• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 12 تیر 1398
کد مطلب : 63405
+
-

کاهش سوزاندن کاه‌ و کلش در گلستان

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان:  سوزاندن بقایای محصولات کشاورزی موجب مرگ موجودات زنده مفید زیر خاک می‌شود

زیست‌ بوم
کاهش سوزاندن کاه‌ و کلش در گلستان

آموزش و آگاه‌سازی کشاورزان نسبت به فواید بقایای گیاهی برای خاک و همچنین جدی گرفتن پیگرد قضایی در این رابطه موجب شده که به گفته مسئولان این حوزه، امسال آتش زدن کاه و کلش در مزارع استان کاهش داشته باشد.

 به گزارش ایسنا، یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های کشور در حوزه کشاورزی موضوع خاک است. متاسفانه میزان ماده آلی در خاک کم بوده و همین امر در روند تولید بخش کشاورزی تاثیرگذار بوده است.

یکی از راهکارهایی که می‌توان ماده آلی خاک را افزایش داد، حفظ بقایای گیاهی در اراضی کشاورزی است که ضمن صرفه‌جویی در مصرف آب، به مرور زمان باعث افزایش عملکرد محصول نیز می‌شود.متاسفانه همه ساله شاهد آتش زدن بقایای محصولات در اراضی کشاورزی هستیم و کشاورزان بدون آگاهی از فواید زیاد این بقایای گیاهی، آنها را می‌سوزانند و به خاک و هوا نیز آسیب وارد می‌کنند.


نابودی ذخایر

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان اظهار کرد: موجودات زنده‌ای در خاک وجود دارند که باعث حاصلخیزی خاک می‌شوند و با آتش زدن کاه و کلش، این موجودات از بین می‌روند. 

«ابوطالب قزلسفلو» با بیان این‌که این کار باعث کاهش حاصلخیزی خاک می‌شود، تصریح کرد:‌ بقایای محصول را باید به خاک بازگرداند تا باعث افزایش ماده آلی خاک و افزایش تولید محصول شود.

وی بیان کرد:‌ میزان ماده آلی خاک در استان از 3 تا 4 درصد به حدود 5/1 تا 2 درصد کاهش پیدا کرده است. در سال‌های اخیر به دلیل کاهش این ماده آلی، خاک‌ها توان نگهداری آب را از دست داده‌اند.قزلسفلو گفت: اگر خاک ماده آلی و حاصلخیزی خود را از دست بدهد، دیگر یک محیط زنده و بارور برای تولید محصول نیست. 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان یادآور شد: رئیس کل دادگستری استان به تمامی دادستان‌های شهرستان‌ها اعلام کرد که طبق ماده قانونی با کسانی که اقدام به آتش زدن بقایای محصولات می‌کنند، برخورد کنند. 

وی تصریح کرد:‌ در موارد زیادی آتش زدن بقایای محصول در اراضی کشاورزی که در حاشیه جنگل‌ها قرار دارد، باعث سرایت آتش به جنگل‌ها می‌شود و ما موظف به پیگیری متخلف هستیم.

 این مسئول اضافه کرد: سال گذشته حدود 470 مورد حریق کوچک و بزرگ در عرصه‌های منابع طبیعی استان داشتیم که بیشتر آنها بابت سرایت آتش از مزارع به وقوع پیوسته بود. امسال آمار نسبت به سال گذشته کاهش داشت و کشاورزان همکاری خوبی با ما داشتند.


کمک‌های بلاعوض برای خرید ادوات کشاورزی

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گلستان هم اظهار کرد: ادواتی برای کشاورزی حفاظتی با تسهیلات 4 درصدی در نظر گرفته شده که کشاورزان می‌توانند با استفاده از این ادوات بدون آتش زدن بقایای محصول اقدام به کشت کنند.

«محمدرضا عباسی» با اشاره به این‌که کمک‌های بلاعوض برای خرید برخی از این ادوات در نظر گرفته شده است، گفت: کلاس‌های آموزشی، ترویجی زیادی برای بهره‌برداران برگزار شده و در صورت درخواست مجدد کلاس‌های آموزشی رایگان بیشتری برای آنها برگزار می‌کنیم.

وی به مضررات آتش زدن بقایای محصول اشاره کرد و افزود: از 7 سال گذشته ادواتی وارد استان شده که با استفاده از آنها دیگر مانعی برای کشت محصول در میان بقایای گیاهی وجود ندارد. 

عباسی با اشاره به فعالیت 160 هزار بهره‌بردار در بخش کشاورزی استان بیان کرد: در سنوات گذشته در اراضی استان بقایای محصول آتش زده می شد که در حال حاضر این میزان کاهش پیدا کرده است. 

امسال با تمام اطلاع‌رسانی‌هایی که صورت گرفت، برخی از کشاورزان باز هم اقدام به آتش زدن کاه و کلش کردند و در این رابطه بیش از 100 نفر به دادگستری معرفی شدند.


خاک؛ منبع اصلی تامین غذا

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی گلستان هم با بیان این‌که خاک منبع اصلی تامین غذاست، گفت:‌ برای کشاورزی خوب، خاک باید بالای 2 درصد ماده آلی داشته باشد اما متاسفانه از این نظر دارای نقطه ضعف بزرگی هستیم، حتی در برخی مناطق شمالی استان میزان ماده آلی خاک زیر یک درصد است.

«ابوالفضل فرجی» تصریح کرد: به ازای هر 1/0 درصد افزایش ماده آلی خاک، عملکرد محصولات زراعی مانند گندم، جو و کلزا بین 150 تا 300 کیلوگرم در هکتار افزایش می‌یابد.

وی بیان کرد: یکی از آسان‌ترین روش‌ها برای افزایش مواد آلی خاک حفظ بقایای گیاهی محصولات است که می‌توان در یک دوره 10ساله مواد آلی خاک را به اندازه قابل قبولی رساند.

فرجی خاک را موجودی زنده برشمرد و افزود:‌ آتش زدن کاه و کلش در اراضی باعث از بین رفتن تمامی ارگانیسم‌های مفید خاک از لایه صفر تا 20 سانتی‌متر می‌شود.رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی گلستان گفت: متاسفانه در سال‌های گذشته به این موضوع توجه کمی می‌شد و کشاورزان آتش زدن بقایای محصولات را آسان‌ترین روش برای از بین بردن این بقایا و کشت مجدد محصول می‌دانستند.

 در سال‌های اخیر با اقدامات خوبی که جهاد کشاورزی برای آگاهی کشاورزان انجام داد، کمتر شاهد این اقدام هستیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :