• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 17 بهمن 1396
کد مطلب : 6333
+
-

آلودگی صوتی معضل 76درصد بیمارستان‌های تهران

بحران صوتی شهرهای بزرگ ایران گاه تا ۲۰برابر حد مجاز ارزیابی می‌شود

گزارش
آلودگی صوتی معضل 76درصد بیمارستان‌های تهران

سید محمد فخار|خبرنگار  :

آلودگی صوتی از آنچه فکر می‌کنیم، ‌به ما نزدیک‌تر است؛ تبعات بیماری‌زا و گاه مرگ‌آور آن نیز گاه و بی‌گاه این خطر را برای هر شهروند ساکن شهرهای بزرگ کشور گوشزد می‌کند. طبق مطالعات رسیده به همشهری،  آلودگی صوتی شهرهای بزرگ کشور تا ۲۰برابر حد مجاز است. اندازه‌گیری‌ها در تهران نشان می‌دهد 76درصد مراکز درمانی و 32درصد مراکز آموزشی دارای آلودگی صوتی بالاتر از حد مجاز هستند و در شرایط بحرانی آلودگی صوتی قرار دارند؛ یعنی میزان آلودگی صوتی آنها بیش از 15دسی‌بل از حد مجاز فراتر است. صوت در اثر ارتعاش مولکول‌های هوا به وجود می‌آید و امواج آن به صورت طولی در هوا منتشر می‌شود. این اصوات بر اساس محل زندگی هر فرد و نوع شهری که در آن زندگی می‌کند دارای استانداردهای معینی است که در شهرهای بزرگ ایران این میزان ۲۰برابر حد مجاز است. دکتر محمدرضا منظم اسماعیل پور، استاد گروه بهداشت حرفه‌ای دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره ماهیت آلودگی صوتی به همشهری می‌گوید: صدای اطراف ما اگر از حد استاندارد بالاتر رود و یا بد‌‌زمان و بد مکان باشد آلودگی صوتی نامیده می‌شود، در واقع به صدایی که تراز خوبی نداشته باشد هم اطلاق می‌شود. به گفته دکتر اسماعیل‌پور، روزانه بسیاری از افراد جامعه در محیط کار و محیط اجتماعی خود آلودگی صوتی تولید می‌کنند و بیشترین میزان این آلودگی مربوط به صدای ترافیک است که وسایل نقلیه زمینی و هوایی ایجاد می‌کنند. قابل توجه است که موتور سیکلت‌ها بیشترین میزان آلودگی صوتی را در وسایل نقلیه زمینی به خود اختصاص می‌دهند.

او ادامه داد: موضوع آلودگی صوتی یکی از مسائلی است که بسیار مظلوم واقع شده و تنها دلیلی که کمتر به آن پرداخته شده این است که باعث مرگ کسی نمی‌شود و باید دانست که عوارض روانی و جسمی زیادی را در جامعه ایجاد می‌کند. این استاد گروه بهداشت حرفه‌ای دانشگاه علوم پزشکی تهران اضافه می‌کند: حدود ۲۴درصد از مردم جامعه ما از مشکلات روانی که نیاز به درمان دارد، رنج می‌برند و باید توجه داشت که آلودگی صوتی عوارضی همچون سقط جنین، افزایش فشار خون،  سکته قلبی،  افت شنوایی و کاهش راندمان کار را به همراه دارد. دکتر اسماعیل‌پور با اشاره به اینکه در کشور ما میزان آلودگی صوتی ۲۰برابر حد مجاز است،  گفت: در شورای شهر مصوبه‌ای را مطرح کرده‌ایم تا طرح جامع آلودگی صوتی به تصویب رسیده و در شهرهای بزرگ کشور اجرایی شود. مهم‌ترین بخش‌های این طرح شامل کاهش صدای موتور در معاینه فنی خودروها و وسایل نقلیه سنگین و توجه به استانداردها در ساختمان‌سازی‌ می‌شود. قابل توجه است که سروصدا یک مسئله ذهنی است و هر فرد سطح تحمل متفاوتی نسبت به سروصدا دارد. آلودگی صوتی موضوعی زیست محیطی است که به‌عنوان معضلی در محل‌های کار شناخته می‌شود. صدای خیلی زیاد می‌تواند موجب افت موقت یا دائم شنوایی شود. اصوات در مکالمات تداخل ایجاد می‌کنند. صدای رادیو و تلویزیون می‌تواند خواب را بر هم بزند و آرامش فرد را مختل کند. اصوات موجب کاهش دقت در کار می‌شوند. همچنین زمان واکنش فرد در مواردی از قبیل رانندگی را افزایش می‌دهند.

 

 منابع تولید آلودگی صوتی

موتورسیکلت‌ها متهم اصلی ایجاد آلودگی صوتی در شهرهای بزرگ کشور هستند. بر اساس اندازه‌گیری‌های به‌عمل آمده مشخص شده که این وسایل مضر برای زندگی شهری 49درصد آلودگی صوتی ایجاد می‌کنند. همچنین خودروهای سواری با 30درصد،  ماشین‌های سنگین 20درصد و اتوبوس‌های شهری یک درصد آلودگی صوتی را تشکیل می‌دهند.

 

   بحران در بزرگراه‌های تهران

 

با اندازه‌گیری‌ها و مدلسازی‌های انجام شده توسط واحد صوت شرکت کنترل کیفیت هوای تهران،  مشخص شده که آلودگی صدا در بدنه بزرگراه‌های تهران در حدود 70تا 80دسی‌بل است که 15دسی‌بل از حد مجاز مناطق مسکونی یعنی 55دسی‌بل بالاتر است. این وضعیت برای مراکز درمانی و آموزشی مجاور بزرگراه‌ها بسیار بغرنج‌تر است. بزرگراه‌ها به‌علت تردد تعداد خودرو بیشتر و سرعت بالاتر،  دارای آلودگی صوتی بالاتری هستند. بر پایه اطلاعات به‌دست آمده،  میزان تراز صدا در 10سال گذشته 8تا 9دسی‌بل افزایش پیدا کرده است. طی سال‌های اخیر آلودگی صوتی 1700مرکز آموزشی و درمانی در 22منطقه تهران اندازه‌گیری شده که نشان می‌دهد همه آنها در معرض آلودگی صوتی بالاتر از حد مجاز قرار دارند. بر پایه آمار تحلیل شده توسط این واحد،  76درصد مراکز درمانی و 32درصد مراکز آموزشی دارای آلودگی صوتی بالاتر از حد مجاز،  در شرایط بحرانی آلودگی صوتی قرار دارند؛ یعنی میزان آلودگی صوتی آنها بیش از 15دسی‌بل از حد مجاز فراتر است.

این خبر را به اشتراک بگذارید