدبیر مدیران هستیم تا بتوانیم اعتبار ویژه دریافت و سرمایه‌گذارها را به‌درستی انتخاب کنیم.

فعالیت‌ها و برنامه‌ریزی‌های شما بیشتر در چه رده سنی متمرکز می‌شوند؟

به دلیل این‌که خودم از نوجوانی و جوانی شروع به کار کردم، علاقه‌ام برای توسعه و انتقال تجربه‌هایم به جوانان بیشتر است و امروزه در رده سنی جوانان و بزرگسالان فعالیت می‌کنم.

برنامه‌ای هم برای مدارس و آموزش به دانش‌آموزان داشته‌اید؟ 

درخواست و برنامه‌ای برای فعالیت در مدارس نداشته‌ام. تنها فعالیت ما برای دانش‌آموزان در قالب مسابقات بازی‌های کامپیوتری بود که همواره سعی داشتیم با توجه به شرایط کنونی با ایجاد رقابت‌هایی سالم در میان نوجوانان آنها را به سمت فعالیت‌های علمی و پژوهشی جذب کنیم و شاهد کاهش آسیب‌های اجتماعی و استفاده درست از این نوع سرگرمی‌ها باشیم.

نگاه مسئولان استان به سمن‌ها چگونه است و چه انتظاری از مسئولان دارید؟

دیدگاه مسئولان البرز درباره سمن‌ها نسبت به سایر استان‌ها از وضعیت بهتری برخوردار است، اما چنانچه شرایطی فراهم شود تا سازمان‌های مردم‌نهاد جدی‌تر گرفته شوند، قطعا با نتایج بهتری روبه‌رو خواهیم بود. این در صورتی است که برخی مدیران تصور می‌کنند فعالیت‌هایی که به سمن‌ها واگذار می‌شوند از اهمیت کمی برخوردارند. همچنین تصور می‌کنند سمن‌ها نمی‌توانند برنامه‌ها را متناسب با انتظار آنها برگزار کنند، در صورتی که سمن‌ها از توانایی بالایی در اجرای برنامه‌های حوزه‌های مختلف برخوردار هستند.

چه برنامه‌ای برای آینده دارید؟

برای ماه‌های آینده 3 کنفرانس برنامه‌‌ریزی شده است که یکی از آنها با عنوان هوش تجاری در صنعت سلامت در دانشگاه آیدین استانبول 4 و 5 مرداد برگزار خواهد داشت، اما امسال تصمیم داریم درصورت همکاری ادارات، نمایشگاه دستاوردهای فناوری اطلاعات استان را برگزار کنیم.

و سخن آخر؟

امیدواریم جوانان بیشتری در فعالیت‌های اجتماعی و داوطلبانه شرکت کنند و شاهد حضور نیروهای بیشتری در این زمینه باشیم.


سمن‌ها؛ بازوان کمکی دولت

سازمان‌های مردم‌نهاد پل ارتباطی بین جامعه و دولت هستند که می‌توانند با مشارکت دادن مردم در مدیریت جامعه کشور را به سوی پیشرفت سوق دهند. اما در کنار نقش موثر این نهادها، وجود شمار زیاد مرکزهای نظارتی و سیاست‌گذاری در ارتباط با آنها موجب شده است تا تشکل‌های یادشده نتوانند جایگاه واقعی خویش را به دست آورند. 
به گزارش همشهری، با این وجود البرز از جمله استان‌هایی است سمن‌های بسیاری در آن فعال هستند؛ سمن‌هایی که سعی دارند نقش مردم را در اجتماع پررنگ کنند و از آنها برای رسیدن به توسعه شهر بهره بگیرند و انتظار دارند دولت‌ با ظرفیت‌سازی، حمایت و تسهیلگری زمینه‌های لازم را برای ایفای نقش سمن‌ها فراهم کنند.

مدیرکل ورزش و جوانان البرز با اشاره به لزوم حمایت از سمن‌ها می‌گوید: حمایت از سازمان‌های مردم‌نهاد همواره یکی از سیاست‌های اصلی دولت بوده و در سال‌های اخیر نیز این مهم رشد چشمگیری در کشور هم از لحاظ کیفی و هم از لحاظ کمی داشته است.
«امیر غفرانی» با بیان جایگاه بالای البرز در بخش حمایت از سمن‌ها می‌افزاید: خوشبختانه البرز در حوزه سازمان‌های مردم‌نهاد جوانان، سرآمد کشور است و بیشترین تعداد سمن ثبت‌شده فعال را دارد و ما نیز همواره سعی کرده‌ایم از این سمن‌ها حمایت لازم را داشته باشیم .
وی ادامه می‌دهد: سازمان‌های مردم‌نهاد در تمام عرصه‌های مختلف از جمله محیط‌زیست، فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، آموزشی، ورزشی، بهداشتی و پزشکی و مذهبی می‌توانند در توسعه شهر و کشور نقش داشته باشند و به کمک مسئولان و سازمان‌های مختلف بیایند، چراکه آنها همواره فکر‌ها و ایده‌های نو خلاقانه دارند.

غفرانی اضافه می‌کند: سازمان‌های مردم‌نهاد می‌توانند بازوان توانمند دولت در تمامی عرصه‌ها باشند.
مدیرکل ورزش و جوانان استان البرز می‌گوید: حمایت از سمن‌ها در حقیقت فرصت دادن به جوان‌هاست؛ نمی‌توان برای حمایت از جوانان تنها شعار سر داد، بلکه باید در عمل اثبات کنیم این قشر مهم و آینده‌ساز را قبول داریم و حاضریم مسئولیت‌های بزرگ را به آنها واگذار کنیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید